• NTS1

Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?

Jag har svårt att komma ihåg namn generellt, och särskilt på kompisars barn. Dessutom kommer jag sällan ihåg hur gamla de är, mer vem som är äldst eller ungefär vilket år de är födda. Nu under corona träffas man ju ännu mer sällan så när man väl får börja umgås igen kommer ju alla barn att börjat gymnasiet och man känner inte igen nån :P 

Hur gör ni för att komma ihåg detta? Skriver upp i telefonen? Skriver på papper? Övar på kvällarna innan ni går och lägger er? Skiter i vilket?

• Svar på tråden Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?
  • Anonym (Anna)

Mina närmaste vänners barn har jag nedskrivet i telefonen namn och födelsedag. Också i almanacka så att det går att gratta rätt. Mer avlägsna har jag noll koll på.

• Anonym (Q?)

Jag skriver in det i min kalender i telefonen. Jag är hopplös på namn, vilket har medfört att jag alltid skriver ner alla och folk tror att jag är jättebra på namn. Psych!

• fluu

Jag har en superkraft när det gäller att komma ihåg folks namn, födelsedagar och namnsdagar. Vilket kan vara irriterande eftersom att jag kopplar ihop alla dagar med någon. Idag är det till exempel dotterns gamla(träffades senast för tre år sedan)bvc-sköterskas födelsedag. En förskolekompis har namnsdag idag(andranamn...).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hopplöst)

Jag anstränger mig inte längre att ens försöka.
    Kallar barnen för dina barn/älsklingar/huliganer eller vad som känns passande.
    Ålder gissar jag utifrån mina barn ålder eller annat jag kan hänga upp åldern på.

• fjanten

Tycker det är enkelt att komma ihåg namn och ålder på vänners barn, exakt födelsedagsdatum brukar jag dock få kolla upp för att komma ihåg.

• NTS1
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-06 12:06:16 följande:

Mina närmaste vänners barn har jag nedskrivet i telefonen namn och födelsedag. Också i almanacka så att det går att gratta rätt. Mer avlägsna har jag noll koll på.

skriver du ner i anteckningar-appen eller som en anteckning till förälderns post i adressboken, eller på något annat sätt?
  • Anonym (inte alls)
    NTS1 skrev 2021-05-06 11:44:47 följande:

Jag har svårt att komma ihåg namn generellt, och särskilt på kompisars barn. Dessutom kommer jag sällan ihåg hur gamla de är, mer vem som är äldst eller ungefär vilket år de är födda. Nu under corona träffas man ju ännu mer sällan så när man väl får börja umgås igen kommer ju alla barn att börjat gymnasiet och man känner inte igen nån :P 

Hur gör ni för att komma ihåg detta? Skriver upp i telefonen? Skriver på papper? Övar på kvällarna innan ni går och lägger er? Skiter i vilket?

Jag kommer sällan ihåg ålder, men känner till namnen på dem där jag träffar föräldrarna ofta och barnen är ett vanligt samtalsämnen. Jag försöker komma ihåg vem som är äldst och så, men det gör jag inte alltid. Förväntar mig inte heller att andra ska komma ihåg det om min barn. 

Om det var viktigt för mig skulle jag nog skriva upp det nånstans. Typ Ingrids barn: Elsa född maj 2017, Olle född oktober 2019 eller nåt. 
  • NTS1
    fjanten skrev 2021-05-06 17:56:58 följande:

Tycker det är enkelt att komma ihåg namn och ålder på vänners barn, exakt födelsedagsdatum brukar jag dock få kolla upp för att komma ihåg.

hur gör du för att kolla upp?
  • fjanten
    NTS1 skrev 2021-05-10 14:15:00 följande:

hur gör du för att kolla upp?

Ärligt talat: Kollar deras facebooklinje! Samtliga har ett litet "Igår föddes vår älskade lilla XXX, 3616 gram, 50 cm, alla mår bra!" - om barnen är födda ca 2007 och frammåt.
Svar på tråden Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?