• fjanten

Hur ofta vabbar ni?

När mina äldsta två började förskola var det konstant vab. De var 2 år och månader, och 1 år och 8 månader. Den äldre hade förkylningsastma, så han blev ju hemma 1,5-2 veckor för minsta lilla kändes det som. Något som hans lillasyster blev lite småsnuvig av, hostade han lungorna ur sig i i evigheter... Så hela första året var det nästan lika mycket vab som barnen faktiskt var i skolan. Upplevde ändå att kollegorna hade ganska lik sits, av dem som hade småbarn.

• fjanten
    malinmyra skrev 2021-11-16 20:54:18 följande:

Jag är också lite lur på förkylningsastma och bvc tyckte detsamma när jag pratade med dom. Blev däremot skickad till covid-mottagningen, och där var de inte lika tillmötesgående. Läkaren där lyssnade snabbt på honom, sa förkyld, och skickade ut honom lika snabbt..

Hur märkte ni förkylningsastman?

Tidigt. Han var bara några månader första gången han blev förkyld. Eftersom han var första barnet, och vården inte reagerade nämnvärt, trodde vi att det var vanligt/rimligt att förkylda bebisar hostade tills de spydde nätterna igenom. När han runt 10 månader (och åtskilliga besök på VC) som sa att vi inte skulld oroa oss - åkte till akuten - då fick han äntligen astmamedicin och förvanlades till en vanlig bebis igen.

Akuten "skällde ut" vårdcentralen som påstått gång på gång att allt var normalt och att vissa förkylda bebisar bara hostar konstant i fler månader. Vi fick remiss till astma- och allergimottagning. Allergisk astma kunde uteslutas. Han hade klassiska förkylningsastmatiska symtom och svarade bra på medicinen. Ungefär så gick det till! Han är snart 6 år nu och det är bättre, men han blir fortfarande sjukare än sina syskon av vanliga förkylningar och behöver fortfarande underhållsbehandlas vintertid.
Svar på tråden Hur ofta vabbar ni?