• Anonym (Anonym)

Missfall Vaccin

Hej.

Jag behöver bara få skriva av mig. Så mycket som snurrar i mitt huvud nu..

Hursomhelst. Jag tror att jag har fått missfall. Allt pekar mot det. Jag började blöda nu ikväll. Ganska mycket och även små klumpar. Är gravid i vecka 6?. Eller ja, jag var det. Jag fick min andra dos covid vaccin igår (reagerade rätt kraftigt med feber och röd överarm) och jag kan bara inte låta bli att fundera på om det finns något samband mellan missfallet och vaccinet. Jag blir så rädd av tanken på att vaccinet kan framkalla missfall. Är jag knäpp som tänker så? Det kanske hade hänt ändå men det känns så oerhört läskigt. Vill INTE att det händer någon annan. Vet inte vart jag vill komma med detta inlägg. Egentligen bara skriva av mig. Kanske se om någon annan råkat ut för samma?

• Svar på tråden Missfall Vaccin
  • Pope Joan II

Varför tror du det? Hur många som helst har ju fått både tidiga och sena missfall innan vare sig covid-19 eller vaccinet mot detsamma ens var känt?

• Anonym (aaa)

med tanke på att ca 20 % av alla graviditeter slutar med missfall och av dessa ca 75 % tidigt, så är det rimligt att tro att du skulle fått missfall även om du inte tagit vaccin. 

• Anonym (Anonym)
    Pope Joan II skrev 2021-09-16 21:08:34 följande:

Varför tror du det? Hur många som helst har ju fått både tidiga och sena missfall innan vare sig covid-19 eller vaccinet mot detsamma ens var känt?

Ja självklart. Det vet jag. Skriver ju att det kunde ha hänt ändå och jag accepterar att jag har fått detta missfall. Men eftersom att jag fick vaccin igår med jobbiga biverkningar så kunde jag inte låta bli att fundera om det finns något samband. Kommer ju aldrig få veta det. Jag kan väl erkänna att jag har varit orolig att ta vaccin just för att jag varit rädd att få missfall, och nu hände det dagen efter. Är väl bara skakis, antar jag.
  • DomkallarmigS

Dom rekommenderar väl att man inte ska ta vaccin förrän efter v 12? Som jag har förstått så är det inte pga att vaccinet på något sätt ökar risken för missfall, utan just för att missfall är vanliga före v 12 och för att man då inte kan utesluta att anledningen var vaccinet och därför får dessa funderingar som du har just nu.

Oavsett beklagar jag ditt missfall :(

• nernu

Studier visar att vaccinerade inte får missfall i högre utsträckning än ovaccinerade. Varför tog du vaccinet? Man ska inte göra det innan vecka 12 just för att man inte ska behöva gå och tro att missfall beror på vaccinationen. Beklagar att det blev så för dig.

• Qami

Gravida ska inte vaccineras innan vecka 12. Men det är ju så när man fått missfall, man rannsakar sig själv om man kunde gjort något annorlunda. Men man kan ju inte det, missfall beror på defekter hos fostret.

• Anonym (A)
    Anonym (aaa) skrev 2021-09-16 21:11:04 följande:
    med tanke på att ca 20 % av alla graviditeter slutar med missfall och av dessa ca 75 % tidigt, så är det rimligt att tro att du skulle fått missfall även om du inte tagit vaccin. 
    +1
  • Elliepelli

Hej! Jag beklagar verkligen ditt missfall. Jag skrev en tråd i morse med precis samma fundering som dig ?vaccin i första trimestern?. Om man har påbörjat sin vaccination skall man ta dos nr två även om man är kort gången i graviditeten (innan v12). Jag ifrågasätter det starkt, eftersom det får oss att fundera och må dåligt över om vi kunde gjort ett annat val och om våra små frön i magen då hade överlevt.

Jag fick MA (upptäcktes på första ultraljudet i v10). Frustrerad hade dött ungefär vid tidpunkten då jag tog dos två av vaccinet och fick feber och influensasymptom som biverkning. Jag ifrågasätter detta starkt, borde det inte vars bättre att vänta med dos två till efter första trimestern? Så slipper vi ligga sömnlösa på nätterna och undra om vi kunde räddat våra små frön om vi bara låtit bli att vaccinera oss så tidigt.

Jag beklagar verkligen ditt missfall.

Svar på tråden Missfall Vaccin