Fattar inte kvinnan i detta program
Jag lyssnade på programmet familjehemligheter i dag. Och jag förstår mig inte på kvinnan som var med i dagens avsnitt. Hennes mamma hade varit på en båtresa med sin pojkvän. En kväll hade hon tagit en sömntablett och blivit helt borta. Då blev hon sexuellt utnyttjad. Senare visade sig att hon var gravid och hon fick en dotter. Det är dottern som är med i programmet. Det handlar om att hon ville veta vem hennes far var. Det är där jag inte fattar någonting. Visst att veta sina rötter är en sak. Men jag skulle inte velat ha något att göra med en man som våldtagit. Men varken hon eller hennes mamma verkar ha sett det som något konstigt. Mamman trodde att det var en kompis till hennes pojkvän för han hade tydligen varit kladdig den kvällen. Så dom lyckades hitta honom och han accepterade att hon kunde vara hennes dotter och ska ha velat ha kontakt. Dvs det verkar inte varit en stor grej att han begått en våldtäkt. Han dog innan dom hann träffas men hon fick kontakt med hans familj och dom gjorde dna test som visade att han var fadern. Så hon fick kontakt med den släkten. Flera år senare visade det sig att dna testet hade varit fel och han var inte fadern. Dom lyckades senare spåra att det troligen var en annan man och hon väntar på ett test för att få det bekräftat för att kunna bygga en kontakt med den släkten.
Så det betyder att hennes mamma blev våldtagen när hon var utslagen av minst två män kan ha varit fler. Men hon verkar inte se det som något problem utan vill knyta kontakt med männen. Jag hade inte letat rätt på dom för det. Jag hade letat rätt på dom för att spöa dom för att dom var våldtäktsmän. Är det bara jag som ser på det på det sättet? Sen verkar det lite konstigt att mamman var ok med att hon ville hitta sin far så det kan vara så att hon låg med flera på båten och sen skämdes för det. Men vad dottern vet så blev hon våldtagen. Jag fattar inte hur man kan vill ha något med våldtäktsmän att göra.
Länken till programmet om ni vill göra en egen uppfattning.
sverigesradio.se/avsnitt/1708972