Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Fattar inte kvinnan i detta program

Jag hörde programmet och reagerade exakt likdant. Det är ju något fruktansvärt som har hänt mamman. Men det liksom viftas bort.

Jag har inte hört slutet av programmet. Tydliggörs det aldrig att det männen utsatte mamman för är brottsligt?

Ja, det programmet lämnade många frågetecken efter sig.

• Litorina
    quetzalcoatlus skrev 2021-05-18 06:48:16 följande:

Jag har inte hört programmet, men ja, det låter väldigt märkligt. Användes orden sexuellt utnyttjande eller våldtäkt i programmet? Eller sas det bara att några män hade haft sex med henne efter att hon tagit en sömntablett?

Jag har inte hört de sista minutrarna, men det jag har hört har bara sakligt berättat vad som troligen hänt, utan särskild benämning eller värdering.
  • Litorina
    Sara 472 skrev 2021-05-18 13:20:24 följande:

Men bara för att man tagit sömntablett behöver man ju inte ha varit utslagen? Och det är väl inte förbjudet, inte nu och definitivt inte då, att ha sex påverkad?

Kvinnan tog pillret och minns att hon blev snurrig men inte vad som sen hände. Det är därför fadern är okänd.
    quetzalcoatlus skrev 2021-05-18 08:09:35 följande:

Fast de måste ju ändå ha använt ord för att beskriva händelseförloppet. Benämnde de det som sex eller som våldtäkt?

De sa typ att det fanns fler män där som skulle kunna vara pappan. Det här programmet är ingen snaskig true crime som beskriver sexbrott i detalj utan handlar främst om en persons letande efter sin pappa och ett allvarligt fel i en faderskapsutredning. Att händelsen nämns beror på att den har betydelse för hur personen gått till väga i sitt letande.

Programmet ligger på SR play, så det är bara att lyssna, så får ni bättre svar på era frågor än jag kan ge.
  • Litorina

Precis som annabellelee tror jag att programmakarna medvetet valde att inte lägga fokus på den delen. Jag tycker tyvärr att effekten blev att händelsen bagatelliserades.

Hade jag varit journalist hade jag nog velat få tillåtelse att säga rakt ut vad som hände och poängtera att det inte är lagligt, och annars inte göra programmet.

Samtidigt kanske programmets huvudperson inte till 100% förstått vad hennes mamma utsatts för - är det i så fall journalistens uppgift att tydliggöra det? Nej, det tycker jag inte.

• Litorina

Jag tycker att det är tydligt att programmet inte vill berätta mer än absolut nödvändigt om vad som hände, förmodligen för att det är väldigt privat eller att ingen vet.

Problemet som jag ser det är att det är möjligt att tolka det som att mamman varit med om något hemskt och att det bara låts passera, som om det vore en småsak man inte behöver bry sig om. Den tolkningen gör också att det är svårt att förstå huvudpersonen i programmet.

Om man av olika skäl måste utelämna så mycket av en berättelse att den blir svårbegriplig kanske man bör välja att inte publicera den alls. De hade också kunnat välja att helt utelämna händelsen på båten och bara berätta om den felaktigt utförda faderskapsutredningen.

Svar på tråden Fattar inte kvinnan i detta program