segaages skrev 2021-05-13 13:12:51 följande:
Jag har bf runt midsommar så vi får se om det blir på självaste midsommarafton!
Åh du känner också så? Hur var din första förlossning? Nej det är inte lätt att tänka bort nojan fastän man vet att i de allra flesta fall så går ju allt bra! Men kommer nog fortsätta noja efter förlossningen också precis som du säger så har försökt vänja mig :p
Sovplats, vagn, skötbord och babyskydd har vi klart! Sen vet jag knappt vad det är man ska ha! Som en djungel med grejer. Så resten tar vi när bebisen är här! Så ni har fått köpa en del nytt då? Hur tänker ni med sovplats? Vi har en spjälsäng som man kan rulla runt på, det känns smidigt :) Nej jag känner mig inte alls förberedd! Ibland blir jag fortfarande chockad av tanken på att jag är gravid fastän jag har haft nästan åtta månader på att vänja mig! Tack för tipset på insta, ska kolla det! Berätta gärna mer om chocken med en nyfödd!
Jag tror många oroar sig som gravid, man har ju så lite kontroll! Men det är väl som du säger att man får vänja sig.. påfrestande är det i alla fall!
Strax efter min första förlossning kände jag mig missnöjd med att allt inte blev exakt som jag velat och skrivit i förlossningsbrevet. Men nu såhär i efterhand är jag väldigt nöjd. Jag hade tex av en slump bara stöd av barnmorska vid krystningsfasen (vilket var tvärt emot vad jag önskat) men tror att det nog påverkade förlossningen positivt, jag kunde fokusera.
Aldrig känt mig så stark som kvinna, och så stolt över vad min kropp presterade. Läste boken "Föda utan rädsla " innan och den hjälpte mig mycket. Ska nog leta fram den och läsa den igen nu.
Köpte en sprillans ny vagn nu, känns så lyxigt då den vi köpte förra gången var begagnad. Men tänk om bebisen vägrar vagn då har man slösat massa pengar i onödan!
Vad smidigt med spjälsäng man kan rulla, vad är det för märke? Vi har köpt en Gulliver från Ikea. Man kan ta bort ena sidan så det känns smidigt. Vår son sov mest i vår säng så vi får se hur det blir den här gången. Tycker det låter som ni har allt man behöver. Vi hade en babysitter när sonen blev lite äldre, hur smidigt som helst. Jag ska köpa en bärsele eller sjal också. Fick nästan aldrig något gjort för sonen ville vara i famnen hela tiden, så tror sele kan vara en bra lösning. Jag trodde att bebisar skulle vilja ligga själva för det var det min mamma och bvc sköterskan sa (dålig bvc sköterska för övrigt. Hon rekommenderade också att inte ta upp när han grät utan på nått vis trösta där han låg, vilket aldrig funkade)
Jag tror den största chocken för mig var sömnen och amningen. Min son klustersammade och sov väldigt korta stunder nätterna igenom så jag kunde inte sova om inte min man gick ut med honom i vagn på kvällen. Jag trodde alla bebisar sov långa stunder på nätterna, för det hade jag hört av min mamma och lite kompisar som fått barn... Jag hade verkligen behövt ett annat stöd från bvc och amningsmottagningen, både för att förstå mer om bebisars sömn men också hjälp med det psykiska.