Anonym (Milí) skrev 2021-10-21 09:51:11 följande:
Min dotter är svårt sjuk. Sedan hon föddes har vi vistats mer på sjukhus än hemma. Jag lever med en ständig oro över att inte få se min dotter växa upp. Jag har fint stöd från många vänner. Men ibland så får jag höra ?jag vet hur det är ? eller ?jag kan relatera ?. Och så får jag höra historier om blindtarmsoperationer, blåsljud som visat sig vara ofarliga, brutna ben och så vidare.
Det jag och min dotter lever i, liknar ingenting annat. Vad är det som gör att folk måste försöka relatera till min oro och sorg? Jag förstår verkligen inte. Ingen jag känner har ett svårt sjukt barn. Jag känner mig så ensam och alla kommentarer från folk som försöker relatera, förstärker bara känslan av att jag är ensam i det här.
Dina vänner försöker relatera till dig, det är ett tecken på att de är verkliga vänner och att de bryr sig om dig. Dina vänner har också känt oro över om deras barn kommer att överleva, även om deras oro inte är lika långdragen som din, så har de känt den. Avfärda inte dina vänners medkänsla bara för att du tycker att de inte vet hur du har det. Ingen människa kan till fullo förstå någon annan, men de flesta av oss är utrustade med empati, så vi kan ha i alla fall en svag aning om hur någon annan har det.
Om man ska se det så, så finns det de som har det värre än dig. Deras barn kanske är ännu sjukare, eller kanske till och med har gått bort. Betyder det att du inte kan förstå ens lite grand av det de har gått igenom? Betyder det att dina bekymmer är mindre? Naturligtvis inte.
(Ännu en mamma till ett kroniskt sjukt barn, vars prognos visserligen blivit bättre med åren, men där det fanns frågetecken om han ens skulle överleva graviditeten eller det första året.)