• längtan8282

V.6 när vågar man börja köpa saker? ????.. så sugen

Hej som rubriken lyder jag är bara i vecka 6. Har en son på 13 år som jag velat ge ett syskon till länge men det har inte går pga yttre omständigheter.

Nu äntligen är jag gravid i vecka 6 (uträknat själva med grav test).. och är så sugen att få handla NÅGOT till bebisen. När vågar man göra det?

• Svar på tråden V.6 när vågar man börja köpa saker? ????.. så sugen
  • trollhona

MVC brukar säga att man kan börja shoppa v12, men det är inget som stoppar dig om du är sugen. Köp lite kläder och prylar du, börja titta på vagnar (kan tipsa om bugaboo fox, världens bästa vagn) kolla på saker till barnrummet och planera namn. Ha såå kul!

• längtan8282
    trollhona skrev 2021-05-03 12:43:16 följande:

MVC brukar säga att man kan börja shoppa v12, men det är inget som stoppar dig om du är sugen. Köp lite kläder och prylar du, börja titta på vagnar (kan tipsa om bugaboo fox, världens bästa vagn) kolla på saker till barnrummet och planera namn. Ha såå kul!

Ja man vet ju att vecka 12 är den magiska gränsen.. men man tänker nåt smått.. skulle nåt hända så blir det självklart jätte jobbigt men vill gå i positiva tankar.. har tittat på vagnar men vill inte köpa nån jätte dyr vagn. Min son fick en begagnad för 1500 för 13 år sen
  • Pascal

Det där gör man som man vill med och vad man känner sig bekväm med :) Jag handlade inte en pryl förrän jag var i v 18-19 nån gång, jag ville känna mig relativt säker :)

• S23

Det gör du precis som du vill!

Har du inte problem med att sakerna blir liggande ifall någonting går fel så är det ju inga problem att börja handla något litet.

Om du haft problem förut så kanske ett vaginalt ultraljud i vecka 7 kan vara bra för att se ett tickande hjärtat? Risken för missfall efter att detta konstaterats är väldigt låg.

Jag handlade INNAN jag ens var gravid. Ung med många år på mig att bli gravid och kompisar m/syskon som garanterat kommer få barn så småningom ifall jag verkligen inte kunnat få barn själv. Så hade absolut kunnat gå att ge bort sådant som var köpt utan större ?sentimentalitet?

• trollhona
    längtan8282 skrev 2021-05-03 12:48:18 följande:
    Ja man vet ju att vecka 12 är den magiska gränsen.. men man tänker nåt smått.. skulle nåt hända så blir det självklart jätte jobbigt men vill gå i positiva tankar.. har tittat på vagnar men vill inte köpa nån jätte dyr vagn. Min son fick en begagnad för 1500 för 13 år sen
    Som sagt, inget som hindrar dig om du är sugen. Kläder, söta strumpor, gosedjur. Shoppa loss.
  • Trollis1987

Jag är gravid med nr 5 och har aldrig vågat handla förrän bebis fötts.....önskar jag hade vågat innan,men haft 2 ma så har aldrig vågat tro att det kommer en levande bebis i slutändan,TROTS 4 barn!

Men dom flesta jag vet handlar och planerar saker ganska tidigt i graviditeten.

• Amandannn
    S23 skrev 2021-05-03 13:44:50 följande:

Det gör du precis som du vill!

Har du inte problem med att sakerna blir liggande ifall någonting går fel så är det ju inga problem att börja handla något litet.

Om du haft problem förut så kanske ett vaginalt ultraljud i vecka 7 kan vara bra för att se ett tickande hjärtat? Risken för missfall efter att detta konstaterats är väldigt låg.

Jag handlade INNAN jag ens var gravid. Ung med många år på mig att bli gravid och kompisar m/syskon som garanterat kommer få barn så småningom ifall jag verkligen inte kunnat få barn själv. Så hade absolut kunnat gå att ge bort sådant som var köpt utan större ?sentimentalitet?

Jag har gjort samma som dig, köpt långt före jag ens hade tänkt mig att bli gravid. Tänkte att det finns all chans i världen att kunna skämma bort bebisar runtom mig ifall det skulle finnas såna omständigheter att jag inte skulle få. :)
  • Lönnsirap

Vi började titta och hade säkert kunna köpa redan efter positivt test. Till första barnet vet jag att vi köpte lite neutrala kläder väldigt tidigt.

Vi körde på känslan av att det var så mysigt att få köpa lite.

Sen väntade vi med vagn, säng, bilstol och sådant till när det var långt senare i graviditeten.

Andra barnet köpte jag också till rätt tidigt.

Vi upplevde att OM det skulle skita sig, så är det ett litet problem. Då gör det inget om vi har en Body eller babybyxor över...

Svar på tråden V.6 när vågar man börja köpa saker? ????.. så sugen