Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Mäns rätt att avstå

Viktor1988 skrev 2021-05-16 22:21:11 följande:

Som de flesta resonerar så ska alltså även då insemination  förbjudas då pappan blir okänd för barn eller varför reagerar ni så kraftigt.....ser inte skillnaden

Inte riktigt.. Vid donation (ägg/spermier) så är visserligen donator under barnets uppväxt.. Dock när barnet är 18år så har barnet rätt att få veta vem donatorn är.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 12:09:48 följande:
    Om det utförs i Sverige ja. Min väninnas dotter inseminerades med Anonym donator i ett annat land. Anledningen till detta är att hon inte ville att donatorn ska kunna sökas upp i framtiden.
    Men herregud..
    Diskussionen handlar om Sverige.

Vad egoistiska svenska kvinnor, likt din väninna (och andra som väljer utomlands donationer), gör tycker jag knappast hör hit i denna tråden.

• EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:41:05 följande:
    När du köper något i god tro är du oxå medveten om att du i teorin kan bli lurad men agerar i god tro och det har lagen valt att ta hänsyn till och man kan därför i många fall upphäva köpet, Varför kan inte det gälla även avkrävandet av ansvar över ett barn man blev lurad till?
    Du ser inte skillnaden mellan en "levande varelse" och "en sak/ting"?
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 15:41:05 följande:
    Japp, men om kvinnan väljer att göra abort eller behålla barnet så gör ju hon det utan att ta hänsyn till hans önskan och då kan man argumentera för att iom att hon skiter i vad han vill och agerar efter vad hon vill så kan hon heller inte avkräva något ansvar från honom.

Okey.. Jag är faktiskt för en s.k "juridisk abort" fast jag har ännu inte kunna se en vettig lösning på hur, ännu.

Med det sagt..

Det är nog dags för dig att krypa tillbaka till grundskolan igen och läsa om människan fortplantning och fosterutveckling.
    De flesta vet att det krävs en spermier och ett ägg för att skapa barn. Och befruktning äger rum i äggledaren (faktiskt är det där befruktningen sker går att kolla upp för den som är nyfiken).

Om mannen väljer att spruta i musen så får han stå sitt kast. Majoriteten av människor vet att inget preventivmedel är 100% säkert. Dock om mannen inte vill bli fader så har han ansvaret för vad han lägger sin sats. Han kan även välja att preventivmedel.

I dagsläget har mannen två typer av preventivmedel att välja på kondom och sterilisering. Manlig sterilisering kan faktiskt även "återställas" i många fall. Vilket inte går med kvinnlig sterilisering (ännu).

Så om mannen inte vill bli fader mot sin vilja, så får han vackert lära sig denna fina egenskap av att "ta egenansvar" och och ta egenansvar för sina spermier, i stället för att gnälla på kvinnan om hon vill behålla barnet.

• EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:48:59 följande:
    Japp det gör jag men poängen var "agera i god tro" och varför man gör skillnad på dem i det två olika fallen. Men det tror jag iof att du fattade...
    EnAnonumius skrev 2021-05-17 17:26:50 följande:
    Du ser inte skillnaden mellan en "levande varelse" och "en sak/ting"?
    Okey.. Jag är faktiskt för en s.k "juridisk abort" fast jag har ännu inte kunna se en vettig lösning på hur, ännu.

Med det sagt..

Det är nog dags för dig att krypa tillbaka till grundskolan igen och läsa om människan fortplantning och fosterutveckling.
    De flesta vet att det krävs en spermier och ett ägg för att skapa barn. Och befruktning äger rum i äggledaren (faktiskt är det där befruktningen sker går att kolla upp för den som är nyfiken).

Om mannen väljer att spruta i musen så får han stå sitt kast. Majoriteten av människor vet att inget preventivmedel är 100% säkert. Dock om mannen inte vill bli fader så har han ansvaret för vad han lägger sin sats. Han kan även välja att preventivmedel.

I dagsläget har mannen två typer av preventivmedel att välja på kondom och sterilisering. Manlig sterilisering kan faktiskt även "återställas" i många fall. Vilket inte går med kvinnlig sterilisering (ännu).

Så om mannen inte vill bli fader mot sin vilja, så får han vackert lära sig denna fina egenskap av att "ta egenansvar" och och ta egenansvar för sina spermier, i stället för att gnälla på kvinnan om hon vill behålla barnet.
    Med det sagt, är det inte dags för dig att krypa tillbaka till grundskolan och lära dig argumentera som en vuxen? För dina smått löjliga beskrivning om fortplantning är rätt irrelevanta då det inte är hur fortplantning går till som diskuteras utan ansvaret över barnet.

