• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Kisen)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-20 15:21:17 följande:
    Varför svarar du inte på frågan utan kör till med något barnsligt tillbaka-kaka argument?

Det är ju genuint intressant att förstå hur man kan göra en lag av juridisk abort och samtidigt utgå från barnkonventionen och barns rättigheter.

Jisses. Måste varje diskussion bli en sorts kuk-mätar-tävling mellan män och kvinnor där man helt ignorerar att svara på frågan? Hade ni som är för juridisk abort faktiskt kunnat lägga fram era argument sakligt och redogört hur allting skulle fungera i praktiken så hade ni troligtvis fått mer support. Men just nu är det bara massa babbel om orättvisa, att kvinnor är bu och bä och att mannen ska få ha sex hur han vill utan konsekvens.
    Barnslig och kaka-tillbaka får stå för dig. Det är verkligen inte enkelt att göra lag av detta. Barnkonventionen som lag fick massiv kritik från jurister för otydlighet men klubbades igenom av riksdagen ändå. 

Jisses att du ser frågan om jämställdhet inte som ett gemensamt projekt utan alla som inte deltar i din köns-diskussion håller på med vad du kallar kukmätartävling (eller kanske fitt-djups-tävling där slemmiga dunkla avsikter om makt/kontroll kan gömma sig). Du kallar andras inlägg för babbel, det säger en hel del. Det är ingen mer än kontroll/makt-feminister som tror att någon här pratar om att just män skulle ha sex utan konsekvens, en sådan urgammal schablon. Både män och kvinnor kan ha sex och skydda sig mot konsekvenser sedan decennier. 

Din katolskt viktorianska sexualfientlighet känns rätt ledsam. Och oväsentlig för att diskutera jämställdhet och barn rätt i praktiken. Det finns väldigt många dåliga mödrar som förstör livet för andra. 
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-20 14:34:57 följande:

Du resonerar ensidigt. Det finns vissa kvinnor som inte har konsekvenstänk heller, och vars rättigheter beaktas på tok för mycket på bekostnad av barns rättigheter enligt Barnkonventionen, huvudsakligen för att kvinnorna har livmoder oavsett hur dåliga föräldrar de är. 

Jag är uppriktigt nyfiken på att höra ett genomtänkt argument från dig, din förmätenhet imponerar då inte..

Verkligheten med otur, biologi och stereotyper finns alltid. Barnkonventionen är just en konvention där vi enats om (gjort till lag t o m) att samhällen ska skydda de värnlösa unga från att fara illa, särskilt har tankarna varit om barn på flykt från kriser i samhället. I våra rika samhällen fungerar det sämre när kriserna är ökande psykisk ohälsa, ökad egoism och kunskapsklyftor bland föräldrar. Hur skyddar samhället ett barn från t ex en narcissistisk elak manshatande kvinna som vill skaffa barn och sedan leva med barnet i en liten sektliknande tillvaro utan socialt umgänge, intellektuell stimulans eller fritidsintressen? Mamman vill ha barnet som någon sorts ägodel och den friske normale fadern är utestängd och lurad på allt det goda föräldraskap som han kunnat ge och barnet hade behövt för att få den goda uppväxt som Barnkonventionen syftar till? Och samhället idag skulle väl stötta den olämpliga modern på alla sätt, pga att hon hade livmodern?

Jag anser inte att det finns något att argumentera om. Kvinnan är den som blir gravid och det kan inga lagar i världen ändra på. Jag tycker även att barnets rättigheter trumfar föräldrarnas. Du däremot som vill ha möjlighet till juridisk abort borde ha många genomtänkta argument. Tråkigt att ingen av er kan ge ett seriöst svar.
  • molly50
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 15:20:36 följande:
    Att sterilisera sig för att man inte vill ha barn för tillfället känns... väl drastiskt. Eller vad tycker du?

Det där pratet om att vara "vuxen nog" att veta hur en unge blir till är bara patetiskt.
    Varför? Om man vet att man inte vill ha barn så är ju det ett alternativ. Spermier kan dessutom frysas in om man skulle ångra sig.

På vilket sätt är det patetiskt?
    Ska man ha sex så måste man också veta vilka konsekvenserna kan bli om man inte skyddar sig.
  • Anonym (Faderskapstestkan lösa problemet)

Vill du inte ha barn så försök få till ett faderskapstest när barnet är fött. En hel del barn som tillverkas av misstag har utöver att vara oönskade av den utpekade mannen en annan far än mamman hävdar. 

Du kan se det som "andra chansen" att slippa. Den chansen är långt större än vad du förmodligen tror.

• Anonym (Q)
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-20 16:02:50 följande:

Barnslig och kaka-tillbaka får stå för dig. Det är verkligen inte enkelt att göra lag av detta. Barnkonventionen som lag fick massiv kritik från jurister för otydlighet men klubbades igenom av riksdagen ändå. 

Jisses att du ser frågan om jämställdhet inte som ett gemensamt projekt utan alla som inte deltar i din köns-diskussion håller på med vad du kallar kukmätartävling (eller kanske fitt-djups-tävling där slemmiga dunkla avsikter om makt/kontroll kan gömma sig). Du kallar andras inlägg för babbel, det säger en hel del. Det är ingen mer än kontroll/makt-feminister som tror att någon här pratar om att just män skulle ha sex utan konsekvens, en sådan urgammal schablon. Både män och kvinnor kan ha sex och skydda sig mot konsekvenser sedan decennier. 

