• Sofian78

Ångest

Hej, har varit sjukskriven I 6 månader nu med svår ångest 24/7 med depression som följd. Haft någon bra vecka här och då jag fått hopp sen lika dålig igen. Har kämpat med venlafaxin I 5 månader,men hjälper inte så håller på att trappa ner. Ligger på 150mg nu. Låg på ca 260 som mest. Klarar inte att gå på affärer,träffa vänner och liknande. Har hög ångest även hemma. Hade en bättre vecka förra veckan men nu lika illa. Någon som upplevt liknande och mår bra i dag? Mvh Lena

• Svar på tråden Ångest
  • Anonymous31
    Sofian78 skrev 2021-09-19 13:29:06 följande:

Hej, har varit sjukskriven I 6 månader nu med svår ångest 24/7 med depression som följd. Haft någon bra vecka här och då jag fått hopp sen lika dålig igen. Har kämpat med venlafaxin I 5 månader,men hjälper inte så håller på att trappa ner. Ligger på 150mg nu. Låg på ca 260 som mest. Klarar inte att gå på affärer,träffa vänner och liknande. Har hög ångest även hemma. Hade en bättre vecka förra veckan men nu lika illa. Någon som upplevt liknande och mår bra i dag? Mvh Lena

Ja, alltså jag har haft mycket ångest och depression typ hela livet till och från.
    Det som hjälper är:

Gör något som du vet du kommer lyckas med och få kick av det. Exempelvis brukar jag sjunga karaoke, eller spela gitarr och får kick av att det går bra. Musik ökar ju endorfinerna i kroppen också.  :)  INGEN PRESS. Bara gör något för att du gillar det.

Gå en kort promenad. Ingen press på hur långt eller snabbt, bara gå ut i närmsta grönområde, kanske sitt på en bänk eller sten och bara upplev naturen, lyssna på fåglarna eller kanske en porlande bäck. Att känna sig 'ett med naturen' brukar hjälpa.

Öppna ett fönster och få in frisk luft, städa (i sakta mak, INGEN PRESS HÄR, utan litegrann bara) och lyssna på musik samtidigt. Det tycker jag att jag brukar få mycket energi av. Det blir finare hemma, man känner att man gör något produktivt, och lyssnar man på musik samtidigt blir man ju liksom underhållen också. Om du inte vill lyssna på musik kan du lyssna på ljudbok kanske.
    Beställ hem mat om du inte orkar handla i butik. 

Lyssna på guidad meditation på mobilen/mp3 eller något sådant, och vila i sängen samtidigt. Eller lyssna på klassisk musik. När jag gjort det brukar min ångest minska enormt mycket, och mitt fokus och min ork ökar efteråt.

Prata med en psykolog online om vad det är som ger dig ångest, om du inte redan vet det än, för att försöka hantera dina tankar bättre så att ångesten minskar.

Svar på tråden Ångest