• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Anonym (C) skrev 2021-07-14 10:28:27 följande:
    Ocn det är anledningen till att vi inte borde ta emot så väldigt mycket asylinvadring som vi gjort i förhållande till vår storlek. Vi är inte första säkra land. Inte ens andra (eller ens tredje?) land ifrån det osäkra landet man behöver fly ifrån...

Vi har trots allt en hel del problem att komma tillrätta med och lägga resurserna på inom landet så som det är.

Ja och det var därför som regeringen skärpte migrationslagstiftningen och skärpte reglerna för anhöriginvandringen år 2015.

När Moderaterna regerade Sverige under åren 2007 till 2014 så liberaliserades migrationslagstiftningen medan den har skärpts med nuvarande regering.  Asylinvandringen ligger just nu på den lägsta nivån på 20 år.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:25:28 följande:
    Men inte på det sättet, du vet vad jag menar och du behöver inte spela dum. Känslodriven menas med att man inte tänker, utan bara reagerar på känslor. Som MP.
    Ja, jag tycker att du låter känslorna ta en så stor plats att varje tillstymmelse till eftertanke får stå tillbaka.

Jag gissar att Ulf Kristerssons uttalande bör ses mot bakgrund av hans behov av att få ta revansch - att han hela sitt politiska liv har fått stå tillbaka för personer som bedömts vara mer lämpliga och då framförallt Fredrik Reinfeldt.

Ulf borde nog ha tänkt på talesättet "Hämnden är en rätt som bäst serveras kall" eller på sitt eget uttalande om den vuxne i rummet.

Ulfs revanschkänslor - eller hämnd på Reinfeldt och hans tankar om en borgerlig politik som utgår från människors lika värde - skulle man kunna steka ägg på.

Undrar vad Reinfeldt egentligen tänker om sin efterträdares efterträdare. Det skulle jag bra gärna vilja veta.
  • Anonym (B)

Går såklart inte att se invandrare som en homogen massa.

Invandrare som jobbar och betalar skatt är ingen belastning.

Invandrare som inte jobbar och lever på bidrag är en belastning.

• RebeckaZ70

Invandring i sig behöver inte vara en belstning, däremot kan vissa enskilda i gruppen vara en belastning.

Mycket ansvar ligger på den enskilde. Lär dig språk, lär dig hur samhället fungerar, se till att du fungerar i samhället du lever i. Gör dig anställningsbar och självförsörjande.

Jag är sedan några år själv invandrare i mitt nya hemland. Hoppas att jag inte ses som en belastning ? Jag hade iofs oerhört mycket bättre förutsättningar än de som t.ex kommit från Ethiopien eller Sudan.

Another wild hearted woman
  • Anonym (n363r)
    Anonym (B) skrev 2021-07-14 10:40:10 följande:

Går såklart inte att se invandrare som en homogen massa.

Invandrare som jobbar och betalar skatt är ingen belastning.

Invandrare som inte jobbar och lever på bidrag är en belastning.

Men om man kollar på gruppnivå så är invandring en belastning. Är du invandrare och jobbar behöver du inte ta till dig av kritiken. Så enkelt är det.
  • Jemp
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:48:31 följande:

Men om man kollar på gruppnivå så är invandring en belastning. Är du invandrare och jobbar behöver du inte ta till dig av kritiken. Så enkelt är det.

Hur får du ihop det när majoriteten arbetar?
  • Jemp
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:07:56 följande:

Ja, om du menar så skulle Sverige ställa mycket högre krav (då skulle färre komma hit också).

Då gör jag mig anställningsbar genom utbildning, eller ännu bättre, tar reda på det INNAN jag beger mig till ett nytt land.

Jag pluggar själv japanska. Inga problem att göra det med hjälp av YouTube och nätkontakter.

Det där med misstänksamheten hittar du på, så det tänker jag inte ens svara på.

Meningen om krav förstår jag faktiskt inte var du menar här?

Inte lätt att göra rätt i dina ögon! Du klagade ju nyss på att utbildning kostar pengar? Men självklart tycker jag det är bra. Svårt för de som flyr från krig att göra i förväg, förstås.

Ang misstänksamheten talar dina inlägg i tråden sitt tydliga språk.
  • Anonym (n363r)
    Jemp skrev 2021-07-14 11:08:19 följande:
    Hur får du ihop det när majoriteten arbetar?
    Vi har redan gått igenom detta. Invandrare är överrepresenterade när det gäller bidrag och arbetslöshet. Men det vill du inte prata om, så då låter du som en papegoja istället för att försöka styra narrativet. Det blir inte seriöst, du låter som KillBill.
  • Anonym (hmmm)
    Tom Araya skrev 2021-07-13 22:33:33 följande:

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

Det hade varit intressant att diskutera detta från många aspekter men då du avslutar med fåniga påhopp och onödigt näthat är det uppenbart att du bara vill ha känsloargument och då avstår jag.
    Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:06:03 följande:
    Känslodrivna människor är de farligaste vi har i politiken.

Just känslodrivna människor är väl tråden full av, du är ju själv en av dom?
  • Anonym (n363r)
    Anonym (hmmm) skrev 2021-07-14 11:35:05 följande:

Anonym (n363r) skrev 2021-07-14 10:06:03 följande:
    Känslodrivna människor är de farligaste vi har i politiken.

Just känslodrivna människor är väl tråden full av, du är ju själv en av dom?
    Det är nästan omöjligt att föra seriöst debatt med en del, på grund av att folk feltolkar med flit för att trolla eller driva narrativet dit de vill ha det. Det spelar liksom ingen roll vad man säger, diskussionen hamnar, via vansinnestolkningar, ändå i samma hörn.

Otroligt tröttsamt, men så är det.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?