Wave Mother skrev 2021-09-13 07:33:04 följande:
Jag har också funderat mycket på det den här månaden och försökt förstå hur det fungerar. Detta är första gången jag har äl efter en tydlig mens (blev gravid nästan direkt efter p-pillerstopp tidigare och då var cykeln helt obegriplig).
Det finns ju LH-stegring och LH-peak, och det skrivs ofta att man har ägglossning 12-48 timmar efter positivt test. Efter att ha läst runt lite tror jag att det stora tidsintervallet delvis handlar om att man inte vet var i stegringen man får det positiva testet. Så om man testar i början av stegringen (men ändå tillräckligt tidigt för utslag, liksom), då kanske det är 48 timmar kvar, men om man är nära peaken kan det vara betydligt kortare.
En annan sak jag hittade i någon artikel var att man kan ha olika mönster, vissa får en hög LH-platå eller två peakar. Det vanligaste verkar vara en sen peak utan platå, men de andra mönstren vara också stor andel, så inget konstigt eller ovanligt, som jag förstod det.
Jag bestämde mig för att kolla noga med äl-stickor den här gången för att fatta hur mitt mönster ser ut, och när det började närma sig tog jag tre tester per dag (en tidigt när jag vaknade, en klockan 10-11 och en vid 20). Jag använder stickor från testlagret, så det inte ska bli för dyrt.
Jag hade stigande utslag på stickorna från morgonen 3 september till kvällen 4 september, då det var peak. Morgonen 5:e september var det nästan inget utslag alls och inget mer efter det (fast jag slutade testa den 6:e).
Äggviteflytningar hade jag det den 3:e och 4:e.
Så jag räknar med att jag är en av dem som har en ganska lång stegring och sen peak, och ingen direkt platå efteråt. Antar då att jag hade äl antingen natten mot den 5:e eller under dagen den 5:e. Räknar alltså 6:e som ÄL+1.
Ja okej! Om jag minns rätt nu så tog jag ett test på måndag eftermiddag som var negativt sen blev det positivt på tisdag morgon och var även positivt på onsdag morgon, hade velat ta ett till test den dagen men hade bara ett test kvar så tog det på torsdag morgon och då var det negativt så då borde jag haft ägglossning antingen under onsdagen eller tidigt på torsdag men borde kunna räkna torsdag som äl + 1 då? Tack för ditt svar! :)