• tarasara

Bråkig 3 veckors ej

Hej! Jag har fått mitt första barn så jag vet inte vad som är normalt men min lilla "bråkar" och stretar emot typ allt. Han gör massa missnöjda läten och river och slår sig i ansiktet. Han får tillräckligt med mjölk för han har gått upp jättemycket i vikt enligt BVC. Han kan inte sova utan mig och är aldrig lugn. Enda jag tänker är magont men brukar de hålla på så här? Får kämpa varje natt med sur bebis

• Svar på tråden Bråkig 3 veckors ej
  • sextiotalist
    tarasara skrev 2021-11-18 11:15:00 följande:

Hej! Jag har fått mitt första barn så jag vet inte vad som är normalt men min lilla "bråkar" och stretar emot typ allt. Han gör massa missnöjda läten och river och slår sig i ansiktet. Han får tillräckligt med mjölk för han har gått upp jättemycket i vikt enligt BVC. Han kan inte sova utan mig och är aldrig lugn. Enda jag tänker är magont men brukar de hålla på så här? Får kämpa varje natt med sur bebis

Ditt barn är varken sur eller bråkig, har troligen ont i magen eller någon annan stans
  • Mrs Moneybags

Det är helt normalt att nyfödda bebisar håller på och bökar hela nätterna igenom. Det handlar som ovanstående säger inte om att bebisen är sur eller bråkig, de har ingen aning om de koncepten ännu. De kan bara vara nöjda, trötta, hungriga, obekväma osv. De har inga känslor som de riktar mot någon person ännu. Det kommer långt senare. 

Det är också normalt att en liten bebis vill sova med mamma. Om du orkar med det skulle jag fortsätta med det så att du får lite ro i alla fall. Det blir bättre om några månader! 

• lövet2

Nyfödda barn sover på ett speciellt sätt. De låter och rör sig fast de sover, för de sover väldigt ytligt. De grymtar och stönar och de kan inte styra sina rörelser, så de viftar med armarna och med de där små vassa naglarna, så klöser de sig tyvärr i ansiktet.

Om han skriker, så är han missnöjd. Det är nästan alltid mat han vill ha då. Om han däremot grymtar och stönar, så är allting OK. Jag förstår om du har svårt att sova när han låter, men det är en vanesak. Man kan vänja sig vid att sova så länge det är "bra" ljud och vakna först om det kommer "dåliga" ljud.

• Jag är bara jag

Bebisar är inte sura. De är i princip nöjda eller missnöjda. Är de missnöjda får man räkna ut varför. Oftast är de hungriga. Eller har lite magknip. deras magar är inte fullt utvecklade så gaser och knip hör till. De har noll koll på kroppen än så vevade och fäktande hör till.

• Sjömamma

En treveckors bebis som stretar emot? Nej, det finns inte. De har nämligen inte motorik för att göra någonting liknande. Precis som de inte kan vara sur eller bråkig heller.

Om du upplever att bebisen stretar emot är det troligen för att du är för hårdhänt när du ska klä på, mata eller byta blöja. Var varsam och mjuk. Och lägg ner tanken på att du ska få sova själv.

Varför får vissa för sig att små bebisar ska sova själva? Tror ni att man gjorde så på stenåldern eller? Ja, vi lägger bebisen i grottan bredvid och så sover vi föräldrar i en egen grotta så vi får vara ifred?oj, vart tog bebisen vägen?

Ta det bara lugnt och ta dagen som den kommer. Du kommer att lära dig att läsa av vad ditt barn behöver för att vara nöjd. Tänk på att bebistiden är så kort.

• Norrländskan123

Har du testat fisventiler? Räddade mina kvällar och nätter med dottern. Hon bara skrek och var missnöjd, satte en pysventil i rumpan och oj vad hon fes! Sen bajsade hon alltid i samband med det och efteråt somnade hon direkt.

Svar på tråden Bråkig 3 veckors ej