Inlägg från: Värphönan |Visa alla inlägg
  • Värphönan

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

dujagochbebisen skrev 2021-10-23 08:01:05 följande:

God morgon! Tog precis ett test på ÄL+11 / BIM-4, är så så nojig över alla dessa spökstreck. Första gången jag provar ett sånt här ?billigt test?.. Sambon ser absolut ingenting, men jag tycker mig se ett svagt streck där? Eller är det troligen ett spökstreck???

Det är definitivt två streck iaf! orkar du hålla dig med fler test till imorgon så ska strecket bli lite starkare ifall det inte är spök :) kan ev vara starkare redan ikväll om du kan hålla dig i minst 4h, helst längre.
  • Värphönan
    dujagochbebisen skrev 2021-10-23 09:04:41 följande:
    Värphönan skrev 2021-10-23 08:35:17 följande:

Det är definitivt två streck iaf! orkar du hålla dig med fler test till imorgon så ska strecket bli lite starkare ifall det inte är spök :) kan ev vara starkare redan ikväll om du kan hålla dig i minst 4h, helst längre.

Visst är det inte jag som är tokig eller ser i syne för att man önskar det så mycket åtminstone.. Men vågar absolut inte tro på det först mensen inte är här ifall de skulle vara ett spökstreck.

Ska på middag ikväll och nu kommer jag definitivt inte dricka vin ikväll i alla fall, vilket var anledningen till tidigt test, brukar annars kunna hålla mig från att testa tills mensen kommer.

Men i och med ev. plus / spökstreck så ska jag testa imorgon med. Jättebra att veta att det borde bli starkare imorgon då ju, tack snälla för tipset! <3

HCG fördubblas ungefär varannan dag så det syns tydligare att det blivit starkare om man testar två dagar efter första tillfället men jag vet av egen erfarenhet att det kan bli starkare på kortare tid.

När jag plussade nu i augusti så fick jag ett streck som knappt knappt syntes på morgonen. Tog ett vid 17-tiden på dagen och redan då hade det blivit starkare och ännu starkare till kvällen :)

Ha det så trevligt på middagen ikväll!

• Värphönan
    dujagochbebisen skrev 2021-10-24 09:46:36 följande:

Hej alla<3 jag förstår er alla som tycker det känns hopplöst, känner med er. Jag kände exakt så innan och denna stress och längtan som äter upp en. Det är ju enklare sagt än gjort att försöka slappna av och inte stressa, men något som hjälpte mig med att få lite ?goda tankar? var att ha detta mantra i huvudet så fort hopplösa tankar eller en extrem längtan kom:

min tid kommer, förr eller senare kommer det bli vår tur, när det är menat för det så kommer det ske, blir det inte nu så kommer det bli sen, det är okej att det inte tar sig denna månad för då är det kanske större chans att det tar sig nästa..

Och idag är jag på ÄL+12 / BIM-3 och vaknade med ca 0.2 tempdipp, så kände mig nere direkt när jag vaknade men tog ett till gravtest, vilket blev starkare idag än igår:

Vågar inte riktigt tro på det först BIM-dagen har passerat, ska även gå och köpa ett digitalt test. Men min sambo när han såg det: ?det är ju så svagt, man ser det knappt, det där kan inte betyda någonting, jag tror inte på det?..

Så det får mig lite osäker än, men jag ser ju två streck?

Och det är ju dessutom starkare gårdagens?

Å det är ju mycket starkare än igår! Absolut positivt skulle jag säga =D Grattis!
  • Värphönan
    Lovve123 skrev 2021-10-25 07:32:38 följande:

Kan inte förstå det! För ett år sen började vi försöka få barn. Fick ett plus i början av året som slutade i missfall. Plussade idag på BIM-3 med digitalt cb. Började testa i fredags och har fått negativt på testlagrets stickor fredag, lördag och söndag. Testade med cb testa tidigt igår som gav så svagt streck att det knappt gick att se(var helt säker på att jag inbillade mig). Och idag fick jag gravid 1-2 veckor! Det jag och mannen gjorde annorlunda (säger inte att det funkar men detta var iallafall vad vi gjorde nu senaste månaden): vi slutade helt med koffein, han slutade snusa helt, jag tog 2 rosenrottabletter fram till ca två dagar innan ägglossning, 1 d-vitamin, 1 bidrottninggele och 1 folsyratablett(dessa har jag tagit sen vi började försöka). Jag låg även kvar i 15-30 min efter sex vilket jag inte gjort innan. Som sagt, säger inte att detta funkar men det gjorde vi iallafall nu och hoppas så att detta lilla liv stannar kvar denna gången.

