• Morran78

Få igång amning med bara pump

Har en fråga. Min dotter är 9 veckor. Min stora önskan var att amma henne på heltid men när hon var på första besöket på BVC tyckte de att hon gått ner för mycket sedan födseln. De tyckte att jag skulle ge ersättning några gånger om dagen. Min erfarenhet är att så fort man ger ersättning så är det början på slutet för amning. Så har det varit tidigare för mig. Jag sa att jag inte ville ge ersättning utan ge amningen en chans så jag fick några dagar på mig. När vi var på nästa besök hade hon fortfarande inte gått upp och jag var i princip tvungen att ge ersättning.

I början var det bara nån flaska då och då men utan att jag medvetet gjort nåt blev det så att ersättningen tog över allt mer, precis som jag befarat och precis som jag inte ville. Nu är det flaska på heltid. Är så ledsen nu. Hon verkar ha glömt hur man ammar. Jag försöker varje dag och nån enstaka gång suger hon tag men oftast inte. Jag har köpt en pump och pumpar flera gånger om dagen men det kommer nästan ingenting, ca 20 ml per gång. Är så himla ledsen att det blev så här och vill bara spola tillbaka tiden. Finns det nån chans att få igång detta igen? Om jag pumpar 1 gång i timmen, kan produktionen öka då? Eller ska jag bara lägga ner? Hon är jätteglad, nöjd bebis som sover hela nätterna. Men jag är ledsen för detta.

• Svar på tråden Få igång amning med bara pump
  • Jag är bara jag

Det går få igång igen med powerpumpning och envishet. Fortsätt lägga henne till bröstet, gör det när du själv inte är stressad. 20 ml några gånger per dag är inte jättelite så haka inte upp dig på det.

• Hopefully

Åh vad tråkigt att du vill amma ditt barn men det inte går så bra. Får jag fråga hur du själv äter? Äter du kött? Jag rekommenderar dadlar starkt! Ät minst 7 st per dag och drick te med mjölk. Utöver det som du redan gör amma henne på signal och pumpa så mycket som möjligt. Lycka till

• Tigerianna1

Kolla amningshjälpen. De har en grupp på Facebook där det finns mycket information om sånt här

• Hopefully
    Hopefully skrev 2021-05-15 18:22:21 följande:

Åh vad tråkigt att du vill amma ditt barn men det inte går så bra. Får jag fråga hur du själv äter? Äter du kött? Jag rekommenderar dadlar starkt! Ät minst 7 st per dag och drick te med mjölk. Utöver det som du redan gör amma henne på signal och pumpa så mycket som möjligt. Lycka till

Obs! Menar som du redan gör* på sista meningen.
  • AMCG

Min son lärde sig inte hur man ammade så han gick också ner i vikt. Jag försökte dock amma under hela perioden. Jag pumpade och pumpade och efter 6 veckors slit så rann mjölken till och då ammade pojken (det var som att han väntade på att vattenkranen skulle öppnas på något vis. Som att han inte pallade öppna den själv). Jag ammade, pumpade, ammade, pumpade, kanske fick på toaletten, ammade, pumpade, gick upp på natten och pumpade (2-3 gånger). När han fick ersättning så använde jag Medela just för att den ska vara mer lik bröstet och att barnet måste anstränga sig lite för att få ut ersättningen ur flaskan. Han ammar fortfarande på kvällen efter 1,5 år.

Vår äldsta fick flaska helt från 6 veckors ålder för att jag gav upp att försöka amma. Jag pumpade även då och gav på flaska. Jag fick den gången inga goda råd eller kunde diskutera saken med mödravården. Så med andra barnet körde jag mitt eget race och följde min egen inre envishet.

Svar på tråden Få igång amning med bara pump