Autism eller något annat?
Hej,
Det är så att jag och min fru har 2 barn som är 1 och 2 år gamla.
2 åringen har utvecklats i en otroligt bra takt och är bra utvecklad över sin egen ålder.
1 åringen däremot har vi haft utmaningar med. Under det senaste halvåret har vi mer och mer sett att hon inte utvecklas i den takten som är förväntad.
Vissa förmågor som att pussa på kommando eller knäppa med tungan har kommit Under korta perioder om ca 2-4 veckor och därefter försvunnit. Hon har sagt enstaka ord vid något tillfälle som mamma och pappa och sen har vi aldrig hört något från henne.
Hon är numera okontaktbar och svarar inte på när man ropar på hennes namn. Hon klarar inte av att be om något så simpelt som vatten eller mat utan vi behöver tyda hennes beteenden som att hon klänger vid fötterna.
Däremot så reagerar hon på när jag ropar ajja bajja när hon går på robotdamsugaren här hemma.
Det märkligaste i beteendet är egentligen hur ett tv program får mer respons än vad vi får. Peppa pig (Greta gris) är det som hon Under hela sin uppväxt tom. Idag alltid har reagerat på med absolut glädje och sorg. Hon sympatiserar med karaktärerna och storyn och har gjort det nu under senaste året. Hon är nu 18 månader gammal och vi känner oss hopplösa och är oroliga över hennes utveckling.
Vi har kontakt med BUP och BVC men undrar mer om det finns någon annan som har sett liknande beteende eller symptom på sitt/sina barn?