Är invandringen en belastning?
Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
Men jag vill gärna bemöta den.
Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)
Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.
Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.
Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.
När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?
Sverige har i mångt och mycket invandring att tacka för sitt välstånd.
Populism är sällan förenligt med konkretion. Kristersson kunde naturligtvis ha sagt ovanstående men också preciserat på vilka områden han anser att invandringen/den bristande integrationen blivit en belastning. Han skulle då knappast ha sagt att han anser att hans tre invandrade barn blivit en belastning för honom och/eller Sverige - utan tagit upp parallellsamhällen, gängkriminalitet, klanstrukturer med mera som en belastning för Sverige som land.
Men ett sådant budskap blir för komplext och lockar inte populister i samma utsträckning som det slappt formulerade "Invandringen är en belastning".
Kristersson var för övrigt under flera år ordförande för Sveriges största adoptionsbyrå - och i den egenskapen verkade han enligt egen utsago för att Sverige belastades.