• x2troubble

Inbillar mig saker…? Hjälp

Har börjat ?inbilla? mig saker, fast jag vet inte om jag inbillar mig eller om det jag tänker är sant. Det är svårt att förklara men jag hoppas verkligen att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med det jag undrar över.

Jag har börjat få starka känslor av rädsla, att det finns någon i huset som gömmer sig ex, i hallen. Att det finns någon utanför huset, vilket gör att jag inte vågar gå ut. Jag är livrädd. Ibland kan det sluta i att jag får sån grov ångest p.g.a rädslan att jag ringer till min mamma och är övertygad över att det är någon utanför eller inne i huset. Ibland kommer mamma hit när hon också blir rädd för mig, men säkerställer att det är ju ingen här, jag har bara inbillat mig det.

Detta har blivit ett stort problem för mig, då jag knappt vågar gå runt INNE i huset längre. Jag är ständigt rädd och orolig och 100% säker på att det är någon här inne, när det aldrig är det. (Jag har alltid dörren låst bara för att tilllägga).

Detta är inte bara gången jag inbillar mig saker och tror stenhårt 100% på det. Det kan även gälla att jag ?inbillar? mig saker inom relationer, jag får en tanke i huvudet och tänker på det lite. Till slut är jag 100% säker på att det är så.

Någon som vet vad detta kan vara? Bero på? Eller något sånt?.

Dehära förstör inte bara min vardag utan mer och mer mitt liv.

Jag vill inte söka hjälp i första hand, vill höra här först ifall det är någon som haft/har liknande som mig

• Svar på tråden Inbillar mig saker…? Hjälp
  • Anonym (Twirly)

Jag är lite likadan. Tror att alla bilar jag möter eller som kör efter mig är poliser som tänker ta mig. Går jag på gatan tror jag att var och varannan är ute efter mig. Det är jättesvårt att leva ett normalt liv och det är jobbigt att inte ens känns sig trygg i sitt eget hem.

• x2troubble

Det är bokstavligt talat skitjobbigt?

Insåg aldrig att jag inbillade mig heller försen min mamma förklarade det för mig.

• Anonym (aaa)

Jag är verkligen ingen expert men jag känner en person som fick psykos och utvecklade schizofreni och det började i alla fall så där. Personen var ständigt rädd för att det var någon i huset. Om det knakade någonstans trodde hen att det var någon som försökte göra inbrott och liknande. 

Menar inte att skrämma upp dig, men om det här är ett reellt problem som begränsar dig i din vardag behöver du nog kolla upp det via vården. Om du inte logiskt själv klarar av att slå bort sådana här ologiska tankar behöver du kanske hjälp? 

• Anonym (Eva)
    x2troubble skrev 2021-08-24 01:53:15 följande:

Har börjat ?inbilla? mig saker, fast jag vet inte om jag inbillar mig eller om det jag tänker är sant. Det är svårt att förklara men jag hoppas verkligen att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med det jag undrar över.

Jag har börjat få starka känslor av rädsla, att det finns någon i huset som gömmer sig ex, i hallen. Att det finns någon utanför huset, vilket gör att jag inte vågar gå ut. Jag är livrädd. Ibland kan det sluta i att jag får sån grov ångest p.g.a rädslan att jag ringer till min mamma och är övertygad över att det är någon utanför eller inne i huset. Ibland kommer mamma hit när hon också blir rädd för mig, men säkerställer att det är ju ingen här, jag har bara inbillat mig det.

Detta har blivit ett stort problem för mig, då jag knappt vågar gå runt INNE i huset längre. Jag är ständigt rädd och orolig och 100% säker på att det är någon här inne, när det aldrig är det. (Jag har alltid dörren låst bara för att tilllägga).

Detta är inte bara gången jag inbillar mig saker och tror stenhårt 100% på det. Det kan även gälla att jag ?inbillar? mig saker inom relationer, jag får en tanke i huvudet och tänker på det lite. Till slut är jag 100% säker på att det är så.

Någon som vet vad detta kan vara? Bero på? Eller något sånt?.

Dehära förstör inte bara min vardag utan mer och mer mitt liv.

Jag vill inte söka hjälp i första hand, vill höra här först ifall det är någon som haft/har liknande som mig

Det låter lite som att du är paranoid? Det kan tyda på psykossjukdom som någon skrev. Eller så är du bara ängslig till din natur

Är det likadant när din familj är hemma eller är det bara när du är själv? Du kanske skulle bo i lägenhet istället?
  • Anonym (S)

Du måste söka hjälp, av två orsaker. Det här ställer till så pass stora problem i ditt liv men det som är mycket allvarligare är att detta kan vara en psykos eller tecken på allvarlig psykisk sjukdom. Ring öppenpsyk eller din vårdcentral och be om hjälp. Det är viktigt att stoppa upp det här innan det blir ännu värre.

• Anonym (Psyk)

Mycket viktigt att du söker hjälp för detta snarast! Detta KAN vara tecken på att du håller på att utveckla svår psykisk sjukdom. Känner igen tecknen sedan jag jobbade inom psykosvården för många år sedan. Paranoid schizofreni ter sig såhär.

• Zorrorro

Det kan även vara tecken på ett kroppsligt problem, tex överproduktion av sköldkörtelsjukdom. Snälla sök hjälp.

Svar på tråden Inbillar mig saker…? Hjälp