Anonym (Ångersam) skrev 2021-10-03 14:45:10 följande:
Vet inte vad jag vill få ut med detta men måste bara få skriva av mig lite...
Jag gjorde en abort för några månader sedan som i just den stunden kändes 100% rätt, men velade väldigt mycket fram och tillbaka i en veckas tid innan. Någon dag senare efter aborten började jag ångra mig och nu kan jag nästan inte tänka på något annat än att vilja blir gravid igen...
Denna grav var oplanerad och det var nog min sambo som blev mest chockad och rädd för omställningen, så han var kan man säga lite mer för att göra aborten än mig?
Min sambo vet att jag vill ha barn typ helst igår men han vill vänta ett tag, då han tycker vi ska ut och resa tillsammans (vi har aldrig varit utanför sverige tsm) och eventuellt skaffat hus. Men sanningen är vad jag tror så är han väldigt nervös och vill låta tanken på barn få smälta ett tag till. Jag vet inte vad jag ska göra, vill bara ha barn nu!!!
Jag ser att det gått en månad sedan ditt inlägg men jag tänker ändå att jag kan flika in här.
Det framgår ingenstans hur gamla ni är, vilket ändå har en viss betydelse i sammanhanget. Jag och min sambo började diskutera barn ganska direkt när vi träffades för fem år sedan. Jag har drömt om barn sedan jag var typ 15 år och bara längtat efter att starta familj. Vi enades snabbt om var vi ville vara i livet innan vi skulle börja försöka skaffa barn. Vi visste att min sambo skulle plugga och att vara gravid eller ha barn när han skulle bo borta på veckorna var inget alternativ, vi ville också att vi båda skulle ha heltidslöner och bo i villa. Förutom det praktiska diskuterade vi även uppfostran, hur vi skulle hantera VAB och föräldraledighet. Ja, allt sådant som för mig är superviktigt att vara på det klara med.
Nu, nästan fem år senare, bor vi i hus, min sambo har pluggat färdigt och vi har våra liv ordnade. Vi känner också varandra så väl att vi kan hantera dåliga dagar utan att det innebär undergång för vårt förhållande. Jag är idag gravid i vecka 9 (8+1) och imorgon ska vi på ett tidigt ultraljud tillsammans. Känslan just nu är lite "nyp mig i armen".
Om än vi skulle ha behållit barnet även om det blivit tidigare än planerat är jag så otroligt tacksam och glad över att det inte blev så. Både för att jag skulle ha vetat att det inte varit vad min sambo verkligen önskat (om än han hade älskat ihjäl vår unge oavsett förlossningsdatum) men också för att jag nu känner en så stor trygghet i både mig själv, honom och i vårt förhållande.
Kan ni inte sätta en "tid" för när ni ska börja försöka skaffa barn? På så vis blir det kanske inte lika påtagligt för dig att du bara väntar och väntar, utan du vet var den bortre gränsen går. Prata mycket om barn, diskutera vad ni är rädda för, vad ni längtar efter, vad som känns ovisst. Kanske kan du lugna och trygga sin sambo i det han oroar sig över, och kanske kan han dela med sig av tankar som gör att du förstår och håller med honom?