• Anonym (30-åringen)

Inte varit ihop så länge, båda har stor barnlängtan

Hej Familjeliv. Jag (30 år) och min kille (33 år) har varit tillsammans sedan några månader tillbaka och vi är så himla barnsugna. Jag har aldrig känt så här innan med någon annan kille under hela mitt liv. Problemet är just det att vi inte varit ihop så länge, vi har dock känt varandra som kompisar sedan innan. Jag har sett på flera ställen att många skriver att man bör vara ihop alternativt bo ihop under minst ett år innan man ens börjar planera barn. Vad tycker ni? Är det någon som fått barn tidigt i en relation och kan berätta om hur det har gått? Jag vet att vi borde logiskt sätt vänta men det kan ju ta upp till 12 månader normalt innan man ens får ett plus.. Har som sagt aldrig känt så här någon gång under hela mitt liv, det är verkligen som alla pusselbitar fallit på plats och jag längtar verkligen till att bli tre med honom. Hjälp!!

• Svar på tråden Inte varit ihop så länge, båda har stor barnlängtan
  • Anonym (aaa)
    Anonym (30-åringen) skrev 2021-08-23 18:35:30 följande:

Hej Familjeliv. Jag (30 år) och min kille (33 år) har varit tillsammans sedan några månader tillbaka och vi är så himla barnsugna. Jag har aldrig känt så här innan med någon annan kille under hela mitt liv. Problemet är just det att vi inte varit ihop så länge, vi har dock känt varandra som kompisar sedan innan. Jag har sett på flera ställen att många skriver att man bör vara ihop alternativt bo ihop under minst ett år innan man ens börjar planera barn. Vad tycker ni? Är det någon som fått barn tidigt i en relation och kan berätta om hur det har gått? Jag vet att vi borde logiskt sätt vänta men det kan ju ta upp till 12 månader normalt innan man ens får ett plus.. Har som sagt aldrig känt så här någon gång under hela mitt liv, det är verkligen som alla pusselbitar fallit på plats och jag längtar verkligen till att bli tre med honom. Hjälp!!

Ja man väntar! herregud, det är väl bättre att er relation verkligen är stabil och att ni vet det (tex bott ihop ett år) och sen satsar på barn.

Att du känner som du gör efter så kort tid är väl härligt, men det är just förälskelsestadiet ni är i. 
  • Anonym (Vänta)

Det är så mycket klokare att vänta och bo ihop först en längre tid. Du känner inte honom, det är förälskelsefasen. Inte så roligt att sitta där ensam sen med en bebis och en man som inte hjälper till med något.

• Anonym (E)

Ni måste vänta!! Just nu känner ni inte ens varandra ordentligt. Först vara ihop ett halvår eller helst ett år, sedan leva ihop ungefär ett år, SEN kan ni skaffa barn!

• Anonym (L)

Hej!

Jag relaterar extremt mycket till din barnlängtan, även om jag inte befinner mig i en liknande situation som dig. Men min barnlägntan är ENORM.

Hur som haver, det är ju en knepig situation. Spontant vill jag ju säga "jaa kör". Men det är klart att det är mycket som ska tas i åtanke. Jag personligen skulle i dagsläget inte känna mig riktigt trygg i att ta ett sånt beslut så tidigt i förhållandet. Men jag har å andra sidan haft kille i 7 år och har fortfarande inga barn (är dock yngre också). Jag tänker väl att jag skulle nog inte känna att jag känner min partner på djupet inom så kort tid. MEN det är ju olika för alla, det finns förhållanden där man i princip gift sig efter en månad och är tillsammans till döden liksom, så jag kan tänka mig att det har en del att göra med hur bra bägge parter är på att känna in varandra och i sin tur acceptera varandra och inte minst vara villiga att kompromissa. Och en smula tur kanske. Men jag tror att det som kan vara bra att ha i åtanke är- vill vi att vårt fokus ska ligga på ett barn innan vi fått ägna särskilt mycket tid åt varandra? Kan det skada förhålla det eller kanske stärka det?

Men jag förstår situationen, och om det allra viktigadte för er att just att få ett barn som ni vet att ni kommer älska och ta hand om oavsett vad som händer, så behöver man ju kansne inte heller överanalysera allt för mycket heller. Önskar er lycka till i alla fall! Och hoppas att det blir en söt liten unge så småningom!

• Anonym (H)

Självklart ska man bo ihop innan, helst minst tre år.

• Anonym (Monica)

Det är väl för att det inte bara handlar om att det kan ta tid att bli gravid.
    Det är väl också för att man bör lära känna varandra lite mer på djupet, vad har man för tankar om uppfostran, skolor, hur vill man bo, lite mer såna saker. Värderingar och liknande. Och ekonomi framför allt. Hur har man tänkt sig dela ledighet, vem ska vara hemma, ska man kompensera ekonomiskt. Har man levt ihop ett tag så brukar man märka hur väl i "synk" man är inom det området. Man lär känna varandras ekonomiska beteenden....
    Och man hinner se sin partner i situationer med barn tex. Hur agerar man. Reagerar. Vissa snubbar kan ju vara i ett rum fullt med barn men tar ingen aktiv kontakt, pratar inte med dem, har noll koll om en ettåring klättrar upp på en stol (som hen kan ramla ner ifrån) och såna saker.
    Lära känna varandra helt enkelt. 

• 19mark82

klockrena tips som du har fått, inget mer att tillägga. Var ansvarig och lär känna din partner genom att dela vardagen med honom en längre period!
    30 år är ingen ålder, du är ff ung o har tid.

• Anonym (B)

Lär känna honom och se om ni har samma värderingar, syn på barnuppfostran mm innan ni skaffar barn. Jag gjorde inte det, vi skaffade barn efter några månader och det har varit tufft många gånger då vi är så olika innerst inne. Vi har dock hållt ihop och fått fem barn tillsammans så det blev ju bra ändå men som sagt väldigt tufft i perioder.

• Anonym (Oj)

Min bror och hans dåvarande flickvän var tillsammans två månader innan hon blev gravid. Hon flyttade in med sina två barn sedan innan, de fick gemensamma barnet, de gifte sig snabbt därpå och kort därefter blev det bråk och skilsmässa.

Så kan det gå.

• Sockerikaffet

Lär känna varandra ordentligt först! Bo ihop, res ihop, träffa varandras familjer och vänner osv. Försök också se hur han är mot folk som han inte gillar/är osams med så att du kan få en bild av hur det blir att samarbeta om ni skulle bli osams. Ni är båda relativt unga och kan vänta något år med barn, även om det känns svårt. Jag skulle inte heller säga att det är ?normalt? att det tar 12 månader att bli gravid, 50% av alla par som försöker blir gravida på 1-3 månader.

Svar på tråden Inte varit ihop så länge, båda har stor barnlängtan