Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 19:10:52 följande:
Nej jag menar det första ultraljudet som görs i vecka 13 ungefär. Men alla kommuner erbjuder inte det. Tyst missfall eller uteblivet missfall är ju i alla fall inget okänt konstigt fenomen. Det är bara att googla så får du upp massor av information. Så visst händer det.
Det (4) menade var att missed abortion tillslut måste komma ut och då blir en blödning; för vissa tar detta lång tid medan det för andra händer relativt fort så att man "misstar" det som ett missfall. När jag fick mitt MA så fick jag reda på att det är ett stort mörkertal gällande just MA, just för att få gör kontroller innan v. 12. Skulle alla erbjudas VUL kontinuerligt från och med v. 5-6 så skulle troligtvis man se att många graviditeter slutar upp som missed abortion, där fostret dött ett tag innan själva blödningen sätter igång.
Jag har hört om folk som gått till RUL med ett foster som dött i v. 7-8. För vissa tar det helt enkelt tid innan kroppen stöter ut det. Jag själv var i v. 11 när jag fick reda på att min graviditet avstannat redan i vecka 7 och dessutom började återbildas.