Inlägg från: Värphönan |Visa alla inlägg
  • Värphönan

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Lövsångerska1991 skrev 2021-11-05 13:31:40 följande:

Hej!

Nu har jag fått svamp i underlivet (eller är typ 90 % säker på det) och vill behandla med Canesten (framför allt sån vaginator som funkat för mig en gång tidigare när jag hade svamp). Läste nu på FASS att man ska rådfråga läkare om man ska använda canesten om det är så att man planerar att bli gravid, tror man är gravid eller vet att man är gravid. Jag har ägglossning om ca 10 dagar. Vet någon om det påverkar chansen att bli gravid för att jag använder medicinen nu och några dagar framåt? Tänkte bara använda vaginatorn och inte krämen.

Ring till ditt närmsta mvc och rådfråga? Kanske för sent att få svar nu men kolla verksamt ämne i canesten och jämför mot janusinfo. Där har man bättre info för vad man kan använda som gravid än vad det står på Fass. 

Att man ska rådfråga vården vid graviditet står på nästan alla läkemedel för att läkemedelsföretagen ska kunna friskriva sig då de inte forskat tillräckligt på det.

blev själv nyfiken och sökte upp och fick att det är grönt ljus vid graviditet. Det kan påverka östrogennånting så att långvarig användning bör unvikas.

Förtydligande angående lokala svampmedel och graviditet - Janusinfo.se

Tänker att det är värre att smitta din partner med svampen så att ni båda har den? än att ta vagiatorer vid en cykel för att bli av med svampen :)

• Värphönan
    evelinagra1 skrev 2021-11-06 22:56:00 följande:

Ja jag har glömt att ändra där, fick ägglossningen senare denna månaden..

Jag hade nog tagit med ett test eller två på resan istället. Så tidigt är det inte ens säkert att tidiga test ger resultat eftersom ägget troligen knappt hunnit fästa än :/
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-11-12 06:35:18 följande:

Skulle ni säga att dom två sista är positiv? Tycker de är inte lika stark som kontroll men tror inte det blir starkare.

Det sista är ju mer positivt än det näst sista :) så antingen har du peaken idag eller så va den under natten :)
  • Värphönan
    Dalarna91 skrev 2021-11-12 13:33:37 följande:
    Dum fråga så om jag hade peak idag så kan jag räkna jag har ägglossning om 24-36 timmar? Är lite trög när det kommer till detta xD
    12-48h är det vanliga från peak på äl-test :) verkar vara Individuellt från person till person och även mellan gånger hur snabbt efter testet ägget lossar. För mig va det vanligen 48h men en gång va det nästan 3 dygn men det tillhör ovanligheterna har jag förstått.
  • Värphönan
    Jenek18 skrev 2021-11-12 17:32:26 följande:
    Jag håller med, tycker också att det är förvirrande med peak och när ÄL inträffar. Under min senaste cykel hade jag peak på kvällen CD20, på morgonen CD21 var ÄL-test neg och även neg på kvällen. På CD22 hade jag en temphöjning. Så i mitt fall tänker jag att ÄL inträffade på CD21 när testerna visade neg, så någon gång inom 24 h efter peakens slut. Dock vet jag inte hur länge peaken höll i sig då jag började testa sent. Jag kan ju ha haft peak från dagen innan.
    Man ska utgå från när testet först visar som starkast. Får man lika starkt på nästa test så är det ändå det första man ska utgå ifrån.
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-12 18:38:49 följande:

Hej! Upptäckte att mina billiga ägglossningstester från testlagret var slut. Köpte RFSUs äl-tester och där står att man ska hålla sig i fyra timmar. Det klarar inte jag, om jag inte har tur och sover gott fyra timmar eller mer i streck innan jag ska upp (alltså inte vaknar på natten). Är det så himla noga?

Hormonet blir ju mer utspätt då så svaret blir inte lika tillförlitligt, eller ja man kanske inte får så starkt streck som man skulle fått annars. men kan man inte hålla sig så länge så är det ju bättre att testa med det man har än inte alls :) Tror säkert det är samma med de flesta äl-test att det är önskvärt att hålla sig x antal timmar innan. Sen ska man ju med många inte testa med morgonurinen heller utan först efter kl 8 på morgonen men det har jag struntat fullkomligt i och har ändå fått positivt resultat (dock aldrig testat med rfsu för jag gillar inte deras gravtest så bojkottat dom med alla tester för det). 
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-14 11:55:22 följande:

Kommer också göra så. Frågan är hur jag gör med intimrakning sen. Tycker inte om när det är så hårigt som jag har det nu, tycker håret känns skavigt. Brukar raka på blygdläpparna. Men om man är noga med rakhyvlar och ralprodukter borde man väl kunna raka ibland?

Tror de flesta klarar 4-5h utan problem... jag går oftast på morgonen (vid 6-6:30) och sen inte förrän 15 igen när jag ska hem. Men i vanliga fall när jag inte är gravid kan det gå längre än så. Men har en vän som går och småskvätter säkert varannan timme nästan så kan vara högst individuellt utan att det är något fel :)
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-15 06:33:03 följande:

Nu sätter nojan igång här igen. Har fått fast smiley nu precis och är väldigt lättad över att den dök upp, men det läste lite på clearblues hemsida och insåg en sak. När jag testade och fick hög fertilitet (blinkande) första gången var det på eftermiddagen. Vet inte varför jag gjorde så för vet egentligen att det ska vara morgonurin. Tror jag passade på när jag hållt mig länge. Läser då att det resultatet inte säkert är giltigt. Men kan det innebära att den fasta smileyn inte stämmer heller? :,( så rädd att inte ha ägglossning eftersom det var så konstigt med RFSU stickorna (dock aldrig kunnat hålla mig mer än två timmar)

Tror nog den skulle dykt upp mycket tidigare isåfall. Hade du fått maximal fertilitet direkt så hade jag nog övervägt det, men inte när det tagit såhär lång tid. Du behöver inte va orolig <3
  • Värphönan
    Nótt skrev 2021-11-16 12:29:01 följande:

Åh jag har full blown svampinfektion just nu, och vågar inte ta mina tabletter ifall jag är gravid.. Men hade färgade flytningar idag som jag alltid får inför mens, så känns som det är på g.. =/

Du kan ta ex canesten även som gravid så hade jag varit du hade jag skaffat det illa kvickt. Svamp är bland det värsta jag vet, kliar så fruktansvärt :(
  • Värphönan
    986247391 skrev 2021-11-16 12:31:58 följande:

Har ni något bra tips på koffeinfritt te som är okej och dricka ?större? mängder av? (Kanske 4-6 koppar om dagen)

Skulle gärna dricka två små koppar kaffe morgon och lunch och dricka något te i mellan, men blev inte klok på Livsmedelsverket, känns som dom indirekt avrådde från allt te i ?större? mängd?

Skulle säga att rooibos och örtte är rätt safe att dricka. Dock ska man inte konsumera för mycket fänkål, lakrits och ingefära som gravid så örtteer ska man nog inte dricka i för stora mängder beroende på vad de innehåller :) själv varierar jag mellan olika teblandningar för att inte få för stort intag av ex lakritsroten (älskar lakritste)

Men de två har inget koffein i sig normalt iaf :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?