• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Jemp
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 12:17:53 följande:

Se föregående inlägg. Inrikes föddas sysselsättningagrad är över 85%

...vilket inte har nåt alls att göra med inlägget du svarade på.
  • Jemp
    Anonym (Varje människa har rätt till ett bra liv) skrev 2021-07-14 12:21:51 följande:

Nej det skrev jag inte. Läs igen!

Du skrev:

Jag har inget bra svar på detta men tror mycket av framtida invandring och flyktingkriser tex pga klimatkatastrofer måste lösas på andra sätt än idag. Nya platser och städer måste byggas upp i närområden med hjälp av bistånd osv och krav på större ansvar och humanare villkor hos de styrande i olika länder för sin egen befolkning. Omvärlden ska inte belastas mer än nödvändigt och vissa kulturer är svårförenade och ska inte blandas som jag ser det. Större hänsyn ska tas till kulturella likheter vid migration och även religion.

Lägg in grundkunskapen att den sk omvärlden, bla vi i Sverige, är de som bidrar mest till klimatförändringarna.
  • Anonym (Johan)
    Jemp skrev 2021-07-14 12:20:06 följande:

Att du jämför kriminella med oskyldiga belyser ju problemet.

När gjorde jag den jämförelsen?
  • Anonym (Johan)
    Jemp skrev 2021-07-14 12:21:53 följande:

...vilket inte har nåt alls att göra med inlägget du svarade på.

Kompetenta och efterfrågade på arbetsmarknaden kommer få jobb oavsett var de kommer från. Sysselsättningsgraden hos högutbildade invandrare är lika hög som hos svenskar vilket visar att diskriminering inte är problemet.

Även svenskar utan gymnasieexamen har väldigt stora problem att få jobb trots att de kan samhället och har kontakter. Då förstår man att tar man in folk som inte pratar svenska eller engelska, har låg eller ingen utbildning och inga kontakter så kommer man få enorma problem oavsett vad man gör.

För 40 år sedan kunde vi ställa folk vid löpande bandet så löste det sig. Den typen av jobb existerar inte längre i Sverige. Då är det dårskap att ha den invandring vi har.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Antifascist) skrev 2021-07-14 11:51:20 följande:
    SD är den verkliga belastningen för landet.
    Fast det där låter ju rent hotfullt???

Jag tror faktiskt inte alls att det är bra, att utlänningar - oavsett av vilken anledning de kommit hit - efter bara ett par decennier sitter i landets regering. Däremot ska ju deras barn ha samma chans som svenska barn, att nå dit - förutsatt att de lever efter svenska normer. 

Tänk t.ex. om muslimer med hederskultur, skulle få ett stort inflytande över lagstiftningen! Otrohet och utomäktenskapliga förbindelser skulle kunna bli straffbart, utomäktenskapliga barn skulle återigen ses som parior och inte ens kunna söka vissa tjänster, tvångsäktenskap, kroppsbestraffning och dödsstraff skulle återinföras, kvinnor skulle förlora rätten att bli myndiga...
  • Anonym (Varje människa har rätt till ett bra liv)
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 12:30:06 följande:
    Kompetenta och efterfrågade på arbetsmarknaden kommer få jobb oavsett var de kommer från. Sysselsättningsgraden hos högutbildade invandrare är lika hög som hos svenskar vilket visar att diskriminering inte är problemet.

Även svenskar utan gymnasieexamen har väldigt stora problem att få jobb trots att de kan samhället och har kontakter. Då förstår man att tar man in folk som inte pratar svenska eller engelska, har låg eller ingen utbildning och inga kontakter så kommer man få enorma problem oavsett vad man gör.

För 40 år sedan kunde vi ställa folk vid löpande bandet så löste det sig. Den typen av jobb existerar inte längre i Sverige. Då är det dårskap att ha den invandring vi har.
    Det är sant som du skriver. Det viktigaste för lågutbildade är främst att lära sig språket och den sociala integrationen och kulturen.

I de högre yrkena/utbildningarna är å andra sidan inte språket lika viktigt eftersom dessa ofta klarar sig med att kommunicera på engelska. I de lägre arbetaryrkena är ju inte detta möjligt varför det krävs mer insatser från de lågutbildade att ta sig in i samhället. Vad politikerna alltid undviker och missar är kommunikationen kring hur de jobben ser ut som de har i åtanke. Detta gäller ju även för den svenska arbetsmarknaden som dragits med hög arbetslöshet i flera decennier. Om de inte kan trollas fram jobb till egna befolkningen lär det ju inte fungera med invandrade som inte kan svenska. Mycket mer behöver göras för att stimulera egenföretagande och studier.
  • Jemp
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 12:30:06 följande:

Vad bra! Ditt inlägg visar ju tydligt att invandringen inte är problemet.
  • Anonym (Feather)
    Är invandringen en belastning?

Självklart är vuxna, arbetsföra människor som lever på bidrag och verkar få göra det under resten av sina liv en belastning för samhället.
    Självklart är livsstilskriminella och våldsverkare en belastning för samhället.
    Självklart fanns och finns sådan belastning internt i det svenska samhället långt innan migrantströmmarna vällde in, men det det går inte att förneka att dessa strömmar har fått kostnader och social belastning att slå i taket. Endast en mindre del har möjlighet att tillföra samhället något genom sitt arbete. Flertalet har för svag eller obefintlig utbildning för det och kanske inte ens viljan att bli en del av det svenska samhället. man bildar enklaver och lever som i sitt gamla hemland fast här trillar pengar in med regelbundenhet.

Danmark gör helt rätt som ställer högre krav, verkar för återvandring och i övrigt assimilation till det danska sättet att leva. Danmark har strypt sina pullfaktorer och det borde även Sverige göra, snarast.
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2021-07-14 08:53:01 följande:
    Och alltså... Hela poängen är ju att invandrare buntas ihop i uttalandet. Dömda åå förhand oavsett vad de gör.
    Ulf säger "invandringen".

Inte "invandrare".

.
    Det exakta citatet i P1 Morgon:

"Invandringen till Sverige har blivit en belastning både när det gäller kriminalitet och när det gäller hedersproblematik när det gäller sociala problem och trångboddhet. Det är väl alldeles uppenbart!?"

.
    Givet de fyra exakta fenomen han kopplar ordet "belastning till - är det någon, till exempel du, som INTE anser att detta stämmer? 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (Johan)
    Jemp skrev 2021-07-14 12:40:39 följande:

Vad bra! Ditt inlägg visar ju tydligt att invandringen inte är problemet.

Invandringen är ett enormt problem om man tar in många som inte har medel att klara sig på svensk arbetsmarknad. Man kan heller inte tro att man ska kunna utbilda vuxna människor utan skolgång. Det är bottenlöst naivt.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?