• Thessy

Missfall i V11 av en tvilling?

Har fått vad jag misstänker missfall av en tvilling och undrar om magen ev kan "sjunka" ihop för att sedan växa igen?
    Bakgrundshistoria:
    Jag har aldrig gått så långt förut i mina tidigare graviditeter, har alltid fått missfall mellan v6 och 8, så när det kom över till v10+2 så skrev jag in mig hos barnmorskan. Fick ta blodprover och sånt, och har fortsättning av inskrivningen i mitten av September.
    Jag kommer avvakta i några dagar och se hur det känns om en vecka och sen då höra av mig och se om jag får komma tillbaka eller inte. För jag känner att jag är SÅ trött på alla dessa missfall (detta är nu 7e på raken och jag fyller snart 35 så klockan tickar).
    Men nu i fredags så fick jag mensvärk, som inte kändes rätt så att säga. Blödde tunn vätska och två små klumpar, varav den ena såg mer foster-lik ut än den andra klumpen (som var typ rund). Har blött som vanlig mens, i två dagar, men inget mer.
    Är överviktig sedan tidigare och haft lite av en mage innan, men de senaste två veckorna har den blivit jättestor, men utan att det ser ut som en graviditet, jag ser bara mer tjock ut på magen och har haft svårt att sova och vara emot den. Den har inte varit spänd så som de flesta gravidmagar ser ut, utan den har varit lite mjuk typ men hård under allt det mjuka?
    Allting här är nytt för mig och jag upplever inte att jag får nån direkt hjälp av sjukvården, gyn sa åt mig att vänta två veckor och ta nytt gravtest, BM har varken vul eller ul så jag har ännu inte fått reda på hur allt ligger till.
    Vi har ingen kvinnoklinik och till gyn kommer man bara om man får en remiss från akuten eller nåt liknande och akuten är så fullbelagt att det tar hela dagen innan man får komma in (jag känner att jag inte har tid att spendera en hel dag för att få besked att det inte finns något).
    Jag både känner mig och inte känner mig gravid, det gör ont i brösten och det spänner och drar i magen som innan jag fick missfallet.
    Under den här tiden har det känts som att jag kan ha varit gravid med tvillingar men att kroppen nu stötte ut en av dem. Magen som tidigare känts som en uppblåst ballong, har nu blivit mindre och ser nu mera ut som vanligt?
    Men är det vanligt att om man nu har varit gravid med tvillingar, att magen typ sjunker ihop för att sedan börja växa igen?
    Eller är det en rest av hormonerna som inte vill ge med sig? 
    Har en fortsatt inskrivning hos bm den 15e september men kommer nog avvakta tills Måndag, men det hade varit skönt att få höra från andra som varit i samma situation, oavsett utgång. 
    Det känns svårt att sörja när man fortfarande har alla dessa gravidsymptom, men samtidigt vill jag ändå hoppas på att det finns något som växer inom mig men just nu känner jag mig bara så fruktansvärt ensam.
  • Svar på tråden Missfall i V11 av en tvilling?
  • Anonym (4)

Jag har haft ett m.f v.11 och blödde enorma mängder och hade vansinnigt ont. Så att du inte haft så låter ju lite lovande. Det enda som däremot skulle ge ett entydigt svar är ett VUL/UL. Finns det ingen privat du kan gå till? Vi kan spekulera åt alla håll, men ingen kan ju veta.

Jag håller en tumme!

• Thessy
    Anonym (4) skrev 2021-09-07 13:46:27 följande:

Jag har haft ett m.f v.11 och blödde enorma mängder och hade vansinnigt ont. Så att du inte haft så låter ju lite lovande. Det enda som däremot skulle ge ett entydigt svar är ett VUL/UL. Finns det ingen privat du kan gå till? Vi kan spekulera åt alla håll, men ingen kan ju veta.

Jag håller en tumme!

Tack <3

Ja, jag har ju haft (vad känns som) tusen missfall, och alla höll på i en vecka eller mer, men aldrig i två dagar? Var två klumpar och sen lite vätska, och det övriga har varit lite trådigt så att säga. Men inget mer än det?

Vi har några privata, men det känns olustigt att gå dit, de ligger typ i källaren hos manliga privatpersoner samt att ekonomin den här månaden är lite ansträngd. 

Men det är sant som du säger, att man kan spekulera hur man vill tills man vet. Men samtidigt erkänner jag att jag nog inte vill få det bekräftat att det var ett missfall, just för hur mycket vi har kämpat och sen behöva starta om från noll igen D: 

• Anonym (Maja)

Skulle ändå sticka till akuten å vänta där, då går du ju besked å kan ladda om.

Förresten bör du väl söka läkarkontakt då du upplevt så många missfall ? Det kan ju vara något kroppsligt som glr att det blir missfall hela tiden. Typ att du behöver äta medicin eller nått för att få din kropp att behålla fostret.

Svar på tråden Missfall i V11 av en tvilling?