Smörblomman1989 skrev 2021-10-04 11:28:54 följande:
Nu frågar du inte mig, men personen skrev ju om att ta hem barnet efter det gått några månader på förskola, när syskonet kommer. Jag håller helt med om att det är bättre för barnet att vara hemma efter de månaderna än att fortsätta gå. Att inte skola in alls är förstås bättre, men har man inte möjlighet till det ekonomiskt så är det så.
Hur folk löser att inte skola in vid 14 månader brukar vara att snåla med dagar år 1, för att sedan ta 5 dagar/vecka år 2. Sedan nollas inte SGIn, igen, när ett syskon kommit.Barn 1: Ta inga eller få dagar år 1. Ta 5 dagar/vecka efter året. (Oavsett vem som är hemma när.)
Min upplevelse är att få skolar in barn innan 1,5 år som det är. Vissa väljer att ha så små storasyskon på förskola när småsyskon kommer, oftast yngre föräldrar som kanske inte tänkte igenom valet att ha två täta barn så noga.
Men om man inte kan snåla så med dagar år 1?
Ska inte kapa TS tråd mer (ursäkta TS) men detta funderar jag på rätt mkt. Vad om man inte kan snåla så. Eller, alternativt - om man behöver komma tillbaka till jobbet för att hålla sig på en kunskapsnivå där som gör att man kan fortsätta jobba? Så man inte kan tex vara ledig ett år, tillbaka 7 mån och ledig igen (om man får barn tätt) ett år utan att det faktiskt kommer skapa problem för ens framtida jobbsituation.
Och ja, ett logiskt svar kanske är ?få inte barn tätt då? - men livet är inte alltid det man tänkt i en idealvärld.
Har funderat en hel del på detta just för att jag själv skulle behöva få barnen tätt om de ska bli två. Vill göra det jag kan för mina barn, men det innebär ju även en mamma som har ett jobb hon kan upprätthålla och inte måste skola om sig för när barnen är små.
Men jag ska nog skapa en egen tråd istället för att sno TS.