• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Postman
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 15:09:34 följande:
    Och?

Du skrev att du vill att man ska kunna avsäga sig ett föräldraskap. Det är ju din åsikt. Att du sedan tillägger att det kan bli svårt juridiskt ändra ju inte din åsikt. Det är ju fakta, vilken sida man än står på. 

Så antingen tycker du att man ska kunna avsäga sig ett föräldraskap,  och då är det samma sak som att man inte behöver ta ansvar för sitt sexliv och dess konsekvenser.

Eller så tycker du att man ska ta ansvar för sitt sexliv och därmed också inte kunna avsäga sig följderna av sitt sexliv.

Så vad tycker du?
    Oj vad du krånglar till det, ja jag tycker man ska kunna avstå i någon form, dock är frågan komplex och som jag skrev så tror jag det är väldigt svårt att komma runt frågeställningen. Att det är svårt är just för att ingen enkelt ska kunna smita undan.

Hur detta skulle kunna se ut har jag inget svar på.

• Anonym (Framtiden)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 15:22:16 följande:

Tråden handlar inte om preventivmedel så jag vet inte hur du menar....

?Det är enbart jämställdhet jag söker mellan könen kvinnan kommer ändå att ha mer makt i dessa frågor så förstår inte varför ni blir oroliga riktigt

Så du vill bara ha ?jämlikhet? när graviditeten är ett faktum? Då är det inte jämlikhet utan du vill slippa ta ansvar för ett barn din sperma tillsammans med kvinnans ägg har skapat. Det är ansvarsfrihet du vill ha, att slippa ta ansvar för det barn du varit delaktig i att skapa.
  • Anonym (Lisa)
    Postman skrev 2021-05-16 15:23:03 följande:
    Oj vad du krånglar till det, ja jag tycker man ska kunna avstå i någon form, dock är frågan komplex och som jag skrev så tror jag det är väldigt svårt att komma runt frågeställningen. Att det är svårt är just för att ingen enkelt ska kunna smita undan.

Hur detta skulle kunna se ut har jag inget svar på.
    Du tycker alltså  att man ska kunna avsäga sitt ett föräldraskap. Då behöver du inte bli upprörd när jag skriver att du tycker att män ska slippa ta ansvar för sitt sexliv, för det blir ju konsekvensen. Man har sex, det blir ett barn, mannen ska kunna avsäga sig barnet, dvs ingen konsekvens för honom. Ansvarsfritt knullande med andra ord.
  • Postman
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 15:36:58 följande:
    Du tycker alltså  att man ska kunna avsäga sitt ett föräldraskap. Då behöver du inte bli upprörd när jag skriver att du tycker att män ska slippa ta ansvar för sitt sexliv, för det blir ju konsekvensen. Man har sex, det blir ett barn, mannen ska kunna avsäga sig barnet, dvs ingen konsekvens för honom. Ansvarsfritt knullande med andra ord.
    Nej jag ser det inte så svart eller vitt som i ditt resonemang. Jag tror det skulle gå att få till nyanser men att det är svårt.
  • Anonym (Lisa)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 15:22:16 följande:
    Tråden handlar inte om preventivmedel så jag vet inte hur du menar....
    ?Det är enbart jämställdhet jag söker mellan könen kvinnan kommer ändå att ha mer makt i dessa frågor så förstår inte varför ni blir oroliga riktigt
    Du pratar om jämlikhet, men det du vill göra är att minska den, genom att det ena könet ska kunna ligga runt ansvarsfritt. Hur främjar det jämlikheten?

Att propagera för bättre och fler preventivmedel för män, gör att män slipper bli ofrivilliga föräldrar. Det är ju det din tråd handlar om,  eller hur? Att män ska slippa bli föräldrar mot sin vilja.

Eller är det så  enkelt, att du struntar både i jämlikhet, preventivmedel samt barns rättigheter, du bara retar dig på att kvinnor får bestämma över sin egen kropp?
  • Anonym (Lisa)
    Postman skrev 2021-05-16 15:41:04 följande:
    Nej jag ser det inte så svart eller vitt som i ditt resonemang. Jag tror det skulle gå att få till nyanser men att det är svårt.
    Nyanser? Frågan är väl ganska klar, antingen vill man att män ska kunna avsäga sig föräldraskapet eller inte. Finns väl inget mellanting. 

Felet är att du inte förstår vad din åsikt innebär. Eller rättare sagt, du vill inte stå för att det du tycker innebär att män slipper ta ansvar för sitt sexliv. För det är ju inte så du vill framställa dig här på FL, du som deltar så flitigt i trådar om kvinnor, feminism och jämlikhet. 
  • Anonym (Verkligheten)

Hej TS!

Jag skulle vilja vet mer om dig så att jag förstår var dina åsikter kommer ifrån:

1. Har du egna barn?

2. Har du nån kvinna i din omgivning (mamma, syster, flickvän, fru, dotter) som genomgått abort?

3. Om ja på 1:an, har du blivit "lurad" till barnet och hur gick det i så fall till?

4. Ser du några problem med ditt förslag? Sätt dig in i mamman och barnets perspektiv.

• Postman
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-16 15:49:30 följande:
    Nyanser? Frågan är väl ganska klar, antingen vill man att män ska kunna avsäga sig föräldraskapet eller inte. Finns väl inget mellanting. 

Felet är att du inte förstår vad din åsikt innebär. Eller rättare sagt, du vill inte stå för att det du tycker innebär att män slipper ta ansvar för sitt sexliv. För det är ju inte så du vill framställa dig här på FL, du som deltar så flitigt i trådar om kvinnor, feminism och jämlikhet. 
    Nej jag förstår inte, det är bara du som gör det förstås.Drömmer  Det verkar störa dig att jag tycker det är intressant att diskutera kvinnor, feminism och jämlikhet. Dessutom består ju FL av 80% så det är inte märkligt att det är just dessa frågor som avhandlas.

• Anonym (Kalle)

Det är två helt skilda saker. Mannen är inte gravid, så enkelt är det. Det är som att begära att mannen ska uppleva samma hemska plågor som kvinnan vid en förlossning, få pungen och röven uppsliten och ihopsydd, bara för att det ska vara "rättvist". Annars får han inte vårdnaden. Lika vansinnigt.

Den enda som kommer straffas av det som folk kallar juridisk abort (vilket inte är möjligt, det är ju inte en graviditet som avslutas), så kommer det endast att resultera i:

1. Män kommer slarva ännu mer med skydd än de redan gör.

2. Skattebetalarna kommer få betala underhållet som mannen smiter ifrån.

• Anonym (Kalle)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 12:36:41 följande:

Vi lever i ett modernt demokratiskt samhälle och jag kräver inte att kvinnan ska tvingas göra något mot sin egen vilja utan bara att alla ska få det jämställt så inga konstigheter alls egentligen.

DETTA är också ojämställt:

Kvinnan blir gravid. Hon måste antingen behålla eller göra abort. Hon kommer inte undan. Hon kan inte bara ha en faktura på autogiro för underhåll de kommande 18 åren.

Hur ska du lösa detta?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå