• Hoppas 2012

UL 6+3

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av så pass tidigt UL? Man såg nämligen min graviditet och allt mättes efter korrekt dag, och man kunde se gulesäcken men inte själva fostret. 
    De sa det var vanligt men borde man vara orolig och att det borde synts?

• Svar på tråden UL 6+3
  • svansmamman
    Hoppas 2012 skrev 2021-10-22 09:42:10 följande:

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av så pass tidigt UL? Man såg nämligen min graviditet och allt mättes efter korrekt dag, och man kunde se gulesäcken men inte själva fostret. 
    De sa det var vanligt men borde man vara orolig och att det borde synts?

Var det VUL eller "vanligt" ultraljud? 

Eftersom de sa att det är vanligt, och inget att oroa sig över, tycker jag inte att du ska oroa dig innan du har fog för det. De är proffs och läser av massvis med ultraljudsbilder så de om någon borde ju veta. Hjärta
  • Hoppas 2012
    svansmamman skrev 2021-10-22 10:33:40 följande:
    Var det VUL eller "vanligt" ultraljud? 

Eftersom de sa att det är vanligt, och inget att oroa sig över, tycker jag inte att du ska oroa dig innan du har fog för det. De är proffs och läser av massvis med ultraljudsbilder så de om någon borde ju veta. Hjärta
    VUL
    Just därför blev jag orolig
  • svansmamman
    Hoppas 2012 skrev 2021-10-22 10:52:35 följande:
    VUL
    Just därför blev jag orolig
    Det jag fått till mig från BM i både Sverige och Finland är att fostrets hjärtslag oftast ses i den sjätte graviditetsveckan men senast omkring vecka 7-8. Med det sagt behöver det ju inte vara något galet, det kan ju lika väl vara så att hjärtslag skulle synas på ett VUL imorgon. Mycket kan ju hända från en dag till en annan. 

Vad var orsaken till att du fick göra ett VUL? Kommer du få komma tillbaka snart igen och göra ett nytt VUL?
  • Gasellen87

Jag har varit på flera två vul i två olika graviditeter i den veckan. Med ena bebisen syntes foster och hjärtljud i den veckan. Med andra så mättes allt till rätt strl för veckan med det fanns inget foster eller hjärtljud. Hon sa dock innan att de kan vara för tidigt. Fick en ny tid två veckor senare och då fanns både foster och hjärtljud. Idag är han 1,5 år.

• Hoppas 2012
    svansmamman skrev 2021-10-22 11:03:44 följande:
    Det jag fått till mig från BM i både Sverige och Finland är att fostrets hjärtslag oftast ses i den sjätte graviditetsveckan men senast omkring vecka 7-8. Med det sagt behöver det ju inte vara något galet, det kan ju lika väl vara så att hjärtslag skulle synas på ett VUL imorgon. Mycket kan ju hända från en dag till en annan. 

Vad var orsaken till att du fick göra ett VUL? Kommer du få komma tillbaka snart igen och göra ett nytt VUL?
    Orsaken var att jag bokade privat för jag vill alltid göra tidiga UL :)
    Yes nytt UL på torsdag
  • svansmamman
    Hoppas 2012 skrev 2021-10-22 12:02:35 följande:

Orsaken var att jag bokade privat för jag vill alltid göra tidiga UL :)

Yes nytt UL på torsdag

Okej då förstår jag. Syftet med frågan var bara om det var på uppmaning av BM, om så var fallet tänkte jag att de nog borde kalla dig igen typ en vecka senare. Jag vill bara förtydliga så du inte tror att jag ser något fel i att själv boka in tidiga UL. :)
Svar på tråden UL 6+3