• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-07 13:25:45 följande:
    Vad jag minns har jag över huvud taget inte skrivit något om den saken (utom att jag i förbifarten nämnde att högskolelärare klagat över att standarden sänkts så att man får börja med att förstärka gymnasieinnehållet, t.ex. i matematik. Jag vet inte exakt vilka elever.)

Det var detta jag försökte få klarhet i vad du menade 

Vilka invandrare i den åldergrupp du refererar till är inte i arbetsför ålder? 

Vilak invandrare är den del som inte har kunskaper nog för att gå på universitetet trots att de antagits?

Eller är det inte invandrare som grupp du pratar om?
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-03 14:42:26 följande:
    Är invandringen en belastning?Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet.

• Anonym (Alla är inte det)
    Padirac skrev 2024-11-07 19:55:28 följande:

Det var detta jag försökte få klarhet i vad du menade 

Vilka invandrare i den åldergrupp du refererar till är inte i arbetsför ålder? 

Vilak invandrare är den del som inte har kunskaper nog för att gå på universitetet trots att de antagits?

Eller är det inte invandrare som grupp du pratar om?
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-03 14:42:26 följande:
    Är invandringen en belastning?Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet.

Du läser in saker i mina inlägg som jag inte skrivit. Jag skrev aldrig något om invandrare som antagits med otillräckliga kunskaper.

Jag tror inte jag skrev något om arbetsför ålder heller.

• Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-08 11:26:35 följande:

Du läser in saker i mina inlägg som jag inte skrivit. Jag skrev aldrig något om invandrare som antagits med otillräckliga kunskaper.

Jag tror inte jag skrev något om arbetsför ålder heller.

Men vad skrev du då? Vad ville du säga? Vad i ditt inlägg har och inte har med invandring eller invandrare eller andra att göra?

"Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-03 14:42:26 följande:
    Är invandringen en belastning?Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet."
    Padirac skrev 2024-11-08 21:27:42 följande:
    Men vad skrev du då? Vad ville du säga? Vad i ditt inlägg har och inte har med invandring eller invandrare eller andra att göra?

Är invandringen en belastning?Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet."
    Jag får gå tillbaka och titta på det inlägg jag svarade på då. Just nu minns jag inte, men vänta en stund så ska jag gå tillbaka.
    Padirac skrev 2024-11-08 21:27:42 följande:

Det skrev jag i ett svar till nikha och menade att inte alla immigranter är i arbetsför ålder eller universitetsålder. Sedan skrev jag att en del som är i universitetsålder inte har kunskaper nog för att kunna gå på universitet. Det finns väl bla till o med en del som är mer eller mindre analfabeter. Jag skrev inte att de faktiskt går på universitet.
  • Tom Araya

Vet du hur många eller hur stor andel av brottsdömda eller fängelseinterner i Sverige som har utländsk bakgrund?

Nej, det vet ingen, för det finns inga register över det.
    Alla med utländsk bakgrund som blivit svenska medborgare syns i register enbart som svenskar.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-29 08:52:14 följande:

Vet du hur många eller hur stor andel av brottsdömda eller fängelseinterner i Sverige som har utländsk bakgrund?

Alla med utländsk bakgrund som blivit svenska medborgare syns i register enbart som svenskar.

Det finns gott och statistik hos BRÅ för den som vill ha underlag för diskussion och fakta med en kontext.
  • Anonym (Hej)
    Padirac skrev 2024-11-29 19:59:57 följande:
    Det finns gott och statistik hos BRÅ för den som vill ha underlag för diskussion och fakta med en kontext.

haha det gör det verkligen inte.
    Du kanske tänker på att de flesta våldtäkter sker i hemmet?

