• Kiiwi00

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej ?? Vi har nu bestämt oss för att försöka satsa på ett till barn, så att bebis kommer tidigast hösten nästa år. Jag har nu kopparspiral och funderar mycket på när jag ska ta ut den. Jag har noll koll på hur det funkar efter man tagit ut en spiral om kroppen kräver tid att vänja sig eller så. Ni som har erfarenhet av detta hur långt efter uttag av kopparspiral plussade ni?

Vi har en dotter sen tidigare och där plussade vi på tredje försöket efter en period med p-piller.

• Kiiwi00
    hurtänktedunu skrev 2021-08-20 08:01:48 följande:

Vad kul. Välkommen. Jag tog ut min spiral i mars och väntade två cykler så fick jag då mens precis som vanligt. Gick in på min vanliga cykel direkt. Sen började vi försöka efter andra mensen och det gick på första försöket men slutade tyvärr i ma. Men som sagt det gick snabbt.

Tack och tack för svar :)

Då vet jag nog ungefär när jag ska ta ut den i så fall.

Vad tråkigt med ma, beklagar :(
  • Kiiwi00
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-24 09:31:16 följande:

Jag tänker så där också. Och min sambo vill helst inte att vi använder spermier från en donator om det är så att det inte går. Jag hade kunnat tänka mig det, och även äggdonation. Han hade hellre adopterat om det inte gick på det traditionella sättet eller med ivf (hans spermier). Kan också tänka mig adoption, men det är ju en lång process och egentligen vill jag bära ett barn i magen, allra helst vårt biologiska barn.

Är det någon här i tråden som nojar över att väga sig hos barnmorskan sen när det väl blivit en graviditet? Jag väger 5 kg för mycket enligt BMI (har gått ner två på lite mindre än en månad så jag jobbar på det) och jag tycker det är lite jobbigt. Min sambo vet inte min vikt och jag vill inte att han ska höra den. Jag blir orolig att barnmorskan ska säga något taskigt, för har läst skräckhistorier här på familjeliv. Det med vikt har varit jobbigt för mig genom livet, jag har när jag varit yngre haft någon typ av ätstörning och varit underviktig. Jag ser faktiskt inte tjock ut nu (inte smal heller) så tycker vikten är lite missvisande. Har framförallt fett på höfter, rumla och lår.

Vill bara flika in att min man har jobbat som PT tidigare och har lärt sig olika mätningstekniker och BMI är inte en egentligen korrekt mätning eftersom den helt och hållet utesluter muskelmassa och metabolism. Som exempel så tänk dig en vältränad kvinna som väger 70 kg och är 168 cm lång, BMI visar överviktig men i själva verket är det muskelmassa som gör vikten.

Tycker med andra ord att du inte ska försöka tänka på BMI och vikt. Så länge du känner dig hälsosam och mår bra i din kropp som den är, samt att din sambo tycker om dig som du är så ska du verkligen inte tänka på vågen :)
  • Kiiwi00

Nu har vi bestämt oss att börja försöka och jag kommer plocka ut kopparspiralen 10 september. Jag ska ha ägglossning i samma veva, enligt app som störst chans att blir gravid 15e. Nästa BIM kommer vara 28/9.

Vi har ett barn sen tidigare och det gick på tredje försöket, så försöker ställa in mig på att det inte går på första försöken. Jag som ni andra flesta här är ju rätt otålig, speciellt när barnlängtan slagit till rätt hårt.

• Kiiwi00
    hurtänktedunu skrev 2021-08-28 11:00:08 följande:

Första barnet gick på tredje för oss också men andra gick på första så man vet aldrig

Åh kul! :)
  • Kiiwi00

Kul! :)

Jag är 27, gift sen 6 år tillbaka och bor i Stockholm. Vi har en tjej på 4 år och längtar nu efter en till. Första graviditeten var inte så festlig då livmodertappen blev försvagad redan i vecka 25. Är väldigt nervös inför en förhoppningsvis nästa graviditet men har förberett mig mentalt på eventuell fight vi behöver ta med vården för att få rätt hjälp.

• Kiiwi00

Kul! :)

Jag är 27, gift sen 6 år tillbaka och bor i Stockholm. Vi har en tjej på 4 år och längtar nu efter en till. Första graviditeten var inte så festlig då livmodertappen blev försvagad redan i vecka 25. Är väldigt nervös inför en förhoppningsvis nästa graviditet men har förberett mig mentalt på eventuell fight vi behöver ta med vården för att få rätt hjälp.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?