• Anonym (Ledsen)

Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord

Skriver här för att jag är så ledsen och behöver stöd.

Jag gjorde nyligen en medicinsk abort i vecka 6, min andra abort. Det var inget lätt beslut men jag känner mig inte helt redo, särskilt inte när min pojkvän inte vill. Dessutom studerar jag och jag varken har eller har haft ett fast jobb så ekonomin hade inte varit den bästa. Vårt förhållande är inte så stabilt heller och jag känner mig inte tillräckligt mogen än.

Jag berättade om aborten för en vän och det borde jag inte ha gjort, eftersom hon tydligen är emot abort. Hon kallade mig mördare och sa att jag har dödat mitt eget barn, att hjärtat slår i vecka 6 och att det är som mord. Hon säger att jag borde ha fött barnet och tagit hand om det, att det hade löst sig med tiden.

Mådde dåligt innan hon sa detta och mår ännu värre nu. Känner mig som världens hemskaste person och jag bara gråter. Vad ska jag ta mig till? Det känns som att abort var det bästa beslutet om man ska tänka logiskt men rent känslomässigt känns det för jävligt. Jag vill ju så gärna ha barn i framtiden och jag hade velat ha det nu om förutsättningarna hade varit bättre. Det känns inte som att jag är redo eller hade kunnat erbjuda barnet eller tillfälligt bra liv nu men jag vet ju inte hur det hade blivit.. kanske försöker jag bara komma med bortförklaringar..

Någon som har något bra att säga? Jag mår skit och gråter. Är det ett barn eller bara en cellklump i vecka 6? Hur dåligt samvete bör man ha? Är det mord? Är jag en hemsk människa eller varför var mitt beslut rätt?

• Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord
  • Anonym (Syster)

En person som säger så är ingen vän alls!! Du gjorde det som var rätt för dig, det har ingen med att göra.

• AndreaBD

Din vän har en ganska extrem ståndpunkt där. Prata med några andra också, för att få en mer balanserad syn! Det är inte bra att hon ger dig dåligt samvete. Du gjorde det som du kände var bäst. Och vecka 6 är ju väldigt tidigt. Om det är en cellklump eller ett barn, det kan man alltid diskutera. Varken eller, skulle jag säga. Det ligger väl någonstans emellan.

Tänk så här nu: Gjort är gjort. Och din kompis överdriver. Men i fortsättningen kan du ju vara ännu mer försiktig så att du inte hamnar i det läget igen. Kolla efter en bra metod som funkar för dig, så att du inte blir gravid.

• Anonym (Skita)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-12-02 12:53:57 följande:
    Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord
    Skriver här för att jag är så ledsen och behöver stöd.

Jag gjorde nyligen en medicinsk abort i vecka 6, min andra abort. Det var inget lätt beslut men jag känner mig inte helt redo, särskilt inte när min pojkvän inte vill. Dessutom studerar jag och jag varken har eller har haft ett fast jobb så ekonomin hade inte varit den bästa. Vårt förhållande är inte så stabilt heller och jag känner mig inte tillräckligt mogen än.

Jag berättade om aborten för en vän och det borde jag inte ha gjort, eftersom hon tydligen är emot abort. Hon kallade mig mördare och sa att jag har dödat mitt eget barn, att hjärtat slår i vecka 6 och att det är som mord. Hon säger att jag borde ha fött barnet och tagit hand om det, att det hade löst sig med tiden.

Mådde dåligt innan hon sa detta och mår ännu värre nu. Känner mig som världens hemskaste person och jag bara gråter. Vad ska jag ta mig till? Det känns som att abort var det bästa beslutet om man ska tänka logiskt men rent känslomässigt känns det för jävligt. Jag vill ju så gärna ha barn i framtiden och jag hade velat ha det nu om förutsättningarna hade varit bättre. Det känns inte som att jag är redo eller hade kunnat erbjuda barnet eller tillfälligt bra liv nu men jag vet ju inte hur det hade blivit.. kanske försöker jag bara komma med bortförklaringar..

Någon som har något bra att säga? Jag mår skit och gråter. Är det ett barn eller bara en cellklump i vecka 6? Hur dåligt samvete bör man ha? Är det mord? Är jag en hemsk människa eller varför var mitt beslut rätt?
    Du ska skita i vad din vän säger, det är vad du ska göra.

Du gjorde rätt beslut för dig själv och det nog jobbigt ändå det du har gått igenom. Du ska inte behöva skuldbeläggas av din vän.

Hade jag vart du så hade jag brutit med din vän. Att hon har rätt till sin åsikt, visst. Men jag hade ifrågasatt hur hon då vill ha en mördare (du är inte det!!!!) till en vän och om hon inte kan stötta dig heller i en jobbig period då är hon heller inget vänskapsmaterial heller.
  • Anonym (Mariah)

Tycker att du ska prata med en kurator.

Du tog det beslutet som ni tyckte var bäst, och din sk "vän" verkar sjuk i huvudet.

Naturligtvis får man vara emot abort, men att hoppa på dig när du precis gjort abort är långt ifrån ok! Hon borde hållt käft.

Jag gjorde abort när jag var 20 år, och min kompis pojkvän (som var väldigt extrem och radikal) hoppade på mig och försökte få mig att få dåligt samvete. Sjukt!

Mitt råd till dig är att du kontaktar kurator, finns via abortmottagningen eller ungdomsmottagningen (beroende på din ålder).

Och så bryter du med din "vän"! Med sådana vänner behöver man inga ovänner...

• GretaOkerEka
    Anonym (Syster) skrev 2021-12-02 12:59:24 följande:

En person som säger så är ingen vän alls!! Du gjorde det som var rätt för dig, det har ingen med att göra.

Så vänner måste alltid hålla med? Och får aldrig tycka annorlunda? Ok 
  • GretaOkerEka

Abort är ju jävligt kännsligt 

Jag har lyssnat på båda sidor och tycker faktiskt att båda har bra argument för sina åsikter 

I slutändan anser jag att det är din kropp och ditt val. Att föda ett barn och fostra ett barn är en enorm uppgift som DU måste få välja själv

Men alla tycker inte det. En del reagerar starkt och när du drar upp en kännslig fråga kan folk göra som din vän även om jag anser att hon gjore fel 

• Virriga Vera
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 13:23:19 följande:
    Nej, vänner behöver inte alltid hålla med och de får tycka precis vad de vill. Men är man en bra vän så vet man när man ska vara tyst och när man kan säga vad man vill. Man behöver inte alltid berätta sin ståndpunkt. Ibland så kanske man ska tänka efter och leva enligt devfisen.

Man ska alltid säga sanningen men inte alla sanningar behöver sägas.

• Grindleguts
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 13:23:19 följande:

Öh. Det är ju en viss skillnad på att säga "jag tycker abort är fel" och att kalla någon mördare. Förstår att du har svårt att fatta det dock, du verkar rätt rabiat.

Till Ts: håller med tidigare inlägg att du bör få samtalsstöd av kurator. Ta inte åt dig av det som vännen sa. En riktig vän uttrycker sig inte så.
  • GretaOkerEka
    Virriga Vera skrev 2021-12-02 13:27:23 följande:
    Nej, vänner behöver inte alltid hålla med och de får tycka precis vad de vill. Men är man en bra vän så vet man när man ska vara tyst och när man kan säga vad man vill. Man behöver inte alltid berätta sin ståndpunkt. Ibland så kanske man ska tänka efter och leva enligt devfisen.

Man ska alltid säga sanningen men inte alla sanningar behöver sägas.
    Absolut jag skulle själv aldrig har bemött en av mina vänner så. Men igen för hennes vän kanske detta är en extremt kännslig fråga och hon har starka åsikter om abort 

Mord är när man planerar och sen dödar en annan människa . Du bokar en tid sen dödar dom ett foster.Räknas ett foster som ett barn eller inte? Där går åsikterna i sär och jag förstår faktiskt varför en del anser det som mord även om jag själv fortfarande anser att kvinnan själv ska få bestämma 
  • GretaOkerEka
    Grindleguts skrev 2021-12-02 13:29:49 följande:
    Öh. Det är ju en viss skillnad på att säga "jag tycker abort är fel" och att kalla någon mördare. Förstår att du har svårt att fatta det dock, du verkar rätt rabiat.

Till Ts: håller med tidigare inlägg att du bör få samtalsstöd av kurator. Ta inte åt dig av det som vännen sa. En riktig vän uttrycker sig inte så.
    Aboslut det är jätte rabiat att inte tycka exat som dig . Åsiktsfirhet är rabiat tydligen 
Svar på tråden Så ledsen efter abort. Vän säger att det är mord