Vad led min morbror av för sjukdom?
Jag undrar vad min morbror kan ha lidit av för sjukdom?
Han hade ett enormt behov av sömn. Efter jobbet (han arbetade alltid heltid) åt han, sedan sov han. Hela helgerna sov han och gick bara upp för att äta.
Den enda gången han gjorde något annat än att jobba-äta eller sova var när han hade sommarsemester. Han sov bort den första veckan kanske, men sedan piggnade han till, och återstående av semestern hälsade han på släkt och vänner, åkte på utflykter, grillade, var social och som en normal människa. Sov 7-8 timmar/natt istället för 14. En väldigt trevlig gubbe var han då. Inte för att han var otrevlig under resten av tiden, utan bara konstant trött och sov.
Efter sommarsemestern föll han fort tillbaks till att sova bort 14 timmar av dygnet. Tydligt tog arbetet precis all hans energi, för han orkade inget annat i livet. Han hade ett helt vanligt jobb, körde matvagnar i lastbil från något centralkök ut till olika ålderdomshem och dagis.
Han dog rätt hastigt bara två månader innan han skulle gå i pension vilket han hade sett fram emot. Så i stort sett hela livet. sova och jobba, orkade inget mer.
Vad kan han ha lidit av som alltid var så trött och behövde sova så mycket?