• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (ölkjhyg)
    EnAnonumius skrev 2021-05-20 18:03:25 följande:
    Ja håller med. Det är knappast en enkel lösning. Nu är ju jag iofs kvinna. Men jag har inte heller sett ett enda argument från männens sida på en möjlig lösning på juridisk abort.

Jag själv (fast jag är då kvinna) har lagt en möjlig lösning på det hela.
    Från inlägg #451 skrev jag denna möjliga lösning citera mig själv:

"Så skall man verka för en juridisk abort så skall det ses ur BARNPERSPEKTIV och lösas den frågan via  barnperspektiv och barnets rättigheter. Inte som krystad jämställdhets fråga mellan man och kvinna.

Jag har iofs en halv idé på hur man skall kunna ha en from av "lösning" på juridisk abort. Det är att om mannen gör en juridisk abort så skall han i samband med aborten registreras som spermadonator i stället, så att barnet kan få veta vem han är när barnet fyllt 18år."

Från mitt inlägg #487 så skrev jag följande:

Som sagt, jag är för juridisk abort, dock så har jag ingen bra lösning på hur ännu. Då barnet har rätt att få veta sitt biologiska ursprung både enligt svenska lagar och barnkonventionen. Enda möjliga lösningen är ju i så fall att killen blir registrerad som spermadonator i stället. Enligt svenska donationslagar så har barnet rätt att få veta vem som är den biologiska (mamman/)pappan när barnet fyllt 18, om barnet kommit till via donation av (ägg/)spermier."

(slut citat)

Dock så är det en komplex fråga. Och jag håller bara mina idéer som  "en möjlig lösning" (inget mer). För så som jag också ser det så står barnens rättigheter över mammans och pappans.

Med det sagt..

Jag håller med dig att argumenten som presenteras av killar/män, främst, är totalt idiotiska, helt undermåliga. Ingen är intresserad av att föreslå en lösning, barnets rättigheter struntas i och man vill ansvarsbefria mannens ansvar vid sex.

Problemet blir ju dock att då får samhället stå för underhåll tex om mamman inte klarar sig utan det. 

Dvs, jag och alla andra som betalar skatt betalar för att en man ska få knulla utan ansvar. 

Män, generellt sett, är inte idioter. De KAN förstå att om man har sex så kan det bli barn. De får då ta konsekvenserna av det, särskilt om de inte skyddade sig. Det finns sätt för män att skydda sig, de bara vill inte. De få som vill, gör det också och ja, det är tufft om det ändå blir ett barn, (lever med en man som fick barn just så) men faktum kvarstår; mannens rätt till sina spermier slutar när de har lämnat kroppen. 

• Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-20 18:06:39 följande:

Är det mer poppis att säga att man har 5 ungar som är juridiskt aborterade, för att man inte orkade ta sitt ansvar med skydd? 

Vem vill ha en sådan man?

Hellre det än en som betalar underhåll till fem ungar. VEM vill ge sig in i det?
  • Anonym (XY)
    Anonym (ölkjhyg) skrev 2021-05-20 20:30:39 följande:

Problemet blir ju dock att då får samhället stå för underhåll tex om mamman inte klarar sig utan det. 

Dvs, jag och alla andra som betalar skatt betalar för att en man ska få knulla utan ansvar. 

Män, generellt sett, är inte idioter. De KAN förstå att om man har sex så kan det bli barn. De får då ta konsekvenserna av det, särskilt om de inte skyddade sig. Det finns sätt för män att skydda sig, de bara vill inte. De få som vill, gör det också och ja, det är tufft om det ändå blir ett barn, (lever med en man som fick barn just så) men faktum kvarstår; mannens rätt till sina spermier slutar när de har lämnat kroppen. 

Jag och andra får också betala skatt för att en kvinna knullar utan ansvar. Kvinnor vet också att det kan bli barn, ändå väljer de att inte skydda sig och ändå sen så gnäller de. Stackars små oskyldiga offer, de råkar då ut för allt orättvist här i världen...buu buuu
  • Anonym (Juridisk abort)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-20 19:23:50 följande:

Inte mindre än fem idioter till män alltså. Jag vet att syftet med din kommentar var att utmåla kvinnan som slampa, men istället ger den ju en bild av hur många män som skiter i att använda skydd.

Tja, om fem män kullar EN kvinna så är det rätt självklart vem i den soppan som är... tja, värd att ifrågasätta.
  • Anonym (Män alltså)

Finns män som inte är intresserade av sina barn efter one night stands eller något annat tillfälligt.Som frivilligt avstår från sin papparoll(inga känslor för kvinnan och barnet).

• Anonym (Alice)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 20:43:50 följande:

Tja, om fem män kullar EN kvinna så är det rätt självklart vem i den soppan som är... tja, värd att ifrågasätta.

Så du vet att killarna enbart hade sex med henne på semestern och ingen annan? Det är ju en lite konstig sak att hålla rätt på...
  • EnAnonumius
    Japp... Fem de män som är dumma att sexa och riskera att bli fader..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 20:38:35 följande:

Hellre det än en som betalar underhåll till fem ungar. VEM vill ge sig in i det?

Jag skulle faktiskt inte vilja dejta någon man som övergett sitt barn. Är ju lite som att dejta nån man vet är otrogen. Som att skjuta sig själv i foten. Skulle ju inte kännas vidare tryggt om man själv råkade bli gravid med en sån man.
  • Törstiga tuppen
    Jösses! När jag läser vissa saker på FL, skäms jag över att vara man. Jag hoppas iallafall att du är väldigt ung.
  • EnAnonumius

Javisst blir det så.. Jag har inte hävdat att det inte skulle bli så.

Sedan så var det ju bara en möjlig lösning inget konkret "så skall det lösas".
    Det du tar upp i detta stycke är inget jag har missat. Jag har lagt förslag på preventivmedels lösningar tidigare i tråden. Men männen(killarna i denna tråd)  är inte intresserade av att ta ansvar. De är inte ens intresserade av att försöka komma med hur man skall eventuellt kunna lösa problemet. De är bara intresserade av att spy galla.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå