• Anonym (MF)

Ok att använda menskopp vid tidigt missfall?

Har just ett pågående missfall och undrar om jag kan använda min m-kopp? Missfallet skedde runt BIM, dvs jättetidigt.

• Svar på tråden Ok att använda menskopp vid tidigt missfall?
  • Anonym (E)

Hur vet du säkert att det är en missfall och inte mens?

Skulle inte våga ha menskopp dock om det är missfall. Men är ingen barnmorska så.

• Anonym (H)

Råden är att inte använda mänskopp/tampong/ha penetrerande samlag förrän man slutat blöda. Detta för att det finns en infektionsrisk i livmodern.

Nu förstår jag det som att du troligen plussar före bim och sedan fått blödning någon eller några dag efter bim? I det läget skulle jag inte oroa mig för infektionsrisk.

Men. Jag har ingen medicinsk utbildning och vill du få ett bra svar så skulle jag ringa 1177 om jag var du

• Anonym (M)

Håller med ovan. Det är som en vanlig mens så tidigt, i det skedet har jag själv gjort bedömningen att använda tampong. Rent fysiologiskt ska det inte vara några konstigheter. Beklagar missfallet.

• Anonym (MF)
    Anonym (E) skrev 2021-09-19 20:00:12 följande:

Hur vet du säkert att det är en missfall och inte mens?

Skulle inte våga ha menskopp dock om det är missfall. Men är ingen barnmorska så.

För att jag fick ett positivt graviditetstest. Eller snarare 4 positiva, dagarna efter varann. Sen började det blöda kraftigt.
  • Anonym (MF)
    Anonym (H) skrev 2021-09-19 20:17:12 följande:

Råden är att inte använda mänskopp/tampong/ha penetrerande samlag förrän man slutat blöda. Detta för att det finns en infektionsrisk i livmodern.

Nu förstår jag det som att du troligen plussar före bim och sedan fått blödning någon eller några dag efter bim? I det läget skulle jag inte oroa mig för infektionsrisk.

Men. Jag har ingen medicinsk utbildning och vill du få ett bra svar så skulle jag ringa 1177 om jag var du

Jag testade för graviditet när mensen inte dök upp. Alltså dagen därpå. Fick positivt test under 4 dagar i rad. Sen började missfallet.
  • Anonym (E)
    Anonym (MF) skrev 2021-09-19 21:57:59 följande:
    För att jag fick ett positivt graviditetstest. Eller snarare 4 positiva, dagarna efter varann. Sen började det blöda kraftigt.

Ja förlåt, jag tänkte HELT fel.

Skulle ändå råda att prata med någon utbildad eller använda binda.

• Anonym (Njae)

Alltså egentligen ska man inte använda kopp eller tampong vid missfall men jag gjorde det när jag fick ett tidigt missfall, hade jag inte testat hade jag inte vetat att jag var gravid utan trott att det bara var mensen. Så jag tänker att du kan använda menskoppen men tömma den lite oftare och var uppmärksam på smärta och feber. Hade du inte testat så hade du ju bara trott det var mens eller hur?

Svar på tråden Ok att använda menskopp vid tidigt missfall?