• Pope Joan II

Dissensus

Jag läste Anders Burmans Dissensus häromdagen och mot slutet av boken skriver han om att det är viktigt att lyssna på unga miljöaktivister och att göra gemensam sak med dem på gator och torg. Han skriver att det är nödvändigt att de ges möjligheter att vara med och påverka politikens utformning på parlamentarisk väg, han ställer sig också frågan om inte rösträttsåldern borde sänkas till sjutton eller rentav sexton år. Anders Burman tycker att demokrati är och bör vara inkluderande, och jag håller med om det. 

Trots det skulle jag för min del hellre se en exkluderande utveckling gällande just framtids- och miljöfrågor. Där tycker jag att man i stället bör ha en övre åldergräns för när ens inflytande över den typen av frågor bör upphöra. 

Tankar?

Shit for brains k + E
  • Svar på tråden Dissensus
  • LasseBD

Jag känner att det blir lite motsägelsefullt i ett demokratiskt system.

Ålder kan så klart spela in i hur en ser på miljö men en annan grej är inkomst.

Instagram är ett ställe där man kan se vad höga inkomster har för inverkan på miljöavtrycket en person lämnar.

Men som sagt, det blir lite odemokratiskt. Vad är nästa fråga där man gör liknande åtgärder isf?

• Aniiee

Jag tycker att....

Skulle du ha uteslutit Astrid Lindgren från miljö- och framtidsfrågorna för att hon fylt...vaddå? 65? 75? 90? Inte för att hon var direkt en miljökämpe, men hon värnade absolut om både miljön och det som bär framtiden - barnen.

Nja, jag tror nog att någon här inte tänkt tillräkligt många varv.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Flash Gordon
    Pope Joan II skrev 2021-08-06 09:43:06 följande:
    Tankar?
    Att när man är 15 år så kan och vet man allt bäst i hela världen?!

.
    Själv tänker jag tvärtom. Rösträttsåldern borde höjas till kanske 21?! 

Folk blir vuxna mycket senare idag än förr. Det är inte många decennier sedan det var normalt att börja förvärvsarbete vid 15-16 års ålder. Att bli vuxen och börja ta ansvar för sin egen försörjning.

Den typen av mognad man får av detta menar jag ändrar syn på världen. Ändrar åsikter.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Dissensus