Anonym (Före detta alkoholist) skrev 2021-05-04 14:05:54 följande:
Som alla andra droger så påverkar känslor, många börjar dricka igen för att livet känns hopplöst, men har de något att se fram emot och lever ett vanligt svenssonliv är faktiskt chansen mindre än om man är hemlös och bor på gatan. Sen är det mycket kopplat till person, och eftersom vi inte känner TS partner kan vi inte dra några slutsatser om hur han är. Själv är jag en sjukhelvetes vinnarskalle och jag ska lyckas med allt jag ger mig in på. Många gånger beror misslyckandet på att man inte vill sluta utan gör det för att man blir tvingad till det. Så det har du ju rätt i.
Håller med dig! Min erfarenhet (och jag har erfarenhet från bägge perspektiv) är att de som är hemlösa eller lever ett väldigt tråkigt liv (inget jobb, ingen familj, inga riktiga intressen) löper absolut störst risk att inte klara av att hålla sig nyktra - vilket jag anser är förståeligt. De som har något att kämpa för och ambitioner är de som lyckas bäst (generaliserar såklart). Sedan spelar personligheten på individen den största rollen, vilket borde vara självklart men som uppenbarligen inte alla förstår. Många tror ju att fd missbrukare är likadana, vilket ju absolut inte är fallet. Och att sätta en tidsgräns på 10 år eller mer för att man ska vara värdig att bilda familj låter både fördomsfullt och fascistiskt.
Jag träffade min man och blev gravid ett halvår efter jag började på substitutionsmottagning och hade således varit ifrån oxycontin endast ett halvår då. Jag var säker på min sak och det har gått hur bra som helst som sagt, nu har vi två barn och jag har fortfarande inte det minsta sug efter någon opioid alls. Inte ens de få oxycontin jag fick efter OP triggade mitt sug. Vad kan vara ett bättre test än det?