Äktenskapsförord eller ej?
Hej!
Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år. Vi har två barn tsm.och ett hus som vi båda.äger. jag blev gravid rätt snabbt in i vårt förhållande och han var väldigt karriärsinriktad redan från början. Jag var inte utbildad när jag blev gravid och jag hade precis börjat gå i banorna att jag ville studera vidare när jag blev gravid. Pga att min sambo tjänar mer.än mig och var så säker på vad han ville göra och var igång med sin karriär, medan min inte riktigt startat än, så valde vi att jag skulle ta så mycket jag kunde av föräldraledigheten och han fokusera på sin karriär. Jag har alltså varit hemma nu i ca 3,5 år. På dem tiden har jag fått ut ca 10.000 i månaden från försäkringskassan och levt på det. Min sambo har under den här tiden tjänar ca 40.000 i månaden och även startat eget företag vid sidan av. Han har alltid varit generös med att dela på sin lön osv men jag har alltid kännt mig i "underläge" ekonomiskt. När han startade sitt företag så innebar det väldigt långa arbetsdagar för honom. Jag har iprincip inte sett honom och fått stå i allt som har med hem barn och hund att göra. Jag börjar nu jobba igen men kan inte jobba heltid då min sambo har sitt företag som han måste lägga fokus på, så jag måste anpassa mitt jobb efter barnens förskola och hur mycket dom klarar av att vara där (dom är fortfarande väldigt små). Jag går alltså miste om full lön, pension, ordentlig semester ersättning osv. För att han ska kunna lägga all sin fokus på sin dröm, sitt företag. Mina karriär, drömmar och mål får vänta tills han är "klar". Vi planerar att gifta oss inom.em snar framtid och han säger nu att han vill skriva äktenskapsförord förord angående sitt företag, att det är hans och jag har ingenting att säga till om det. Jag känner att jag sätter hela mitt liv på paus för att ta hand om våra barn och för att han ska få fullfölja sin dröm. Och tanken på det här med äktenskapsförord gör mig kluven. Är det rätt? Jag förstår tanken i sig men jag ger upp så mycket för att han ska få sin dröm. Vad händer om han helt plötsligt får för sig att lämna mig? Då står jag där utan nånting, trotts att jag har gett upp så mycket för att han ska få uppnå sin dröm. Jag har tillexempel inre kunnat spara någonting under den här tiden för har behövt alla pengar jag får in. Cad tycker ni? Rätt eller fel? Hur går era tankar? Tacksam för tips och råd.