• Likach

Bebis skakar huvudet vid insomning

Min 5 månaders son har vid några olika tillfällen skakat huvudet i några sekunder när han har legat och ammat. Det är just när han håller på att somna in eller just somnat, det är inte små ryck som man kan få när man sommnar in utan skakar bara huvudet, har 3 barn innan honom och aldrig sett något liknande med dom. vad kan det vara? Orolig.

• Svar på tråden Bebis skakar huvudet vid insomning
  • Mamman89

Jag har en dotter som är 5 månader och hon gör också så. Det är mitt andra barn och jag kan inte minnas att mitt första gjorde så. Hon skakar huvudet när hon är trött och när hon är nyvaken, inte alltid, men ofta :)

• Anonym (Son)

Är det våldsamma skakningar eller medel?

Mina barn hade det där klassiska trygghetsskakandet. Äldsta ammade jag inte länge men minsta ammar än. Han lägger ofta huvudet från sida till sida när han ammar medel våldsamt när han håller på att somna eller vakna. Jag har associerat det med den klassiska trygghetsgrejen små barn ofta har.

Han skakar som yngre mer våldsamt men det trodde jag kanske berodde på att bröstet var tomt.

• Likach
    Anonym (Son) skrev 2021-12-03 06:43:10 följande:

Är det våldsamma skakningar eller medel?

Mina barn hade det där klassiska trygghetsskakandet. Äldsta ammade jag inte länge men minsta ammar än. Han lägger ofta huvudet från sida till sida när han ammar medel våldsamt när han håller på att somna eller vakna. Jag har associerat det med den klassiska trygghetsgrejen små barn ofta har.

Han skakar som yngre mer våldsamt men det trodde jag kanske berodde på att bröstet var tomt.

Jag tror inte att det är frivilliga skakningar. Det är snabba korta skakningar. Ser lite ut som någon som har parkinson.
  • Anonym (Kolla upp)

Då hade jag kollat upp det, så att det inte är epilepsi eller något.

Likach skrev 2021-12-03 07:28:48 följande:

Jag tror inte att det är frivilliga skakningar. Det är snabba korta skakningar. Ser lite ut som någon som har parkinson.

• Anonym (Son)
    Likach skrev 2021-12-03 07:28:48 följande:

Då hade jag sökt vård och kollat upp så det inte är anfall av något slag (epilepsi eller andra typer av anfall).
  • Mamman89

Jag upplever att min dotter skakar huvudet från sida till sida, som när man skakar på huvudet för att visa ?nej?, inget som är direkt konstigt utan jag har mer tänkt på det som gulligt typ.. Om det är rena skakningar så skulle jag nog ta upp det med BVC

• Anonym (S)

Hej, 

Min son har likadant. Hur gick det för er? Fick ni svar på vad drt var för något? 

Mvh Sofie

• Hösten2022

Vår son har likadant, lixom ofrivilliga nästan vibrationer med huvudet. Först när han var jätte liten märkte jag att hans ben lixom vibrerade/skakade ofrivilligt (i några sekunder). Men nu på senaste tiden har det varit huvudet. Det händer inte ofta men det händer. Fick ni något svar vad det var? 

Svar på tråden Bebis skakar huvudet vid insomning