Sluta äta på natten
Hej!
Vår 8 mån är en tjej som haft ganska liten aptit sedan hon var ett par månader. Vi trodde länge det var en fas men hon äter fortfarande ganska blygsamt till skillnad från storasyster som åt mycket och ofta (och sov hela nätter från 3 mån).
Vi har i ett par månader nu försökt få bort matningen på natten men jag börjar tappa hoppet. Vi försöker få i henne mycket mat på dagen men oftast kräks hon bara om vi trycker i henne mer än hennes vanliga aptit. Hon somnar ganska enkelt i eget rum runt 18:30 och vaknar runt 05:30-06:30 varje morgon. Men en gång per natt vaknar hon och är i princip otröstlig om vi inte ger henne mat. Vi har försökt stenhårt några omgångar under några veckor att gå upp och lägga henne till rätta och stoppa i nappen. Hälften av nätterna har hon till sist lyckats somna om utan mat efter någon timme men dessa nätter vaknar hon ofta mycket tidigare också.
Det känns inte som att det går framåt. Jag känner nästan att jag är redo att hemfalla till att bara ge henne den där flaskan när hon vaknar direkt istället igen. Då somnar hon ju om nöjd och glad?
Men så läser man att barn vänjer sig vid detta och jag blir rädd att detta kan pågå hur länge som helst?
Finns det föräldrar därute som lyckats få hela nätter lite senare trots att man gett mat på natten?