• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:06:03 följande:
    Om du vill att folk ska ta dig seriöst kan du inte ignorera det man säger och bara tjata samma fråga. Du verkar inte vara någon seriös debattör. En seriös debattör argumenterar, det gör inte du.

Sedan till andra så kolla 2015. Vad berodde det på? Jo, att känslodrivna människor (jättefarliga) tänkte:

Vi ska hjälpa, vi ska vara snälla

Mer än så tänkte de aldrig. De tänkte aldrig på var alla ska bo, var alla barn ska gå i skola, hur pengarna ska räcka till. Man tänkte inte längre än näsan räckte. Och så, oundvikligen, blev det katastrof 2015. MP stod och grät medan S förstod allvaret och stängde gränserna. Hade känslodrivna MP fått bestämma där hade gränserna inte stängts. Fundera på vad det hade lett till i praktiken.

Känslodrivna människor är de farligaste vi har i politiken. Sådana människor ska inte leda.
    På vilket sätt är du mindre känslodriven?  Ditt inlägg skriker ju ut känslor
  • HSOF
    Tom Araya skrev 2021-07-13 22:33:33 följande:

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...

Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...

Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

Debattartikeln är ett svar i drevet mot Kristersson efter han tagit sitt blad från munnen, många år för sent men ändå, modigt i dagens cancel culture samhälle. Och att han har rätt det vet nog de flesta även vår så kära regering. Sedan att etablissemangsvänstern åter igen sätter på sig offerkoftan och ska jämföra invandrare som faktiskt lyckats i Sverige med gruppen som helhet som är en katastrof för vårt land och ekonomi.

Sedan är det ju ganska självklart för den med iallafall lite begåvning att räkna ut att ökar folkmängden så ökar även behovet av personal i offentlig sektor (vård, skola mm) och i andra serviceyrken som buss, taxi, restaurang, handel mm.

Hade vi inte haft den största befolkningsökningen i världen per capita de senaste 10-20 åren så hade vi inte behövt den extra arbetskraften i dessa yrken heller. Och så hade förmodligen haft en bättre och jämnare kvalitet på vår välfärd. Så enkelt är det med det.

Sedan tror jag innerst inne att Kristerssons uttalande är noga framvägt för att få opinion och dra till sig fler väljare. Faktan har han förmodligen suttit på sedan Reinfeldts dagar.
  • oopsiedas
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-14 14:34:02 följande:
    ...och dessutom behöver en invandrare som ljuger sig till flyktingstatus bara ha bott här i ett (1) år när han uppnår pensionsåldern, för att få full garantipension (+ bostadstillägg). Fast regeln för t.ex. en utlandssvensk som kommer tillbaka till Sverige är, att han eller hon måste ha bott i Sverige i 40 år efter fyllda 16 år, för att få full garantipension. (För varje år mindre än 40, minskas pensionen med en fyrtiondel). 
    Folk som ljuger sig till bidrag är skräp oavsett om det är invandrare eller svenskar, 

Många som röstar på SD  tex lever  på bidrag, så med tanke på att även många svenskar fällts för bidragsfusk så innebär det ju vansinne att rösta på sd speciellt när många inom partiet fällts för skattefusk men det pratas det tyst om

För mig är skräp skräp pga av handlingarna inte hudfärgen och jag delar fan i mig inte ut frikort till folk som skor sig på mina skattepengar
  • Blueskillen
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-14 14:34:02 följande:

...och dessutom behöver en invandrare som ljuger sig till flyktingstatus bara ha bott här i ett (1) år när han uppnår pensionsåldern, för att få full garantipension (+ bostadstillägg). Fast regeln för t.ex. en utlandssvensk som kommer tillbaka till Sverige är, att han eller hon måste ha bott i Sverige i 40 år efter fyllda 16 år, för att få full garantipension. (För varje år mindre än 40, minskas pensionen med en fyrtiondel). 

