Vaccin och gravid
Bör man vaccinera sig om man är gravid? Hjälp folkens, vad tycker ni?
Ja, efter vecka 12, enligt rekommendationen.
Självklart! Att man ens funderar på att inte ta det visar ju att man inte tänker på barnets bästa.
Självklart! Att man ens funderar på att inte ta det visar ju att man inte tänker på barnets bästa.
Skambelägga? Det är din åsikt, jag hänvisar till forskning.
Jag med. All forskning finns inte än pga tidsaspekten i detta fall, den kommer komma successivt nu - därav förstår jag oron hos de som inte vågar ta vaccin. Jag förstår även de som tar vaccinet.
Men att säga att någon som inte vågar ta ett vaccin som idag inte har långstidsstudier på gravida och där de flesta studier är då det givits i tredje trimestern, att den mamman inte tänker på barnets bästa, ja - det anser jag är att skambelägga.
Ja, det är svårt. Jag tänker att man måste tänka igenom sin situation och känna vad som är bäst. Jag är också gravid och personligen lutar jag åt att inte vaccinera mig just nu. Jag värderar de okända riskerna med vaccinet som potentiellt större än den kombinerade risken att jag ska bli smittad OCH jag/barnet allvarligt drabbade. Den avvägningen bygger på att jag har möjlighet att isolera mig nästan helt och smittan är låg nu, så risken med covid blir minimal för mig, och därför blir ju nästan vilken liten risk som helst att vaccinet har någon negativ effekt något att tänka på.
Så känns det i alla fall nu. Kanske omvärderar lite senare om situationen ändras (mer kunskaper om effekter av vaccinet i tidig graviditet, eller annorlunda smittläge/situation). Hade jag eller min partner haft jobb där vi måste träffa folk hade jag behövt fundera på det mer.
Tar så klart vaccinet efter graviditeten om det inte blir under tiden.
Jag tog dos 1 i sista dagen gravid i v.22.. o ska snart boka tid för dos 2..