När sanningen va den att det sker i någons hem.
    Sanning ala brå 

• Anonym (Hej)
    Tom Araya skrev 2024-11-29 08:52:14 följande:

jag minns att expressen skrev för typ 15 år sedan att av de knappt 400 som satt på Kumla så va va 10% svenskar.
     Och läste nyligen att 30% av de som sitter inne idag för grov brottslighet så är runt 30% inte svenska medborgare 

Men de blir inte utvisade så snart är de svenskar med 👍

• Tom Araya
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-29 21:04:25 följande:

jag minns att expressen skrev för typ 15 år sedan att av de knappt 400 som satt på Kumla så va va 10% svenskar.
     Och läste nyligen att 30% av de som sitter inne idag för grov brottslighet så är runt 30% inte svenska medborgare 

Men de blir inte utvisade så snart är de svenskar med 👍

Anstaltspersonal bedömer andelen med utländsk bakgrund till 70-80 %, men det går som sagt inte att kontrollera.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-29 19:59:57 följande:
    Vad i i mitt inlägg var det du inte förstod?

BRÅ kan bara föra statistik från tillgängliga uppgifter. Saknas uppgifterna så saknas också statistiken.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-30 01:51:12 följande:
    Vad i i mitt inlägg var det du inte förstod?

BRÅ kan bara föra statistik från tillgängliga uppgifter. Saknas uppgifterna så saknas också statistiken.
    Inte svårt att förstå ditt inlägg, men kolla  BRÅ's tillgängliga uppgifter Tom.

Uppgifterna stämmer inte med ditt påstående helt enkelt.
  • Anonym (Ja)

Självklart är invandringen en ekonomisk belastning för samhället totalt sett.

• Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning, pga den invandringspolitik vi valt att föra i Sverige. 

De samhällsproblem vi dragit på oss i Sverige innebär nu ofantliga kostnader, och dessa kostnader fortsätter öka med alltmer accelererande hastighet.

Ekobrottsmyndigheten säger att en stor orsak är att kriminella i ökande omfattning utnyttjar det Svenska välfärdssystemet.
    Ett välfärdssystem som inte alls skapades, inte är uppbyggt för, inte är finansierat för, aldrig var tänkt till, det sätt och för de människor som i dag i hög utsträckning utnyttjar det fina traditionella Svenska välfärdssystemet.

Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.
    Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,
    alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor.
    Att ge var och en av dem 1 miljon kronor i betalning för att de försvinner ut ur landet, eller om vi satsar en miljon för var och en av dem för att verkställa utvisning, skulle alltså innebära en kostnadsbesparing på 22 miljarder kronor...
    Även om vi skulle investera 13 miljoner kronor i var och en av dem, för att bli av med dem, så har Sverige ändå gjort en vinst på 10 miljarder kronor!

Hela gängkriminaliteten sammanräknad beräknas nu omsätta 150 miljarder kronor i Sverige, varje år.
    150 000 000 000 kr.
    Etthundrafemti tusen miljoner kronor.

Kan någon fortfarande inbilla sig att felet med Sveriges ekonomi skulle bero på att regeringen tar in för lite skattepengar, och ger ut för lite skattepengar, till Regioner, Kommuner och Staten?

Sanningen borde vara uppenbar, även för de mest vänsterblivna.

Sverige och vår välfärd skulle inte ha några som helst problem med sin budget, kostnaderna skulle sjunka med väldigt många miljarder kronor, pengarna skulle räcka och bli över!,
    om vi bara kom tillrätta med Sveriges fruktansvärda samhällsproblem.

I jämförelse med andra jämförbara länder, t ex i jämförelse med våra nordiska grannländer, så är den enda avgörande skillnaden att Sverige har misslyckats med sin invandringspolitik. Andra jämförbara länder och deras politiker har inte alls misslyckats på detta fruktansvärda sätt.

Varför måste Sverige vara sämre, varför måste svenska medborgare drabbas värre, än i andra jämförbara länder?

Sveriges fina traditionella välfärd var aldrig någonsin avsedd för, var aldrig tänkt till, att ta hand om dessa fruktansvärda nya samhällsproblem.

