• Vildbi

Har du vaccinerat dig mot covid?

Shooooot!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du vaccinerat dig mot covid?
  • Anonym (Louisiana)

Velar, pga att jag är gravid och haft flera missfall innan och är jätterädd att orsaka skada på fostret. 

• Anonym (FYI)
    Anonym (Louisiana) skrev 2021-07-14 08:25:38 följande:

Velar, pga att jag är gravid och haft flera missfall innan och är jätterädd att orsaka skada på fostret. 

Du kan med gott samvete vaccinera dig, men vänta till efter v. 12. Oavsett vaccin rekommenderar man att vänta till längre fram i graviditeten.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/information-for-dig-om-vaccinationen/gravida-och-vaccination-mot-covid-19/

De vacciner mot covid-19 som används i Sverige är godkända att ges till gravida under hela graviditeten. Det finns inget som tyder på att vaccinationen av en gravid kvinna orsakar några negativa effekter för den gravida eller för fostret. Det har inte heller framkommit någon ökad risk för biverkningar för gravida vid vaccination jämfört med andra personer i studier som legat till grund för godkännandet och fortsatt användande av vaccinerna till gravida.

I en säkerhetsuppföljning i USA där 35 000 vaccinerade gravida själva rapporterat in biverkningar, fann man inte några negativa effekter för den gravida kvinnan eller för fostret.

• Anonym (Efg)

Saknar alternativet: "Nej, har inte bokat tid, men ska göra det senare i år". Har haft svår covid och måste bli stark nog att klara av eventuell feber etc av vaccinet.

Svår covid är inget jag önskar någon, inte ens antivaxxare.

• Anonym (A)

Första dosen klar. Nästa om några veckor.

• Anonym (biologen)

Ja självklart, trots besvärliga allergier och ett immuntillstånd som uppkom p.g.a. covid och gör mig till högriskpatient för anafylaktisk chock.

Det gick bra. Det har även gått bra för alla andra högriskare i de allergigrupper jag frekventerar utom två personer (av ett antal hundra). 

Man kan få extremt jobbiga immunkomplikationer av covid om man har otur och 
    mitt förstörda covidår och en gedigen naturvetenskaplig utbildning har lett till slutsatsen att jag aldrig, icke på några villkor, vill ha den infektionen igen med full kraft.

Därför vaccinerade jag mig. 

Svar på tråden Har du vaccinerat dig mot covid?