Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Mäns rätt att avstå

Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 16:04:47 följande:
    Ja livet är inte en räkmacka och visst ska man ta ansvar, men frågan handlar snarare om ett påtvingat ansvar för att behålla barnet eller inte är ju ett val kvinnan gör, och om hon väljer att ha barnet mot hans vilja så blir det ju att han får ta ansvar för något han sagt nej till. Man kan lika väl argumentera för att ansvaret ska läggas på den som gör valet.
    Om mannen/killen inte vill bli "ofrivillig pappa" så får han helt enkelt ta egenansvar för sina spermier så att de inte hamnar inuti kvinnan.

Om mannen har valt att spruta i kvinna, så har han ju gjort valet där och då, att lägga över beslutet till kvinnan, då hon är ju den som skall bära på fostret eller inte bära på fostret..

Som sagt, jag är för juridisk abort, dock så har jag ingen bra lösning på hur ännu. Då barnet har rätt att få veta sitt biologiska ursprung både enligt svenska lagar och barnkonventionen. Enda möjliga lösningen är ju i så fall att killen blir registrerad som spermadonator i stället. Enligt svenska donationslagar så har barnet rätt att få veta vem som är den biologiska (mamman/)pappan när barnet fyllt 18, om barnet kommit till via donation av (ägg/)spermier.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 18:38:18 följande:
    Fast det handlar fortfarande inte om sexliv, om kvinnan blir gravid trotts preventivmedel så är det ju inte direkt så att någon av dem planerat att bli med barn. Men bevisligen händer ju oplanerade graviditeter relativt ofta. Frågan är snarare vad händer då? Är det rättvist att en man ska betala underhåll för ett barn som kom till mot hans vilja för att mamman valde att behålla det?
    Återigen en argumentation som går ut på i slutändan att ansvarsbefria mannens del i sexet och lägga hela ansvaret på kvinnan.

• EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 18:38:18 följande:
    Japp barnet finns, men vad har det med att med trådens frågeställning att göra?
    Barnet finns väl oavsett om pappan betalar underhåll eller inte?
    Och barnets rättigheter till att få veta sitt biologiska ursprung försvinner ju inte heller ven om pappan inte betalar underhåll och inte vill ha ansvar som pappa, för att han hade sex och lade satsen inuti en kvinna.
  • EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 18:59:31 följande:
    Det håller jag i princip med om, vill man vara helt säker på att inte bli pappa så måste man skydda sig oavsett om ens partner tar preventivmedel eller ej... både spiral och kondom är säkrare än bara kondom. Men hur många kör med dubbla preventivmedel?

Njae, om kvinnan går på preventivmedel så har han ju inte gjort valet där och då, möjligen har han gjort valet att riskera att hon blir gravid trotts preventivmedel. Men valet att ha barn har han förmodligen inte gjort.

Personligen skulle jag självklart ta ansvar för ett barn utan att blinka oavsett det var frivilligt eller ej eftersom jag redan har 2 barn som jag älskar över allt annat och vet precis hur viktigt föräldrar är för ett barn. Jag är till och med "pappa" åt ett barn som inte är mitt (jag har en bonusson).

Det jag ifrågasätter är varför vissa tycker det är så självklart att man ska avkräva ansvar av en pappa mot hans vilja. En förälder som inte vill ha ett barn kommer inte bli bättre för att man tvingar honom till underhåll. Han kommer inte vara mer närvarande för det, frågan är om han ens ska ha hand om ett barn han inte vill ha, det ger ju barnet helt fel uppfattning om föräldraskap. Det enda man kan få ut av en sån person är underhåll, och det lär ju inte göra barnet gladare annat än att mamma då kanske har råd med mer, men det beror ju på vilken ekonomi mamman har. Riktigt ansvar som i att älska och uppfostra barnet och vara 100% delaktig i dess liv tills man dör kommer han ju aldrig ta om han inte vill ha barnet.

Så vad är poängen? Är det för att han ska straffas för att ha övergivit sitt barn? För att ge mamma och barn bättre ekonomi?.. vad?
    Att betala underhåll har inget med att göra med att göra mammans ekonomi bättre, det får hon stå för själv att göra sin ekonomi bättre. Det kommer aldrig att vara pappans ansvar för detta. Fattar inte varför folk håller sig fast vid den myten så envist. Ja du är inte ensam om detta med att blanda in mamman och hennes ekonomi i det hela.