Grattis! =D
  • Värphönan
    Junii91 skrev 2021-10-26 12:55:09 följande:
    Ja NC säger att ÄL troligtvis varit nånstans mellan dag 9-14 med dag 11 som troligaste dag. Men känns märkligt. Ja jag får helt enkelt avvakta. Kan ju inte ta gravtest nu heller om jag egentligen ska ha mens om 1 vecka. Jobbigt att vänta men vad göra.. :)
    Hde du äl den 11/10 så är det ju över två veckor sen. Då skulle absolut ett gravtest kunna visa på något nu. Fick du äl tidigare än vanligt så har du ju också bim tidigare än vanligt :)
  • Värphönan
    Junii91 skrev 2021-10-26 15:00:11 följande:

Hade ÄL 15/10, 11 dagar sedan. Om NC stämmer dvs. Ja om det stämmer ska jag ha bim på fre men det känns så himla märkligt att det skulle vara så kort. Som sagt, 3 veckor sedan senaste mensens första dag.. men kan ju ta ett test och se iaf. :)

Jaha jag missförstod då :) min äl flyttar lite på sig emellanåt. Därför jag inte vågade sluta med äl-tester. Tidigast jag fått den är nog på cd 13 men oftast är den på cd 16 eller 17.
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-28 11:49:11 följande:
    Åh tack för dina fina ord <3 hade du som ökad känsla av mensvärk, samt mer och mer ömma bröst? Är så jag har och det känns ju väldigt likt de symtom som kommer före mens. Men har små märkliga hugg ibland i livmodern, dock har jag haft liknande tidigare, men ibland så tycker jag det känns på ett annat sätt. Vi får se helt enkelt. Blir det inget nu tänkte jag köpa fertilitetsglidmedel och kanske även fertilitetskopp.

En annan sak, fick ett obehagligt privat meddelande här på familjeliv, men ser inte hur jag ska göra för att anmäla det. Vet någon?
    Testa att maila support@familjeliv.se ?
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-10-29 06:47:37 följande:

Nu kommer det en fråga som jag säkert vet svar på, men vill bara få bekräftelse att jag tänker rätt.

Jag hade positivt på ägglossningstest 14+15/10. Och fick mens 28/10. Så jag tänker jag hade ägglossning 15/10. Så jag har en lutealfas på 13 dagar.

Men jag har läst man alltid har ägglossning 14 dagar innan mens. Så kan jag ha haft ägglossning redan 14/10 när ägglossningstestet blev positivt.

Jag brukar få äl ca 2 dagar efter positivt test och har en lutealfas på 11 dagar. 14 dagar är bara en generell siffra som skrivs för att förenkla, då de flesta med en 28 dagars cykel har äl runt 14 dagar innan mens. 

Ex får jag positivt ältest den 15/10 sker min äl den 17/10 och sen får jag mens den 28/10. Sen är det ingen exakt vetenskap. Hormoner kan påverka och flytta lite men de flesta cykler stämmer det för mig iaf. 

• Värphönan
    Semlan3 skrev 2021-10-29 08:53:55 följande:

Vad använder ni er av för kalendrar för att hålla koll på cykeln? Jag har kört en kalender ett tag som jag känner mig tjenis med. Skaffade sen ytterligare en bara för skojs skull. La in exakt samma data som i den första kelendern. Men den nya säger att äl är helt andra dagar än min första. Hur kan det skilja så åt? Jag vet ju att den första kelendern stämmer eftersom jag vet mina symptom på äl. Men ändå.

Jag använder Womanlog. Där kan man fylla i massa grejer. Gillar den skarpt. Den gissar inte själv när man har äl (om man inte vill) utan går efter siffror man själv fyller i. Ex att cykellängd brukar vara 26 dagar lutealfas 11 dagar och markerar fertila dagar utifrån det.
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-10-29 16:23:41 följande:

Första månaden jag kör med tester. Så får se hur nästa månad blir :) men jag hade negativ ägglossningstest 16/10. Kan man fortsatt ha ägglossning då?

Ja äl sker inte på peaken utan i regel efter den gått ner. På många ställen har jag läst att äl sker ca 12-48h efter positivt test. Då kan det hinna va helt blankt igen nästan.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?