Ebo88 skrev 2021-11-24 09:44:13 följande:
Men hon gör väl fel i sak när hon säger att hon tar p.pennig och behåller samma lön fast sen tar hon inte ut det ? TS skriver ju att hon tar ut f.penning och inte f.ledighet? Men hon ansöker inte om det hos f.kassan. Då gör hon ju fel, för hon behöver ju sin månadslön.
Jag vet inte vad du menar men ur ett arbetsgivarperspektiv är det samma sak. Jag jobbar själv till viss del med den typen av frågor och vi lägger in föräldraledig och anger omfattning och period. Därav får personen ett löneavdrag.
Sen om vederbörande tar ut f-penning eller inte, eller om hen sänker sin SGI eller inte är inte relevant för arbetsgivaren.
Det vi vill veta är hur många % du vill vara ledig och så läggs ett schema på resterande tid som medarbetaren ska fullgöra. Oftast vill man jobba 75 eller 80%, men det kan vara allt från 75 till 92 till 97%.
Vad ts menar med "stämplar ut" framkommer inte exakt.
Om det är så att kollegan lägger föräldraledigt en vecka i taget så hade jag sagt nej som arbetsgivare för det är emot lagen. Lagen ger rätt till ledighet i tre perioder per år. Lägger man vecka för vecka så har man använt upp sina tre perioder efter tre veckor.
Det gör det också väldigt svårt för mig som arbetsgivare att planera verksamheten (och därför finns den skrivningen i lagen).
Däremot om du söker 2 mån i förväg att du har för avsikt att jobba 75% från 1/1 - 31/12 nästa år så godkänner chefen det, man lägger en frånvaro på 25% (som då drar 25% från din lön varje månad) och ett schema på de 75% du ska jobba. Och därmed vet också chefen att under nästa kalenderår kommer jag att ha en vakans på 25% som måste fyllas på något sätt. De flesta enheter på vår verksamhet har flera personer som arbetar deltid på detta sättet pga barn under 8 år så det brukar bli att man måste anställa motsvarande 1-2 vikarier på heltid för att täcka.