Men du, hur många av flyktingar är 64 år och snart ska gå i pension? Lite löjlig hittepå-diskution som inte finns i verkligheten. Lågt och pinsamt.
  • Flash Gordon
    Blueskillen skrev 2021-07-14 15:12:28 följande:
    Men du, hur många av flyktingar är 64 år och snart ska gå i pension? Lite löjlig hittepå-diskution som inte finns i verkligheten. Lågt och pinsamt.
    Det är det som kallas anhöriginvandring i Migrationsverkets statistik. När mamma och pappa och mormor och morfar kommer efter. 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Jo)

Man hör ofta att man inte kan ställa grupper mot varandra. Det är precis det politik handlar om. Att ställa olika gruppers behov mot varandra och avgöra vems behovs som är störst. Det måste vi ju våga prata om. Man kan inte tycka att skolan ska få alla resurser och högre pensioner och mycket invandring och hög sjukpenning osv. Det finns inte pengar att dela ut till alla. Då får man stå för sina prioriteringar.

Det finns givetvis massor av invandrade människor som inte är en belastning. Sen har vi väldigt många personer som inte lär sig svenska och som aldrig jobbar. Man kan ju välja vilket ord man vill men rent ekonomiskt bidrar de såklart inte till samhället. De tar bara resurser. Som sagt var man får absolut tycka att det ska prioriteras men då får man också stå för vad som ska prioriteras bort till förmån för att folk ska få bo och leva gratis i sverige.

• Anonym (XXX)
    oopsiedas skrev 2021-07-14 15:11:17 följande:
    Folk som ljuger sig till bidrag är skräp oavsett om det är invandrare eller svenskar, 

Många som röstar på SD  tex lever  på bidrag, så med tanke på att även många svenskar fällts för bidragsfusk så innebär det ju vansinne att rösta på sd speciellt när många inom partiet fällts för skattefusk men det pratas det tyst om

För mig är skräp skräp pga av handlingarna inte hudfärgen och jag delar fan i mig inte ut frikort till folk som skor sig på mina skattepengar
    Fast svenska bidragsfuskare har åtminstone inte medvetet kommit till Sverige enbart i syftet att fuska till sig bidrag...
    Blueskillen skrev 2021-07-14 15:12:28 följande:
    I alla fall finns det många som inte uppnår sina 40 år i Sverige. De får full garantipension ändå. Den svenska kvinnan som åkte till USA som au pair, gifte sig med en amerikan, blev änka 30 år senare och kom hem igen - hon hinner kanske bara bo 15 år (mellan 16 och 65) i Sverige innan hon går i pension. Då får hon bara 15/40-delar av garantipensionen, vilket inte räcker någonstans, vilket gör att hon måste sitta på soc varje månad för att komplettera upp till normen. Hur riktigt är det?

• Anonym (XXX)
    Flash Gordon skrev 2021-07-14 15:19:24 följande:
    Det är det som kallas anhöriginvandring i Migrationsverkets statistik. När mamma och pappa och mormor och morfar kommer efter. 
    ...och dessutom ljuger medelålders s.k. flyktingar ofta att de är äldre, för att få pensionen fortare. I hemlandet finns ju ofta inga arkiv kvar, eller så kan de ljuga att de kommer från ett land där arkiven har bombats sönder (t.ex. i Afghanistan) fast de i själva verket kommer från ett helt annat land (t.ex. Iran). Vilket gör att deras identitet aldrig går att utreda. 

Jag har barnmorskekompisar som berättar, att det kommer dit "flykting"kvinnor som enligt MIG:s samordningsnummer är 55 år gamla, och som ska ha preventivmedel...
  • Anonym (Johan)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-14 18:54:19 följande:

...och dessutom ljuger medelålders s.k. flyktingar ofta att de är äldre, för att få pensionen fortare. I hemlandet finns ju ofta inga arkiv kvar, eller så kan de ljuga att de kommer från ett land där arkiven har bombats sönder (t.ex. i Afghanistan) fast de i själva verket kommer från ett helt annat land (t.ex. Iran). Vilket gör att deras identitet aldrig går att utreda. 

Jag har barnmorskekompisar som berättar, att det kommer dit "flykting"kvinnor som enligt MIG:s samordningsnummer är 55 år gamla, och som ska ha preventivmedel...

Många ljuger också för att klassas som under 18.

En tredjedel av alla flyktingar som hävdade att de var under 18 i Norge bedömdes som över 20 år efter medicinsk kontroll
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 20:12:36 följande:
    Många ljuger också för att klassas som under 18.

En tredjedel av alla flyktingar som hävdade att de var under 18 i Norge bedömdes som över 20 år efter medicinsk kontroll
    Jo, jag vet. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?