Ja det är mycket man kan göra för att förhindra graviditeter, men det verkar slarvas med det eller hända trotts preventivmedel oavsett och diskussionen handlar som sagt ansvarsfördelning efter att graviditeten är ett faktum INTE om preventivmedel. Där skulle kanske ett återbesök i skolan göra dig nytta så du kanske förstår bättre vad diskussioner handlar om så du lättare kan hålla dig till ämnet och inte flumma iväg?
    Jag förstår att du inte anser detta då jag inte jamsade med dig och anser att kvinnan har hela ansvaret.

Om du läser inlägget ordentligt så var 90% (minst) av mitt inlägg något som tillhörde ämnet och även analogt med ditt innehåll jag hade citerat och dig på.

Du väljer att koncentrera dig enbart på 10% av mitt inlägg och sedan väljer du att hävda att jag inte håller mig till ämnet. Baserat på dessa 10%..

• EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 17:53:57 följande:
    Typiskt bittra feminister att sparka in öppna dörrar och inte läsa på ordentligt innan de kräker ur sig mansförakt.... för om du hade orkat läsa på innan du kränkte ur dig saker så hade du kanske sett att jag faktiskt skrivit att jag anser att kvinnan har rätt att bestämma om hon vill eller inte vill ha barnet. Det jag ifrågasätter är om hon har rätt att avkräva honom något ansvar över barnet om hon behåller det mot hans vilja.
    Ja det skall hon ha rätt till. Om mannen har valt att ta den risken att doppa köttkorven i köttgrottan (då ALLA vet hur en befruktning går till) så skall han ta ansvar. Så enkelt är det.  Vill inte mannen bli pappa då lägger han satsen på någon annan plats.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är på tiden att männen lär sig att ta egenansvar för sina spermier om det inte vill bli "pappor mot sin egna vilja". Man kan ha sex utan att doppa köttkorven i köttgrottan..

• EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 18:36:22 följande:
    Nä det var nog mer så att du bara jamsade... punkt slut.

90% av ditt inlägg handlade om fjantiga utlägg om hur barn blir till och inget av det handlade om det som diskuteras i tråden. Dvs om en man ska avkrävas ansvar över ett barn som fötts mot hans vilja.

Jag väljer att påpeka hur irrelevant ditt inlägg var eftersom.. guess what... det var helt irrelevant. När du börjar diskutera ämnet tråden handlar om, dvs ansvar och inte biologi och preventivmedel så ska du se att jag svarar på det på samma nivå och relevans som du själv skriver det.
    Ursäkta mitt inlägg bestod totalt  av 7 stycken(paragrafer) och det var endast En  av dessa 7 stycken(paragrafer) som tog upp om fortplantning.

1 stycke så ställde jag dig en fråga om du inte kunde se skillnad mellan mellan "en ting/sak" och en "levande varelse". 

1 stycke(paragraf) bestod av att jag förmedlade att jag var för en juridisk abort men kunde inte se en läsning på det ännu.

1 stycke handlade om mannens alternativ på preventivmedel. (Det är en stor skillnad mellan att berätta om hur en fortplantning går till och hur man förhindrar en fortplantning)

1 stycke handlade om att mannen skall lära sig att ta egenansvar. (Också en  stor skillnad på att anse att mannens skall ta egenansvar och hur en fortplantning går till)

Så nepp du kommer inte att få rätt i ditt påstående hur mycket du tjatar och påstår. Då det inte stämmer med verkligheten.

• EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 18:47:01 följande:
    Wow, köttkorv och köttgrotta...nivån på din argumentation upphör aldrig att förvåna... hur var det där med att gå tillbaka till skolbänken?

Jag har sagt det förr och säger det igen, vill du ha en vuxen diskussion får du kanske komma med lite vuxnare argument än så...
    Wow.. Du gnällde ju om att jag var 90%  of-topic  i ett av mina inlägg. Hur ON topic är du här.  0%.
    Ditt inlägg har ju inget med ämnet att göra alls, inte ens en enda bokstav. D.v.s 100% of topic.
    DU utgör bara ettt kompakt gnällande på mitt sätt att skriva, samtidig som du bevisar att du inte kan skilja på argumentering och ordval.

