Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 20:24:59 följande:
Om man tar beslutet att tvinga någon annan att köra på någon annan så är det väl självklart att man medvetet kör på någon annan, varför skulle man annars ta det beslutet?
Din liknelse haltar rejält eftersom den utgår ifrån att att det bara sitter en person i bilen som tar alla beslut, men vid graviditet/födsel är det ju två personer som beslutar. Båda beslutar att ha sex, den ene blir gravid och tar beslutet att behålla barnet, men det beslutet tar ju bara hon ensam det har han inget att säga till om. Så om smällen i din liknelse är födseln så är det i så fall hon som kör bilen eftersom det är hon som tar beslutet att föda barnet. Om det är han som kör bilen i din liknelse så vill han ju inte krocka och vill att de stannar bilen (abort). Men hon väljer att smälla mot hans vilja.
JAG tog upp frågan genom att säga att mamman lika väl kan festa upp underhållet. Du kontrade med att fråga om det är bättre om pappa festar upp pengarna vilket i sig är en ganska irrelevant fråga då hela diskussionen gällde om pengarna kommer barnet till nytta och det kommer det såklart inte göra om antingen mamma eller pappa festar upp pengarna. Förstår du nu varför jag inte svarade på din fråga och varför jag undrar hur många ggr vi ska bolla den fram och tillbaka?
Om du inte förstår liknelsen med att ta ansvar för vad man gör, kan jag inte hjälpa dig. Det spelar liksom ingen roll hur många som sitter i bilen, om du orsakar en olycka är du skyldig och får ta konsekvenserna. Punkt.
Om det blir en olycka när man har sex, dvs ett barn, då tar man konsekvenserna av det. Punkt. Spelar ingen roll att man då är två stycken, eftersom man i det fallet måste vara två. I fallet med bilen kan man vara ensam i bilen och ändå orsaka en olycka.
Likheten med dessa två fall, är att man är ansvarig för det man gör, vare sig det är en olycka i trafiken eller om det blir ett barn när man har sex.
Varför ska inte mannen inte behöva vara ansvarig för sitt sexliv, medan kvinnan måste vara det?