Underhållet är endast till för omkostnaderna av barnets utgifter, d.vs man bidrar till det. Så pappan skall aldrig stå för hela omkostnaderna utan bara en del av barnets omkostnader, mamman står för en del av det (också).
    Självklart kommer ju inte barnet bli "lyckligare av det" (vad du nu får det ifrån att det skulle handla om?), utan det handlar ju om att han tar sitt (ekonomiska) ansvar för sin del av sexet han hade som ledde till en graviditet.

Sedan så ser jag att du argumentera varmt för att mannen skall få göra en juridisk abort. Dock så är det mycket intressant att du inte ens försöker presentera en möjlig lösning på hur, själv. Jag har presenterat idén om att man kan registers mannen som spermadonator, vid en juridisk abort, så konflikter det inte med barnets rättigheter om att få veta sitt biologiska ursprung.
  • EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:30:24 följande:
    Nja, så är kanske syftet, men hur pengarna sen används är ju en helt annan sak. Mamman behöver ju inte använda pengarna till barnet om hon inte vill, hon kan lika gärna festa upp dem.
    Men snälla, jag kommenterade bara diditt faktafel om underhållet, där du drog, felaktigt med, om att "förbättra mammans ekonomi".

Vart vill du komma med denna kommentaren om "festa upp pengarna"? Vad har det med saken att göra? Inget faktiskt.
    Att komma med ett exempel på "hur dumt en mamma kan göra med barnets pengar" ändrar ju inte att du gav ett direkt fakta fel från första början om vad underhållet är till för.

Sedan så är det fortfarande mycket märkligt att du inte ens försöker komma med någon idé om hur man _kan_ lösa detta med juridiska abort utan att det blir konflikt med barnets rättighet.  Skall du ducka för detta igen?

• EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 12:09:48 följande:
    Om det utförs i Sverige ja. Min väninnas dotter inseminerades med Anonym donator i ett annat land. Anledningen till detta är att hon inte ville att donatorn ska kunna sökas upp i framtiden.
    EnAnonumius skrev 2021-05-17 13:07:48 följande:
    Men herregud..
    Diskussionen handlar om Sverige.

Vad egoistiska svenska kvinnor, likt din väninna (och andra som väljer utomlands donationer), gör tycker jag knappast hör hit i denna tråden.
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 16:01:03 följande:
    När det gjordes inseminerades inte singelkvinnor i Sverige.
    Tänk lite innan du babblar en massa.

Utöver det så stod det tydligt att det var en väninnas dotter, inte min väninna.
    Hur skall du ha det?
    Vilket är det rätta?

* Din väninnas dotter valde utlands insemination för att hon inte ville att donatorn skulle spåras.

ELLER

* Hon gjorde insemination på den tiden man inte utförde insemination på singel kvinnor i landet.

Eller anser du att man skall kunna komma fram till slutsatsen, att det handlade om den tiden när man inte fick insemination som singel kvinna, baserat på "hon inte ville att donatorn skulle spåras? Drömmer

• EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 05:15:44 följande:
    Anledningen till mitt svar är att det finns mer med i bilden som jag inte kan skriva, jag vet nämligen att denna unga kvinna är medlem här på FL.

Jag förstår mycket väl att du inte kommer ta det som någon förklaring, eller vad man ska kalla det. Du är ju känd för att ifrågasätta och leta motsägelser. Men så ligger det iallafall till.

Hörre du, man bevisar i ditt ansikte att du säger emot dig själv i dina svar. Så man behöver inte "leta" alls. Det finns ju nedskrivet av dig "svart på vitt"  att du säger emot dig själv. Och den är så enkel att se med.

Även om hon är medlem på FL  hör inte hit. Du kan ju aldrig kräva av folk skall kunna härleda det här

"Din väninnas dotter valde utlands insemination för att hon inte ville att donatorn skulle spåras."

till att det skulle egentligen handla om detta:

" Hon gjorde insemination på den tiden man inte utförde insemination på singel kvinnor i landet."

Märkligt jag har aldrig bet dig avslöja något om din väninna. Och det skulle kunna gå för dig att säga vad det handlade om UTAN att gå in på detaljer eller "avslöja" någon medlem. För jag har aldrig bett om sådan detaljer heller om du väljer att läsa.

Seså kan du svar på min faktiska fråga eller skall du fortsätta att sväva ut på trivialiteter och ge information jag aldrig bad om att få?
  • EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 11:00:19 följande:
    Du kommer inte få några svar.
    Så du kan släppa det.
     Bra då vet jag att du är en person som anser att om DU skriver emot dig själv som är så tydlig för vem som helst som läser, och går inte att missa även om man blundar när man läser det, med ögonbindel, att du anser att du skall slippa och svara på vad som gäller och vill vara direkt otydlig i framtiden. 

• EnAnonumius
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-20 14:07:56 följande:

Tror ni att FN:s barnkonvention är beredda att inskränka barns rättigheter för att vissa män inte har konsekvenstänk? Vilka argument skulle ni använda för att övertyga dem att era rättigheter är större än barnens? Att det är orättvist att kvinnan har en livmoder kommer inte räcka långt. Jag är uppriktigt nyfiken på att höra andra, genomtänkta argument.

Ja håller med. Det är knappast en enkel lösning. Nu är ju jag iofs kvinna. Men jag har inte heller sett ett enda argument från männens sida på en möjlig lösning på juridisk abort.

Jag själv (fast jag är då kvinna) har lagt en möjlig lösning på det hela.
    Från inlägg #451 skrev jag denna möjliga lösning citera mig själv:

"Så skall man verka för en juridisk abort så skall det ses ur BARNPERSPEKTIV och lösas den frågan via  barnperspektiv och barnets rättigheter. Inte som krystad jämställdhets fråga mellan man och kvinna.

Jag har iofs en halv idé på hur man skall kunna ha en from av "lösning" på juridisk abort. Det är att om mannen gör en juridisk abort så skall han i samband med aborten registreras som spermadonator i stället, så att barnet kan få veta vem han är när barnet fyllt 18år."

Från mitt inlägg #487 så skrev jag följande:

Som sagt, jag är för juridisk abort, dock så har jag ingen bra lösning på hur ännu. Då barnet har rätt att få veta sitt biologiska ursprung både enligt svenska lagar och barnkonventionen. Enda möjliga lösningen är ju i så fall att killen blir registrerad som spermadonator i stället. Enligt svenska donationslagar så har barnet rätt att få veta vem som är den biologiska (mamman/)pappan när barnet fyllt 18, om barnet kommit till via donation av (ägg/)spermier."

(slut citat)

Dock så är det en komplex fråga. Och jag håller bara mina idéer som  "en möjlig lösning" (inget mer). För så som jag också ser det så står barnens rättigheter över mammans och pappans.

Med det sagt..

Jag håller med dig att argumenten som presenteras av killar/män, främst, är totalt idiotiska, helt undermåliga. Ingen är intresserad av att föreslå en lösning, barnets rättigheter struntas i och man vill ansvarsbefria mannens ansvar vid sex.
  • EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 17:56:24 följande:
    Känner till ett exempel på en kvinna som hade inte mindre än FEM kandidater som far. Tyvärr var det en kollegas sambos son som var stackarn som testades positivt. (Eller vad man ska kalla det då hela alltet var enbart negativt för honom. Ungen bor långt åt fanders borta då han var ett sommarknull på en semesterort.)
    Anekdotisk bevisföring har låg reliabilitet.
    Sedan så är det lustigt att du bygger upp dina anekdoter du lägger upp i tråden som klassiska "Urbana myter"-formuleringar också.

Är inte ett dugg synd om din kollegas sambo son han valde att ha ett sängäventyr, han får faktiskt vackert ta konsekvenserna av sitt nuppande.. Svårare än så är det inte. Den ENDA i din anekdot som det är synd om är barnet, inte din kollegas sambos son.
  • EnAnonumius
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-20 19:23:50 följande:
    Inte mindre än fem idioter till män alltså. Jag vet att syftet med din kommentar var att utmåla kvinnan som slampa, men istället ger den ju en bild av hur många män som skiter i att använda skydd.
  • EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 20:43:50 följande:
    Tja, om fem män kullar EN kvinna så är det rätt självklart vem i den soppan som är... tja, värd att ifrågasätta.
    Japp... Fem de män som är dumma att sexa och riskera att bli fader..
  • EnAnonumius
    Anonym (ölkjhyg) skrev 2021-05-20 20:30:39 följande:

Problemet blir ju dock att då får samhället stå för underhåll tex om mamman inte klarar sig utan det. 

Dvs, jag och alla andra som betalar skatt betalar för att en man ska få knulla utan ansvar. 

Javisst blir det så.. Jag har inte hävdat att det inte skulle bli så.

Sedan så var det ju bara en möjlig lösning inget konkret "så skall det lösas".
    Anonym (ölkjhyg) skrev 2021-05-20 20:30:39 följande:
    Män, generellt sett, är inte idioter. De KAN förstå att om man har sex så kan det bli barn. De får då ta konsekvenserna av det, särskilt om de inte skyddade sig. Det finns sätt för män att skydda sig, de bara vill inte. De få som vill, gör det också och ja, det är tufft om det ändå blir ett barn, (lever med en man som fick barn just så) men faktum kvarstår; mannens rätt till sina spermier slutar när de har lämnat kroppen. 
    Det du tar upp i detta stycke är inget jag har missat. Jag har lagt förslag på preventivmedels lösningar tidigare i tråden. Men männen(killarna i denna tråd)  är inte intresserade av att ta ansvar. De är inte ens intresserade av att försöka komma med hur man skall eventuellt kunna lösa problemet. De är bara intresserade av att spy galla.
  • EnAnonumius
    Friger skrev 2021-05-20 21:52:28 följande:
    Nej
    Kan du utveckla varför du säger "nej"`?
  • EnAnonumius
    Friger skrev 2021-05-20 22:53:37 följande:
    Jag svarade på frågan om det inte var tydligt. Jag svarade nej. Såg själv sen att svaret var lite väl kort och ironiskt nog, otydligt.

Ska jag utveckla svaret ytterligare så framstod det i mina ögon som törstige tuppen tyckte att killarna som legat med en tjej var oansvariga medans tjejen som legat med fem killar inte var det. Sen började han hålla på och fäkta på en häst så hög att den syns från månen.

Törstiga tuppen förtydligade att han menade att alla var oansvariga även tjejen. Han frågade om det inte var tydligt att han menade det. Jag svarade "nej" eftersom jag inte tyckte det.

Mer än så är det inte... Bättre?
    Japp, nu ser jag hur du menar.

• EnAnonumius
    Anonym (Q) skrev 2021-05-21 09:06:39 följande:
    Samma här. Det är riktigt vidrigt av dessa kvinnor och det verkar som att många i den här tråden tror att bara för att man är emot juridisk abort så är man för att kvinnor beter sig vedervärdigt. Nej. Jag tycker som sagt att kvinnor som blir gravida av misstag även de får skylla sig själva och jag anser att kvinnor som lurar sig till ett barn också är vidriga.

Sedan är det lite lustigt med alla dessa män som blivit lurade av kvinnor. Vad hände där liksom? Nu menar jag män som träffar på en kvinna genom krogen/tinder, alltså en kvinna de aldrig träffat förut och inte känner. Och där använder de inte kondom utan litar helt på att kvinnan talar sanning när hon säger att hon går på preventivmedel. Vad hände med konsekvenstänkande? Vad hände med uppe i hjärnkontoret? Mannen väljer att lita på en person som han precis träffat. Det är så urbotat dumt att jag blir mållös.

Och det är inte bara att kvinnan kan ljuga om preventivmedel, hon kanske har könssjukdomar? Samma gäller kvinnorna som ligger med random män utan kondom. Det finns liksom inget konsekvenstänkande och sedan sitter de där och gråter ut över att de fått herpes eller klamydia. Eller att man är tvungen att genomgå en abort och det är så synd om dem.

Nej. Du hade sex, utan något skydd. Det är inte synd om dig. Vare sig du är man eller kvinna.

Förlåt, nu blev det en rant om hur dumma människor kan vara men jag blir så provocerad av dessa människor och deras idioti.
    Håller ed dig fullständigt. Skål

Detta tåls att upprepas:

Nej. Du hade sex, utan något skydd. Det är inte synd om dig. Vare sig du är man eller kvinna.
  • EnAnonumius
    Friger skrev 2021-05-21 12:18:01 följande:
    Ahh kontantkort. Du byter sim-kortet om olyckan skulle vara framme. Problemet löst! Glad
    Så du anser att en man är en klok man som smiter från ansvaret?

• EnAnonumius
    Friger skrev 2021-05-21 17:44:30 följande:
    Så blir det säkert. Den domen blir nog hård och jag har i sanning förtjänat det. Det enda som smärtar mig är dom jag sårat längs vägen.
    Ändå prioriterar du att tänka med snoppen i stället för knoppen?Obestämd
  • EnAnonumius
    Friger skrev 2021-05-21 18:53:25 följande:
    Det sitter djupare än så tyvärr. Ibland är jag avundsjuk på del här inne som bara kan tänka i två dimensioner. Rätt och fel. Sen lever dom efter det.

Men nu går vi lite of topic?
    Den anklagelsen säger mer om dig än den du riktar det emot. Ganska så tvådimensionellt tänkande av dig att skriva så.

Bara för att man ogillar all form av bedrägeri (exempelvis en sån som mig), betyder inte att man kan inte skulle kunna tänka flerdimensionellt. Det skulle folk förstå om de kan verkligen tänka flerdimensionellt, som som du subtilt  men ändå (över)tydlig antyder att du skulle göra.

Visst är vi lite OT. Rekommendera dig att du inte hänvisar  dig själv som en klok man, för det är du knappast.Obestämd
Svar på tråden Mäns rätt att avstå