Vad är det för (bort)förklaring på att det skall vara okey för dig att vara 100% of topic men ingen annan i tråden få inte ens avvika 10% of topic för dig?
  • EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 20:07:33 följande:
    `Även om den personen har sex med hävdar att hon använder preventivmedel och att han inte behöver skydda sig?
    Varför alla dessa försöka till att mannen skall slippa ta ansvar för sitt sexliv och sina spermier?
    Varför är det så viktigt för dig att ansvarsbefria mannen?
  • EnAnonumius
    Viktor1988 skrev 2021-05-17 21:21:29 följande:

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .
    ?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.
    ?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta och det är ju som sagt var ett svek idag om pojkar/män inte ens ska få en chans i detta ämne som vi nu gett namnet Juridisk abort .

??Förslaget kommer inte att ge kvinnan några nackdelar snarare fördelar då hon tydligt vet och i tid kan ställa in sig på vad pappan kommer att ställa upp på.

Så här står det i litteraturen om jämlikhet och sedan kopplingen Europakonventionen som vi i Sverige är skyldiga att följa sedan 1995 om någon är intresserad 

Förklaringen om mänskliga rättigheter ska gälla alla människor i världen. En modern demokrati fungerar inte bra om de mänskliga rättigheterna inte respekteras. Staten måste kunna skydda sina invånare .....

Europakonventionen

Det finns sedan år 1950 en europeisk konvention om skyddet för de mänskliga rättigheterna. Den heter Europakonventionen. En konvention är en överenskommelse mellan flera länder. Några exempel på rättigheterna i konventionen är:

rätten till frihet och personlig säkerhet
    rätten till en rättvis rättegång
    rätten till respekt för privat- och familjelivet

Alla dessa tre punkter är väldigt tydliga och kommer att vara tunga i argumentationen för att driva ärendet med rätten för mannen att avstå barn dock inte om barnet redan är fött .För då är helt plötsligt barnets intresse över och det finns inte en chans att frånsäga sig pappans skyldigheter fullt ut typ ekonomi.

Däremot om barnet inte är fött är mannen långt ifrån kvinnan i bestämmande rätt vilket är naturligt då kvinnan är den som bestämmer över sin kropp inga konstigheter alls med detta då mannen inte kan bära ett foster.
    ?För att mannen då ska kunna få någon sorts jämlikhet är en juridisk abort ett alternativ.
    Vad menar du med "...vi nu gett namnet Juridisk abort."

Uttrycket "Juridisk abort" är knappast något "nytt" uttryck, det har funnits i ett par tre decennier, och de som använder uttrycket "Juridisk abort" i denna tråden är väl familjär med det.

Det tragiska är att man pratar ur "manligt" kvinnligt perspektiv på detta hela. Ingenstans så tittar du (och så många andra som vill ha juridisk abort) på den det faktiskt kommer att beröra i praktiken i slutändan BARNETS RÄTTIGHETER.
    Som jag har skrivit tidigare i denna tråden. Jag för för en juridisk abort, men har ingen vettig lösning på hur man skall gå till väga med det, ännu. Då man har (födda) barnets perspektiv och rättigheter att ta hänsyn till i första hand. Mannen och kvinnas  rättigheter är helt är sekundära, rent av irrelevanta faktiskt.

När man läser ditt inlägg så lägger du fokusen på "manliga/kvinnliga rättigheter". Du nämner inte ett ord om barnets rättigheter och vad barnkonventionen säger som Sverige har skrivit under och skall även införa som lag i detta land.

Barnkonventionen artikel 7:

"Barn har rätt till ett eget namn och ett medborgarskap. Barnet har rätt, så långt det är möjligt, att få veta vilka dess föräldrar är och få deras omvårdnad."
    (slut citat)

Läser man i Svenska lagen så står det också där att barnet har rätt att få veta sitt ursprung. Så skulle man införa juridisk abort efter "din modell" så skulle det konflikts grovt med "barnets rättigheter".
    Barn som kommer till via ägg/spermier donation har ju rätten (när de fyllt 18 år) rätten att få veta vem deras biologiska mamma/pappa är.

Så skall man verka för en juridisk abort så skall det ses ur BARNPERSPEKTIV och lösas den frågan via  barnperspektiv och barnets rättigheter. Inte som krystad jämställdhets fråga mellan man och kvinna.

Jag har iofs en halv idé på hur man skall kunna ha en from av "lösning" på juridisk abort. Det är att om mannen gör en juridisk abort så skall han i samband med aborten registreras som spermadonator i stället, så att barnet kan få veta vem han är när barnet fyllt 18år.
  • EnAnonumius
    Anonym (Rättvisa) skrev 2021-05-19 09:12:11 följande:

Oavsett om det är ett foster eller ett embryo så är det ett liv..

Förväxla inte tyckande med vetenskaplig fakta.

Självklart får du tycka/anse att embryo/foster är liv, fast presentera de inte som en fakta. Då det inte är fakta.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå