• mor3

Blöja på större barn

Hej vi är i ullared och känner mig jätte dum då dottern har blöja på natten hon är Autistisk.

Och när vi åkte ner hot så sa vi till henne att hon fick ha blöja pg köer.

Hon är 8år och tyckte det var ok

Vi bytte när vi kom ner.

Men jag känner mig skit elak nu.

• Svar på tråden Blöja på större barn
  • mor3

Vad tycker ni?

Gjorde vi rätt eller fel?

Hur hade ni gjort?

• Anonym (Guckosko)

Blöja på en åttaåring som tycker att det är ok... känns mest märkligt.

Klarar hon sig utan blöja eller skulle hon göra på sig? Där har du svaret. Är det alternativ två så behöver hon mer vård än blöja eller ev en kombination av detta.

• mor3

Hej.

1. Nej hon klarar ej längre tid utan blöja.

2. I särskolan så påminner de henne om toaletten.

3. När vi åker bil eller flyg så väljer hon och har alltid blöja då det är svår att hinna till toaletten i tid.

4. Igår var det det ett toppen beslut då det var kö på samtliga toaletter och enormt mycket folk i varuhuset.

Och när vi stod i kön och skulle byta så kom det ut en mamma till med ett stort barn så vi var inte ensam och det kändes bra .

• Anonym (Guckosko)
    mor3 skrev 2021-11-28 09:20:56 följande:

Hej.

1. Nej hon klarar ej längre tid utan blöja.

2. I särskolan så påminner de henne om toaletten.

3. När vi åker bil eller flyg så väljer hon och har alltid blöja då det är svår att hinna till toaletten i tid.

4. Igår var det det ett toppen beslut då det var kö på samtliga toaletter och enormt mycket folk i varuhuset.

Och när vi stod i kön och skulle byta så kom det ut en mamma till med ett stort barn så vi var inte ensam och det kändes bra .

Men, hur vet du att det andra barnet hade blöja?

Missade att dottern har funktionshinder, det gör det lättare att förstå.
  • Um Hamza

Ni diskuterade ju det med henne och det kändes ok för henne. Ha inte dåligt samvete, ni föräldrar vet ju bäst! Klart det är jobbigt med blöja, men visst hade det varit ännu jobbigare för henne att kissa på sig? Vi vuxna gör väl en större grej av det än det egentligen är, att det är skämmigt är ju bara för att man inte pratar högt om det. Det är väl inte ovanligt med inkontinensproblem i någon ålder egentligen, men svårare att säga än att man har ont i ryggen..

• Anonym (Guckosko)
    Um Hamza skrev 2021-11-28 11:48:25 följande:

Ni diskuterade ju det med henne och det kändes ok för henne. Ha inte dåligt samvete, ni föräldrar vet ju bäst! Klart det är jobbigt med blöja, men visst hade det varit ännu jobbigare för henne att kissa på sig? Vi vuxna gör väl en större grej av det än det egentligen är, att det är skämmigt är ju bara för att man inte pratar högt om det. Det är väl inte ovanligt med inkontinensproblem i någon ålder egentligen, men svårare att säga än att man har ont i ryggen..

Det har du helt rätt i.
    Visst är det märkligt att vissa delar av kroppens funktioner ska vara pinsammare än andra?
  • Anonym (Bra)

Alltid bra med blöja om det finns risk för olyckor. Inget fel med det.

• Anonym (Mimmi)

Om flickan själv tycker det känns okej att ha blöja på sig i bilen ner till Ullared så är det väll jätte bra så man slipper få en olycka i bilen är ju inte helt enkelt att tvätta bilsätet när man är mitt på vägen. 

Sedan hade jag kanske valt att kör in på en närliggande mack och lite diskret låtit flickan byta om till trosor innan man gick in i varuhuset och inte ta med henne in där bland allt folk och byta om på en toalett där. 

sedan bara för en mamma och ett äldre barn varit på samma toalett så betyder  ju inte det att även det äldre barnet hade blöja på sig. men jag tror inte ni är ensamma för det tror det är vanligare än man tror att äldre barn har blöja på sig under långa bilturer osv. med tanke på att ca 5-10% av alla 7 åringar inte håller helt tätt nattetid så tror jag det är många som väljer blöja inför längre bilresor. 

• Anonym (Agnetha)

Hej.

Jag tycker det var ett klok beslut av er dotter.

Min son är 10 år och har autism och han har alltid blöja när vi åker bil eller ska gå på stan

Då han tycker det är jobbigt att gå på offentliga toaletter.

Så att din dotter väljer blöja är inget du ska skämmas för.

Om dubär rädd att andra ska se så ta på ett par tajts eller trosor och en kjol eller mjukis byxor så syntes den inte.

Grabben brukar ha kalsonger över blöjan har han mjukis byxor då ser man den inte.

(Sen han gick över till Tena pants super smal så syntes de mindre en barn blöjor då barn är raka i rumpan och de för äldre täcker hela rumpan.

Ni andra med stora barn med blöja hur gör ni ?

Döljer ni dem eller låter ni det bara vara?

För vi måste ju vara fler med barn som har Inkontinensskydd?

• StellisBellis

Blöja är perfekt. Vi har det på vår tioåring på längre bilresor, utflykter etc för att slippa olyckor. Kan annars gå på toa i normala fall. Har blöja på natten också. Hon gillar blöjor. Skulle hon få bestämma skulle hon ha det hela tiden för hon tycker det är bekvämt. Hon har en intellektuell funktionsnedsättning och är som en fyraåring ungefär.

Svar på tråden Blöja på större barn