Undersköterska på kirurgiska akutvårdsavdelningen
Är sedan tidigare färdig undersköterska.
Jaaajaaa dom som säger att man inte "kan" säga att man är en undersköterska, eller att man är utbildad undersköterska, eller liknande i den stilen.
Därför att "undersköterska är inget legitimerat yrke"
Undersköterska är faaaktiskt bara en anställningsform.
Puss och kram
Till saken.
Valde att läsa till två extra fördjupningskurser efteråt, vilket Akutsjukvård är den ena av dom som jag läser just nu.
Vi ska ha 4 veckors APL, som påbörjas om cirka 3 veckor.
Stod verkligen i valet & kvalet om vilken avdelning/mottagning jag skulle välja som första o andrahandsval, var däremot säker på att jag ville göra APLen på sjukhuset inte på hälsocentral. Eller jo, skulle gärna prova arbeta på hälsocentral, men som jag förstått det är det inte det lättaste att få jobb som usk på HC pga konkurrensen. Det finns betydligt mindre usk tjänster tillgängliga på HC jämfört med ex sjukhus, såklart.
Landade i att ta KAVA, alltså kirurgiska akutvårdsavdelningen, som förstahandsval.
Började läsa på lite om KAVA och kände mer o mer att ja det här känns som en spännande och lärorik avdelning att ha APL på, så när platserna blev tilldelade för några dagar sedan vågade jag knappt kolla
Men jajemen, bredvid mitt namn informerade listan att jag ska ha APL på KAVA!
Efter detta möjligtvis lite väl långa intro, så tänkte jag kika om det finns någon här som jobbar eller har jobbat som usk på KAVA. Eller har haft APL där förstås.
Vad får/fick du göra för arbetsuppgifter under passen, hur kan en dag på KAVA se ut (är förstås en akutavdelning så förstår att allt inte ser likadant ut varje dag, haha) för oss uskor??
Har du fått vara med vid kirurgiska ingrepp, under APL och/eller arbetspass, och hur var det för dig o vad var dina uppgifter??
Hur skiljer sig arbetet som usk på en avdelning som KAVA från ex att vara usk inom äldreomsorgen eller arbeta inom funktionshinder området exempelvis.
Får man bli delegerad betydligt fler vård och medicinska uppgifter än när man ex är usk på ett äldreboende eller jämfört med vissa andra avdelningar på sjukhuset?
Ser verkligen fram emot denna APL!