• annasf0
    Hej,

Jag är en student som skriver min c-uppsats i psykologi vid Linnéuniversitet. Uppsatsen handlar om upplevd stress och faktorer som kan påverka i vilken grad individer upplever stress. Utifrån ett samhällsperspektiv där allt fler drabbas av utmattning och arbetsrelaterad stress är det relevant att undersöka detta för att kunna införa åtgärder.
    Det skulle betyda mycket om ni tog er tid att svara (tidsåtgång ca 10 min)

Hälsningar Anna
  • annasf0
    Hej,

Jag är en student som skriver min c-uppsats i psykologi vid Linnéuniversitet. Uppsatsen handlar om upplevd stress och faktorer som kan påverka i vilken grad individer upplever stress. Utifrån ett samhällsperspektiv där allt fler drabbas av utmattning och arbetsrelaterad stress är det relevant att undersöka detta för att kunna införa åtgärder.
    Det skulle betyda mycket om ni tog er tid att svara (tidsåtgång ca 10 min)

Hälsningar Anna

docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf89Azfey96gBUIfsxB4DlAW_aEYNNsZHY3YQWyJgSWut67og/viewform
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-11-30 07:47:43 följande:
    Inte svårt att förstå ditt inlägg, men kolla  BRÅ's tillgängliga uppgifter Tom.

Uppgifterna stämmer inte med ditt påstående helt enkelt.
    Det enda jag hittar är en studie om brottsmisstänkta.

Jag hittar ingen statistik om de som faktiskt är dömda eller sitter på anstalt och omfattar nationell/etnisk bakgrund.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-11-30 10:32:12 följande:

Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning, pga den invandringspolitik vi valt att föra i Sverige. 

De samhällsproblem vi dragit på oss i Sverige innebär nu ofantliga kostnader, och dessa kostnader fortsätter öka med alltmer accelererande hastighet.

Ekobrottsmyndigheten säger att en stor orsak är att kriminella i ökande omfattning utnyttjar det Svenska välfärdssystemet.
    Ett välfärdssystem som inte alls skapades, inte är uppbyggt för, inte är finansierat för, aldrig var tänkt till, det sätt och för de människor som i dag i hög utsträckning utnyttjar det fina traditionella Svenska välfärdssystemet.

Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.
    Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,
    alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor.
    Att ge var och en av dem 1 miljon kronor i betalning för att de försvinner ut ur landet, eller om vi satsar en miljon för var och en av dem för att verkställa utvisning, skulle alltså innebära en kostnadsbesparing på 22 miljarder kronor...
    Även om vi skulle investera 13 miljoner kronor i var och en av dem, för att bli av med dem, så har Sverige ändå gjort en vinst på 10 miljarder kronor!

Hela gängkriminaliteten sammanräknad beräknas nu omsätta 150 miljarder kronor i Sverige, varje år.
    150 000 000 000 kr.
    Etthundrafemti tusen miljoner kronor.

Kan någon fortfarande inbilla sig att felet med Sveriges ekonomi skulle bero på att regeringen tar in för lite skattepengar, och ger ut för lite skattepengar, till Regioner, Kommuner och Staten?

Sanningen borde vara uppenbar, även för de mest vänsterblivna.

Sverige och vår välfärd skulle inte ha några som helst problem med sin budget, kostnaderna skulle sjunka med väldigt många miljarder kronor, pengarna skulle räcka och bli över!,
    om vi bara kom tillrätta med Sveriges fruktansvärda samhällsproblem.

I jämförelse med andra jämförbara länder, t ex i jämförelse med våra nordiska grannländer, så är den enda avgörande skillnaden att Sverige har misslyckats med sin invandringspolitik. Andra jämförbara länder och deras politiker har inte alls misslyckats på detta fruktansvärda sätt.

Varför måste Sverige vara sämre, varför måste svenska medborgare drabbas värre, än i andra jämförbara länder?

Sveriges fina traditionella välfärd var aldrig någonsin avsedd för, var aldrig tänkt till, att ta hand om dessa fruktansvärda nya samhällsproblem.

En svensk fattar inte sådant där. 
    Själv har jag blivit övertygad om att vi överlägset är det mest korkade folkslaget på planeten 

Svar på tråden Är invandringen en belastning?