Din katolskt viktorianska sexualfientlighet känns rätt ledsam. Och oväsentlig för att diskutera jämställdhet och barn rätt i praktiken. Det finns väldigt många dåliga mödrar som förstör livet för andra. 

Snark.
  • Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Faderskapstestkan lösa problemet) skrev 2021-05-20 17:04:23 följande:

Vill du inte ha barn så försök få till ett faderskapstest när barnet är fött. En hel del barn som tillverkas av misstag har utöver att vara oönskade av den utpekade mannen en annan far än mamman hävdar. 

Du kan se det som "andra chansen" att slippa. Den chansen är långt större än vad du förmodligen tror.

Känner till ett exempel på en kvinna som hade inte mindre än FEM kandidater som far. Tyvärr var det en kollegas sambos son som var stackarn som testades positivt. (Eller vad man ska kalla det då hela alltet var enbart negativt för honom. Ungen bor långt åt fanders borta då han var ett sommarknull på en semesterort.)
  • Anonym (Juridisk abort)
    molly50 skrev 2021-05-20 16:46:31 följande:
    Varför? Om man vet att man inte vill ha barn så är ju det ett alternativ. Spermier kan dessutom frysas in om man skulle ångra sig.

På vilket sätt är det patetiskt?
    Ska man ha sex så måste man också veta vilka konsekvenserna kan bli om man inte skyddar sig.
    För att man kanske är ung och har livet framför sig, man kanske vill skaffa familj om 10-15 år. Ska man då knipsa sig och säga till framtida frun att det måste bli insem pga detta?
    Det kan du väl ändå inte tycka?

Den fjällan tackar nog för sig när hon får veta detta. Det hade jag gjort.
  • EnAnonumius
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-20 14:07:56 följande:

Tror ni att FN:s barnkonvention är beredda att inskränka barns rättigheter för att vissa män inte har konsekvenstänk? Vilka argument skulle ni använda för att övertyga dem att era rättigheter är större än barnens? Att det är orättvist att kvinnan har en livmoder kommer inte räcka långt. Jag är uppriktigt nyfiken på att höra andra, genomtänkta argument.

Ja håller med. Det är knappast en enkel lösning. Nu är ju jag iofs kvinna. Men jag har inte heller sett ett enda argument från männens sida på en möjlig lösning på juridisk abort.

Jag själv (fast jag är då kvinna) har lagt en möjlig lösning på det hela.
    Från inlägg #451 skrev jag denna möjliga lösning citera mig själv:

"Så skall man verka för en juridisk abort så skall det ses ur BARNPERSPEKTIV och lösas den frågan via  barnperspektiv och barnets rättigheter. Inte som krystad jämställdhets fråga mellan man och kvinna.

Jag har iofs en halv idé på hur man skall kunna ha en from av "lösning" på juridisk abort. Det är att om mannen gör en juridisk abort så skall han i samband med aborten registreras som spermadonator i stället, så att barnet kan få veta vem han är när barnet fyllt 18år."

Från mitt inlägg #487 så skrev jag följande:

Som sagt, jag är för juridisk abort, dock så har jag ingen bra lösning på hur ännu. Då barnet har rätt att få veta sitt biologiska ursprung både enligt svenska lagar och barnkonventionen. Enda möjliga lösningen är ju i så fall att killen blir registrerad som spermadonator i stället. Enligt svenska donationslagar så har barnet rätt att få veta vem som är den biologiska (mamman/)pappan när barnet fyllt 18, om barnet kommit till via donation av (ägg/)spermier."

(slut citat)

Dock så är det en komplex fråga. Och jag håller bara mina idéer som  "en möjlig lösning" (inget mer). För så som jag också ser det så står barnens rättigheter över mammans och pappans.

Med det sagt..

Jag håller med dig att argumenten som presenteras av killar/män, främst, är totalt idiotiska, helt undermåliga. Ingen är intresserad av att föreslå en lösning, barnets rättigheter struntas i och man vill ansvarsbefria mannens ansvar vid sex.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 18:01:46 följande:
    För att man kanske är ung och har livet framför sig, man kanske vill skaffa familj om 10-15 år. Ska man då knipsa sig och säga till framtida frun att det måste bli insem pga detta?
    Det kan du väl ändå inte tycka?

Den fjällan tackar nog för sig när hon får veta detta. Det hade jag gjort.
    Är det mer poppis att säga att man har 5 ungar som är juridiskt aborterade, för att man inte orkade ta sitt ansvar med skydd? 

Vem vill ha en sådan man?
  • EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 17:56:24 följande:
    Känner till ett exempel på en kvinna som hade inte mindre än FEM kandidater som far. Tyvärr var det en kollegas sambos son som var stackarn som testades positivt. (Eller vad man ska kalla det då hela alltet var enbart negativt för honom. Ungen bor långt åt fanders borta då han var ett sommarknull på en semesterort.)
    Anekdotisk bevisföring har låg reliabilitet.
    Sedan så är det lustigt att du bygger upp dina anekdoter du lägger upp i tråden som klassiska "Urbana myter"-formuleringar också.

Är inte ett dugg synd om din kollegas sambo son han valde att ha ett sängäventyr, han får faktiskt vackert ta konsekvenserna av sitt nuppande.. Svårare än så är det inte. Den ENDA i din anekdot som det är synd om är barnet, inte din kollegas sambos son.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå