Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2021-07-13 22:33:33 följande:

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

Förstår man inte Ulf Kristerssons uttalande om att invandringen är en belastning som ett sätt för M att konkurrera med SD i genren invandringspopulism så förstår man ingenting.

Sverige har i mångt och mycket invandring att tacka för sitt välstånd.

Populism är sällan förenligt med konkretion. Kristersson kunde naturligtvis ha sagt ovanstående men också preciserat på vilka områden han anser att invandringen/den bristande integrationen blivit en belastning. Han skulle då knappast ha sagt att han anser att hans tre invandrade barn blivit en belastning för honom och/eller Sverige - utan tagit upp parallellsamhällen, gängkriminalitet, klanstrukturer med mera som en belastning för Sverige som land.

Men ett sådant budskap blir för komplext och lockar inte populister i samma utsträckning som det slappt formulerade "Invandringen är en belastning".

Kristersson var för övrigt under flera år ordförande för Sveriges största adoptionsbyrå - och i den egenskapen verkade han enligt egen utsago för att Sverige belastades.
  • FDFMGA
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 09:11:54 följande:

Klart att invandringen som grupp är en belastning, det vi vet redan. För många som lever på bidrag och därmed påverkar kostnaderna i allt från vattenförsörjning till skola, sjukvård och socialen.

Vänstern har alltid prioriterat sin ideologi och sina känslor framför verkligheten, så vem är förvånad när de kallar Kristersson för fula saker för att han säger som det är?

Nja, många högerpopulister har ju en ytterst begränsad kännedom om samhället och arbetslivet .

Och det är just den röstboskapen Kristersson vädjar till med sitt uttalande.
  • FDFMGA
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:06:03 följande:
     Jo, att känslodrivna människor (jättefarliga) tänkte:

Känslodrivna människor är de farligaste vi har i politiken. Sådana människor ska inte leda.
    Alla människor är känslodrivna, det är detta som gör oss till människor. Somliga är till och med så känslodrivna att de inte kan hantera det faktum att de är känslodrivna och förnekar detta.

Politik utan känslor är något som främst gossar med ringa erfarenhet av politik, samhälle, och arbetsliv fantiserar om.

Teknokratiskildringar lämpar sig bäst i seriemagasin eller Science Fiction.
  • FDFMGA
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:25:28 följande:
    Men inte på det sättet, du vet vad jag menar och du behöver inte spela dum. Känslodriven menas med att man inte tänker, utan bara reagerar på känslor. Som MP.
    Ja, jag tycker att du låter känslorna ta en så stor plats att varje tillstymmelse till eftertanke får stå tillbaka.

Jag gissar att Ulf Kristerssons uttalande bör ses mot bakgrund av hans behov av att få ta revansch - att han hela sitt politiska liv har fått stå tillbaka för personer som bedömts vara mer lämpliga och då framförallt Fredrik Reinfeldt.

Ulf borde nog ha tänkt på talesättet "Hämnden är en rätt som bäst serveras kall" eller på sitt eget uttalande om den vuxne i rummet.

Ulfs revanschkänslor - eller hämnd på Reinfeldt och hans tankar om en borgerlig politik som utgår från människors lika värde - skulle man kunna steka ägg på.

Undrar vad Reinfeldt egentligen tänker om sin efterträdares efterträdare. Det skulle jag bra gärna vilja veta.
  • FDFMGA

Hmm, nog kan man med fog påstå att Ulf Kristersson är en belastning för Sverige, åtminstone såtillvida att han underblåser det lika onyanserade som oreflekterade behovet av att peka ut invandringen som roten till allt ont.

Det är väl bara en tidsfråga innan Ulf också ansluter till tokigheterna att påståendet om människans påverkan av klimatet är en bluff, att public service ska styras och kontrolleras av politiskt tillsatta kommissarier med M eller SD-stämpel och att feminismen är en styggelse som hindrar män från att vara män och kvinnor från att vara kvinnor.

Trots allt så är ju inte invandringen roten till allt ont - utan också journalister, forskare, feminister, allt enligt högerpopulismens befängda dogmer.

Sverige snart ett nytt Libanon. Herregud - däremot finns det ett lika gott som dyrt libanesiskt vin på Systembolaget - från Bekaadalen.

• FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-16 12:51:18 följande:
    Snacka om att läsa bibeln som fan men vi vet att du enbart provocerar och försöker förlöjliga sanningen . Kristersson har inte gått så långt i sina uttalanden som du så enspråkigt vinklar?..Du har svenska flaggan som symbol tjo flöjt hedra den istället och vinkla inte bort allt som en politiker
    Vi vet?

Upplever du ofta att du är fler än enSkrattande

Min flagga är gul och blå - utan nyanser av brunt.

Och  ja, jag anser att Kristersson vädjar till de lägsta instinkterna hos de lägst begåvade. Förmodligen är hans motiv delvis revanschistiska. Han har ju alltid tvingats spela andrafiolen, först i skuggan av Reinfeldt och nu i Åkessons skugga.

Vi i Sverige har invandring och invandrare att tacka för vårt välstånd. Då handlar det iofs om arbetskraftsinvandring, inte minst ur ett historiskt perspektiv - men om du och de andra du upplever dig vara ger er ut i samhället så kommer du/ni att upptäcka att en stor del av Sverige fungerar tack vare invandringen.

Det blir ju komiskt att tänka sig att sådana som ser svetsare som ett skällsord ska vilja och kunna ersätta invandrarna inom låglönebranscher som hemtjänst och städning t ex eller klara av att montera en Volvo.

• FDFMGA
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 12:12:44 följande:
    Det som blir lustigt med Ulf är att han i hela sitt politiska liv haft exakt samma åsikter gällande invandring som FR. Öppna alla gränser osv.

Att han nu gjort 180 grader ser jag inte som mer trovärdigt än om Lars Ohly plötsligt skulle bli liberal
    Nej, det är såklart inte trovärdigt såtillvida att han plötsligt skulle ha blivit rasist eller förlorat så mycket förstånd att tror att invandring är en belastning för Sverige - men han är opportunist och revanschist och tror förstås att uttalandet kan bidra till att han uppfattas som ledare för den brunblå alliansen.

Rimligen måste det vara mycket förödmjukande för Kristersson att höra Åkesson säga att den brunblå alliansen inte "kan kallas borgerlig utan präglad av SD.

Men det är beklagligt att han inte tillhör de vuxna i rummet och förmår att diskutera invandring dels ur ett historiskt perspektiv och dels definiera dess förtjänster och dess negativa konsekvenser ur ett integrationsperspektiv.

Nu triggar han ju bara tokskallarna som tror att människor bär på en nedärvd kulturell essens som ärvs från generation till generation, vilket den här tråden tydligt är ett exempel på.
  • FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-16 18:57:43 följande:

Det som är komiskt är när några i tråden förmodligen sossar med näbbar och klor försvara dagens politik som är så dålig för landet vi håller på att gå under om inte sunt förnuft med verklighetsförankring är det som tar beslut och styr vad som ska vara framtiden.

Aha, landet håller på att gå under.

Det har alltid funnits folk som ropat att domedagen är här, inte sällan sådana som inte klarar av något annat än just att ropa att domedagen är härSkrattande

• FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-16 23:45:07 följande:
    Nej seriöst det är ingen idé ?.vill inte veta, kan inte se sanningen, lever i en förnekelse, mår egentligen inte bra då jag tappat fotfästet men klamrar mig fast i ett ideal 
    Så deprimerande. Kan det bero på att du fått för dig att Sverige är på väg att gå under?

Har du tagit upp ditt mående med din biståndshandläggare?
  • FDFMGA
    Anonym (Absolut) skrev 2021-07-17 00:02:33 följande:
    Sedär förnekelse säg det till dom som bor i de utsatta områdena du flödar väl champagne till frukost och ser inte vad som sker i dimman vakna upp imorrn kan du läsa i tidningen om ett nytt mord , en sjukvård på darr, en skola som är sämre än de  flesta andra väst Europa länder, ett försvar som är så dåligt utrustad att Ryssland skrattar, polis behövs mångdubbelt upp då kriminaliteten ökar hela tiden, ett ökande bidrags behov, segration i över 100 områden snart, knarket flödar som aldrig förr, skolor som lär barnen att flickor och pojkar inte ska blanda sig med varandra, bidragsfusk som aldrig förr , fortsatt invandring högst/capita trots allt prat om att vi minskar invandringen tja inte svårt då vi har gått från mega siffror till lägre men ändå leder vi, skolresultat med pisa resultat där vi medvetet fuskar med resultatet så man ska kunna säga att vi blivit bättre, pensionärer som har häften i pension än våra grannländer, människor i landet är så otrygga att dom ej kan gå ut vid mörkrets inträde ?..skrev rakt upp och ner utan någon kronologisk tanke men jag kunde fortsatt och du lever i förnekelse ?..
    Så du blir deprimerad när folk inte förstår att du upptäckt att landet är på väg att gå under.

Eller var det det faktum att du inte kan svara på larwains fråga som gjorde dig kantstött .

Bara oss emellan är det nog ingen som kan det, alltså på ett sammanhängande och vettigt sätt.

Kristersson har ju bytt ut integrationen mot invandringen - och då blev det lika bluddrigt som när en troende SD-aktivist ska försöka förklara varför hen lever på bidrag i stället för att ta ett städjobb.

Det var bättre förr - för några veckor sen när Kristersson i stället för att bidrags- och kriminalitetssmeta alla invandrare tog upp den bristande integrationen i stället.

Men det är klart, integration är ju reciprokt - och då kan man inte bara skylla på invandrarna.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?