EnAnonumius skrev 2021-05-20 18:03:25 följande:
Ja håller med. Det är knappast en enkel lösning. Nu är ju jag iofs kvinna. Men jag har inte heller sett ett enda argument från männens sida på en möjlig lösning på juridisk abort.
Jag själv (fast jag är då kvinna) har lagt en möjlig lösning på det hela.
Från inlägg #451 skrev jag denna möjliga lösning citera mig själv:
"Så skall man verka för en juridisk abort så skall det ses ur BARNPERSPEKTIV och lösas den frågan via barnperspektiv och barnets rättigheter. Inte som krystad jämställdhets fråga mellan man och kvinna.
Jag har iofs en halv idé på hur man skall kunna ha en from av "lösning" på juridisk abort. Det är att om mannen gör en juridisk abort så skall han i samband med aborten registreras som spermadonator i stället, så att barnet kan få veta vem han är när barnet fyllt 18år."
Från mitt inlägg #487 så skrev jag följande:
Som sagt, jag är för juridisk abort, dock så har jag ingen bra lösning på hur ännu. Då barnet har rätt att få veta sitt biologiska ursprung både enligt svenska lagar och barnkonventionen. Enda möjliga lösningen är ju i så fall att killen blir registrerad som spermadonator i stället. Enligt svenska donationslagar så har barnet rätt att få veta vem som är den biologiska (mamman/)pappan när barnet fyllt 18, om barnet kommit till via donation av (ägg/)spermier."
(slut citat)
Dock så är det en komplex fråga. Och jag håller bara mina idéer som "en möjlig lösning" (inget mer). För så som jag också ser det så står barnens rättigheter över mammans och pappans.
Med det sagt..
Jag håller med dig att argumenten som presenteras av killar/män, främst, är totalt idiotiska, helt undermåliga. Ingen är intresserad av att föreslå en lösning, barnets rättigheter struntas i och man vill ansvarsbefria mannens ansvar vid sex.
Problemet blir ju dock att då får samhället stå för underhåll tex om mamman inte klarar sig utan det.
Dvs, jag och alla andra som betalar skatt betalar för att en man ska få knulla utan ansvar.
Män, generellt sett, är inte idioter. De KAN förstå att om man har sex så kan det bli barn. De får då ta konsekvenserna av det, särskilt om de inte skyddade sig. Det finns sätt för män att skydda sig, de bara vill inte. De få som vill, gör det också och ja, det är tufft om det ändå blir ett barn, (lever med en man som fick barn just så) men faktum kvarstår; mannens rätt till sina spermier slutar när de har lämnat kroppen.