Uppfostran
Barnen kanske tycker det är jobbigt att byta rutiner och miljö varje vecka och därför har svårt att komma in i det. Min personliga erfarenhet är att det är väldigt jobbigt. För mig som barn funkade det bättre att ha vardagen hos en förälder. Nu visar i och för sig forskning att det är bättre för yngre barn att ha varannan vecka men det betyder inte att det gäller alla barn. Det kan ju också vara så att anledningen till att det är bättre för barnen är att de föräldrar som har varannan vecka är att det är de föräldrarna som bryr sig om barnen mest. Sedan beror det på i vilken ålder barnen är.
Jag hade själv några år hos mamma som boendeförälder och några år hos pappa. Fungerade bra för mig, däremot fungerade inte varannan vecka. Jag tyckte personligen att varannan vecka var väldigt, väldigt jobbigt och det var mycket mer bråk och stök då. Obs att jag bodde hos en förälder på vardagarna betydde inte att jag inte träffade den andra föräldern på vardagarna t ex var det oftast pappa som följde med på mina sportaktiviteter på vardagskvällarna då jag bodde hos mamma, när jag bodde hos pappa (då var jag lite äldre) kunde jag åka till mina mamma för att hänga med småsyskonen en kväll och liknande.
Mitt eget bonusbarn har haft likadant några år hos mamma och några år hos pappa. Det fungerar bra. Vi har varit "vardagshemmet" sedan några år tillbaka. Snart är det dags för gymnasiet så vi får se om barnet blir kvar boende hos oss eller om barnet väljer en skola närmare mamman.
Vad tycker dina bonusbarn? Tycker de att det fungerar bra som det är nu? Om det är varannan vecka som gäller kanske det kan hjälpa att bonusbarnens båda familjer synkar rutinerna lite så att det inte blir för stor omställning för barnen varje vecka.