• myamone

Semester

Gör Ni något med barnen varje dag under sommarlovet, är Ni hemma och gör inget ibland, känner stress att hela tiden göra, åka, roa mm mm

• Svar på tråden Semester
  • Anonym (Kalla)

Nu är mina barn stora, men när de var små så gjorde vi inte saker varje dag. Ibland åkte vi bara till stranden, eller en annan lekplats, hälsade på hos folk,  andra dagar var vi bara hemma och de lekte med kompisar, eller hittade på saker hemma. 

Saker som större utflykter gjorde vi ibland men inte varje dag, kanske någon i veckan.

• Anonym (E)

Naturligtvis inte. När barnen är små behöver de ofta hjälp att aktivera sig, man kan ju inte släppa ut dem vind för våg, men när de är i skolålder får de sköta sig själva till stor del, precis som jag hade det som barn också.

• Anonym (E)

Med små barn kan man t ex åka och bada eller gå till en lekplats, ut i nåt skogsområde eller på annat sätt njuta av naturen.

• Fjäril kär

Nej jag har inte gjort något varje dag. Ibland behöver man göra ingenting också.

Att gå ut behöver inte alltid vara så avancerat. Bara gå ut med sopor eller köpa glass.

• Anonym (Ly)

Klart vi "gör något" varje dag, även icke semesterdagar men det känns som om folk inte räknar spel, lekar, bad, pyssel etc. som att "göra något" eftersom det inte involverat 6 h i bil för att betala för att stå i kö. Jag har aldrig känt att vi måste roa våra barn, vi har ju lika roligt som de har när vi leker och pysslar.

Vi har inte besökt någon slags nöjespark alls varken i år eller förra året. Barnen tycker inte heller det är kul att stå i timslånga köer. Vi har hyrt kanoter, spelat minigolf, klättrat höghöjdsbana, cyklat dressin och lite annat man kanske inte hinner en vanlig vardag men i övrigt så njuter vi mest av att hemmalivet inte behöver avbrytas för jobb och skola. Vädret har varit perfekt så vi har badat en sväng varje dag men annars mest 2 större aktiviteter per vecka.

Är det du och barnen som har de här kraven eller är det så att du känner att det finns förväntningar på dig?

• Spucks

Vi gör någonting speciellt bara vid enstaka tillfällen. Annars är det en av de samma tre lekplatser eller en bad som är nära eller träffa en kompis hemma hos oss eller dem varje dag. 
    Jag ser inget positivt i att animera och underhålla barn hela tiden.

• Tow2Mater
    Anonym (Ly) skrev 2021-07-27 13:56:22 följande:

Klart vi "gör något" varje dag, även icke semesterdagar men det känns som om folk inte räknar spel, lekar, bad, pyssel etc. som att "göra något" eftersom det inte involverat 6 h i bil för att betala för att stå i kö. Jag har aldrig känt att vi måste roa våra barn, vi har ju lika roligt som de har när vi leker och pysslar.

Vi har inte besökt någon slags nöjespark alls varken i år eller förra året. Barnen tycker inte heller det är kul att stå i timslånga köer. Vi har hyrt kanoter, spelat minigolf, klättrat höghöjdsbana, cyklat dressin och lite annat man kanske inte hinner en vanlig vardag men i övrigt så njuter vi mest av att hemmalivet inte behöver avbrytas för jobb och skola. Vädret har varit perfekt så vi har badat en sväng varje dag men annars mest 2 större aktiviteter per vecka.

Är det du och barnen som har de här kraven eller är det så att du känner att det finns förväntningar på dig?

Glom nu inte att det finns de som inte bara kan 'bada en sväng varje dag', utan ska man bada en dag innebär det både att betala och stå i köer.
  • Anonym (3-barnsmamma)

Nej, vi gör inte något varje dag. Mina barn är 8, 6 och snart 1,5 år. Vissa dagar får barnen roa sig själva hemma, leka, spela spel, vara ute osv. Såklart finns jag och sambon där men de får själva aktivera sig. Andra dagar för vi enkla utflykter till stranden, besöker vänner/släktingar, lekparker, picknick, går någon led osv. Några dagar varje sommar gör vi saker som kostar mer ex djurpark, nöjesfält mm. Vi brukar även sova ett par nätter på hotell i samband med det.

Vi bor i ett litet samhälle med närhet både till sjö och skog vilket gör att vi enkelt kan åka till stranden eller vara i skogen.

Mina barn har aldrig klagat utan varit väldigt nöjda och tacksamma för det vi gör. Tror man själv skapar mycket av hysterin att de ska hända så mycket på sommarlovet.

• asdfgh

Klart vi gör något varje dag. Vi klär på oss, borstar tänderna, äter mat osv Flört Skämt åsido så gör vi inte något organiserat varje dag men barnen hittar på något att göra ändå. De badar, hoppar studsmatta, leker med varandra och/eller med kompisar mm.  Min del i att aktivera dem kan vara att föreslå att vi ska plocka bär tillsammans (eller be dem att hjälpa till med något här hemma). 

Någon dag ibland hittar vi på något mer organiserat men oftast inte.

• Anonym (Matilda)

Vad är det för fel på att bara vara ledig? Är det inte det barn faktiskt behöver vara?

Varför måste det vara 7651 aktiviteter 7 dagar i veckan? När ska barnen få chansen att vila, leka på rummet och bara vara slö i soffan?

Svar på tråden Semester