Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Mäns rätt att avstå

Nu har jag inte läst igenom trådsvaren.

Men hur skulle en lag som låter en man göra juridisk abort se ut? Att kvinnan inte ska bli gravid är väl ändå ett ansvar för både mannen och kvinnan, i så fall borde juridisk abort endast vara möjligt om mannen tagit sitt ansvar genom att använda kondom eller sterilisera sig.

Jag tycker dock att alla vet om att risken alltid finns för att kvinnan blir gravid, och att det är kvinnan som väljer huruvida det i så fall blir en abort eller inte, och att man accepterar den risken när man väljer att ha sex. Kan man inte acceptera det får man helt enkelt leva i celibat.

• Anonym (C)
    Anonym (Alice) skrev 2021-05-17 23:42:53 följande:

Eller jobba för att det ska komma fler preventivmedel för män så att färre män blir pappor mot deras vilja... 

Precis! Jag läste en artikel (kommer inte ihåg var nu) för ett tag sen om just manliga preventivmedel, och anledningen att det inte direkt satsas några pengar på det är ju för att de inte tror att det finns några pengar att tjäna. Alltså att det inte är en produkt folk är intresserade av, eller ja framförallt män inte är intresserade av.

Här hittade jag en artikel i ämnet dock inte samma som jag läst innan.

www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forskaren-ett-satt-for-man-att-fa-mer-kontroll-over-oonskade-barn

Hade jag varit man hade jag varit jäkligt intresserad av ett alternativ utöver kondom eller sterilisering. Är inte män intresserade utav detta?
  • Anonym (C)
    Fiona M skrev 2021-05-18 09:36:09 följande:

Om män är så enkla varelser som behöver get-out-of-jail-free card som folk påstår i tråden, så finns det ju ingen anledning att ändra något.

Haha deprimerande tanke. Men de är nog ofta väldigt bekväma med att lämpa över allt ansvar på kvinnan. Detta bara baserat på egna erfarenheter och vad man hört från andra kvinnor.

Hittills har jag träffat en man som självmant tagit på sig ansvar för preventivmedel. Många har hellre kört oskyddat än tagit ansvar själva faktiskt, de frågar om man kör med p-piller eller dyl. svarar man då ja kör de på. Samtidigt som man läser trådar här där män är rädda för att en kvinna ska behålla ett barn om hon blir gravid. Man undrar vad män som förespråkar juridisk abort gör för att ta sitt ansvar för att minimera risken för en graviditet. Sen borde de ju rent logiskt vilja jobba för att få ut alternativ för män på marknaden, så de har större valmöjligheter när det kommer till att skydda sig.
  • Anonym (C)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 20:43:25 följande:

Japp och ansvaret för att inte ha stannat bilen och fortsätta tills man smällde är ju hennes inte hans eftersom det var hon som valde det.

Japp man är ansvarig för vad man gör men man är inte ansvarig för vilka beslut andra tar. Sexet behöver ju inte leda till ett barn om mamman inte själv väljer det. Hon kunde ju lika väl valt att abortera. Alltså är han ansvarig för att inte skyddad sig men beslutet av att genomföra graviditeten tog hon och det beslutet ansvarar hon för själv.

Vem har sagt att män eller kvinnor inte ska ansvara för sitt sexliv?

Så du tycker det är fullt rimligt att män inte ska behöva ta något ansvar för att skydda sig alls? För det är ju precis det du säger här.

Enligt mina egna erfarenheter och vad man hör från många kvinnor så är män faktiskt ganska dåliga på att ta ansvar för att skydda sig, sen gnälls det om att man kan bli pappa ofrivilligt. Ärligt talat om kondom eller sterilisering inte passar så får ju ni män ta lite ansvar och visa att det finns en efterfrågan på fler alternativ för er också, för det är ju den största anledningen till varför det inte satsas särskillt mycket på alternativ.

Sen får man väl prata om såna saker med sin partner vad som händer om det ändå skulle bli så att kvinnan blir gravid. Personligen skulle jag aldrig skaffa barn med någon som inte vill. Sen är det ju ändå så att blir man gravid trots preventivmedel så är det ju inte alltid så lätt att veta innan hur det väl kommer kännas när graviditeten redan är ett faktum. Och hur skulle man göra med en man som först vill skaffa barn och sen ångrar sig när kvinna väl är gravid ska han då ha rätt att slippa undan? Hur undersöker man ens en sån sak? Eller för den delen en man som väljer att ha sex utan skydd?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå